کد مطلب: ۴۵۰۵۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگاه دولتمردان به بورس چگونه است؟ / کدام وزیر حامی بورس نیست؟

نگاه دولتمردان به بورس چگونه است؟ / کدام وزیر حامی بورس نیست؟

از ابتدای سال جاری که بازار سهام مورد استقبال شدید مردم قرار گرفته و شاخص بورس تهران رکوردهای جدیدی را به طور پیاپی به ثبت رسانده، اظهار نظرهای مختلفی از سوی بسیاری از دولتمردان مطرح شده که یا در حمایت از بورس یا در جهت انتقاد از آن بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای سال جاری که بازار سهام مورد استقبال شدید مردم قرار گرفته و شاخص بورس تهران رکوردهای جدیدی را به طور پیاپی به ثبت رسانده، اظهار نظرهای مختلفی از سوی بسیاری از دولتمردان مطرح شده که یا در حمایت از بورس و یا در جهت انتقاد از آن بوده است.

اما کدام یک از مقامات کشوری حامی بورس نیست؟

رییس جمهور

حسن روحانی، رییس جمهور کشور بارها در سخنان خود بازار سهام را مورد حمایت قرار داده و مردم را به سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در این بازار تشویق کرده است.

وی در جلسه هیات دولت در اوایل اردیبهشت گفت: در هفته‌های آینده خبرهای خوبی از بورس و بازار سرمایه به مردم خواهد رسید و بازار بورس یکی از راه‌های حرکت اقتصادی ماست.

روحانی در جایی دیگر نیز تصریح کرد: وزارت اقتصاد و مجموعه بورس باید تلاش کنند که بورس را به عنوان یک بازار بزرگ قابل اعتماد و اتکا برای سرمایه‌گذاری‌های اصولی و قابل اطمینان و با کمترین ضریب خطر به جامعه معرفی کنند تا از هدررفت سرمایه‌های مردم در بازارهای غیرقابل اتکا و غیرمولد جلوگیری شود.

رییس کل بانک مرکزی

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود بارها درباره بورس و اهمیت آن اظهار نظر کرده و در جهت استفاده از ظرفیت بورس این چنین نوشته:

«با توجه به اقبال مردم به حضور در بازار سرمایه، عرضه سهام شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و تکمیل سهم شناور شرکت‌های بورسی از ضرورت‌های ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و عمق بخشیدن به بازار سرمایه است.

شرایط بازار سرمایه امکان خوبی برای بهبود شرایط تامین مالی در کنار تامین کسری بودجه از راه عرضه سهام بنگاه‌ها و اموال مازاد و مهم‌تر از همه، انتشار هدفمند و مدیریت‌شده اوراق بدهی‌ که هر دو ضد تورمی هستند را فراهم کرده است که امید است دولت از آن استفاده نماید.»

وزیر صمت

حسین مدرس خیابانی که با برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی حسن روحانی به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد، از راه نرسیده بازار سهام را به باد انتقاد گرفت و برخلاف اظهارات روحانی، بورس را مولد و کارا توصیف نکرد.

وی در اولین اظهارات خود پس از سرپرست شدن عنوان کرد: به نظر می‌رسد خیلی از آن تحولاتی که الان در بازار سرمایه در حال رقم خوردن است، محصول دو عامل است: اول اینکه بخشی از این تحولاتی که در حوزه ارزی و تغییر در نرخ‌های ارزی در صنایع و کالاهای ما وجود دارد این استنباط را برای سرمایه‌گذار ایجاد کرده که قیمت کالاهای تولیدی در بنگاه‌های اقتصادی ما بالا می‌رود و لذا مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند و در واقع یک پیش‌بینی و دوراندیشی می‌کنند که حتماً قیمت کالاها بالا می‌رود. عامل دوم همین «عرضه اولیه» شرکت‌هایی است که دولت در حال انجام آن است.

مدرس خیابانی به صراحت عنوان کرد که دست‌به‌دست شدن سهام شرکت‌های دولتی در بورس هیچ خاصیتی برای صنعت، تولید و تجارت ندارد. وی تاکید کرد که اگر دستگاه‌های شبهه دولتی و نهادهای عمومی بتوانند سهام شرکت‌هایی که تکنولوژیک هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند را بخرند بسیار مطلوب‌تر است تا اینکه بیایند و سهام‌ها را دست‌به‌دست کنند و فقط باعث شوند که شاخص بورس رشد نمادین پیدا کند.

وزیر اقتصاد

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی نیز از جمله دولتمردانی بوده که بارها حمایت خود را از رشد بازار سهام اعلام کرده است. وی اوایل ماه جاری در جریان برگزاری نشست هم‌اندیشی با مسئولان بازار سرمایه و صاحب‌نظران تاکید کرد: حمایت دولت از بورس ادامه‌دار خواهد بود و مختص یک زمان کوتاه مدت نیست.

وی همچنین تاکید کرد: هنگامی که از بورس استقبال می‌شود، چرا باید مردم را بترسانیم؟ چرا از این فرصت استفاده نکنیم؟ در این میان مطالعات نشان داده بورس طی ۷ ماه اخیر حباب ندارد. حمایت‌های رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی را از بورس داریم و عرضه‌های اولیه با قدرت تا پایان سال ادامه دارد.

معاون رییس جمهور

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز از جمله حامیان بورس بود که رشد روز افزون شاخص بورس را علامتی بزرگ برای اجرای طرح‌های اقتصادی عنوان کرد و گفت: در همان روزی که دولت شرکت‌های بزرگ را عرضه می‌کند شاخص سهام ۲۰ هزار واحد رشد می‌کند. این نشان می‌دهد مردم به دنبال سود معتدل و حفظ پول و دارایی‌ها هستند و می‌توان بخش قابل توجهی از منابع لازم برای طرح‌های توسعه‌ای را از بازار سرمایه‌ای تامین کرد.

معاون اول رییس جمهور اخیرا یکی از اقدامات بزرگ وزارت تعاون را شفاف سازی و خصوصی سازی در قالب واگذاری سهام شرکت شستا در بورس عنوان کرد و گفت: در مقطع فعلی برای اینکه تا حد زیادی به مردم اطمینان دهیم که بورس از پشتوانه قوی برخوردار بوده، علاوه بر سهام شرکت شستا، سهام بخش‌های مختلف دولت نیز در بورس عرضه خواهد شد و رییس جمهور نیز این موضوع را به صورت قاطع به همه دستگاه ها اعلام کرده و هدف دولت این است که وقتی مردم آمادگی دارند دارایی خود را به بازار سرمایه بیاورند، بخش‌های عمومی نیز باید سهام خود را در بورس عرضه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    داداش اون عزیزی که میگه بورس دست به دست احتمالا نمیدونه که کل دنیا همین ریختیه

  • ناشناس

    پس بهتر وزیر صعنت خودشو با دولت و بورس هماهنگ کنه چون بقول بورسی ها کد اولیه یس و هنوز نمی دونه بورس یعنی چی تازه واردان به بورس هم کم کم سوادوسواد بورس اقتصادی پیدا می کنن تشکر

  • ناشناس

    البته اشتباه بر داشت کردی تجارت نیوز وزریر صنعت مخالف بورس نیست و درست گفتن البته در مورد سهام های خودرویی که به همه ثابت شد که بازار بورس رو بهم ریخت و سهام هایشان را در دل خودشان خرید فروش میکنن و حساب سهام خودرویی ها از بورس جداست ولی وزیر صنعت نمی تواند و مخالفتی با کل بازار سرمایه و بورس نداشتن و ندارد و بهتر به و ضع اشفته خودرو و سهام های انها سرو سامان ودهد خودش خیلی کار مهمی است که امید واریم وزیر جدید بتواند سهام و فروش خودرو را از این اشفتگی نجات دهد تشکر

    • ناشناس

      کاری به سهام خودرو نداشت دستوربود یکم ترمز شد بی مهابا کشیده بشه.