کد مطلب: ۴۱۲۰۵۸

دوپینگ قیمت خودرو با نرخ ارز / ارزان‌ترین خودروی بازار یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران شد

دوپینگ قیمت خودرو با نرخ ارز / ارزان‌ترین خودروی بازار یک میلیون و 500 هزار تومان گران شد

بازار خودرو در این هفته تحت تاثیر سهمیه‌بندی، افزایش 3 برابری قیمت بنزین و رشد نرخ ارز قرار داشت و قیمت انواع خودرو با وجود رکود بازار، روندی صعودی به خود گرفت به طوری که ارزان‌ترین خودروی بازار با رشد یک میلیون و 500 هزار تومانی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار خودرو طی هفته جاری تحت تاثیر سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین قرار داشت. با افزایش ناگهانی نرخ بنزین که از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه از سوی دولت اعلام شد، بازار ارز در اولین روز کاری روند افزایشی به خود گرفت.

افزایش نرخ بنزین و نوسانی شدن بازار ارز، خریداران و فروشندگان را در بازار خودرو در وضعیت دوگانه‌ای قرار داد. از یک طرف خریداران به‌دلیل افزایش نرخ سوخت و سهمیه‌بندی آن با تصور عمیق‌تر شدن رکود بازار در انتظار کاهش قیمت بودند. این در شرایطی بود که برخلاف تصور مشتریان بازار خودرو متاثر از نرخ ارز بار دیگر روند تصاعدی به خود گرفت.

آنچه مشخص است به دلیل افزایش نرخ ارز و تاثیری که بازار ارز روی خودرو دارد، برخی فروشندگان و دلالان پیش از آنکه افزایش نرخ ارز تثبیت شود، به پیشواز افزایش قیمت‌ها رفتند. به این ترتیب در حالی‌که نرخ ارز در روز دوشنبه تثبیت و از روز سه‌شنبه روند کاهشی به خود گرفت، اما قیمت خودرو همچنان روند افزایشی داشت.

البته بازار خودرو پیش از داستان افزایش نرخ بنزین نیز چندان باثبات نبود. افزایشی شدن قیمت‌ها از روزهای پایانی مهر بار دیگر شرایط بازار اردیبهشت سال جاری را برای فعالان بازار تداعی کرد. در آن مقطع نیز در حالی که بازار به‌صورت سنتی بعد از تعطیلات عید به رکود می‌رفت، شاهد بودیم که قیمت‌ها به ناگاه وارد فاز افزایشی شد.

آنچه مشخص است پیش‌بینی می‌شد که به دلیل اتمام تعطیلات تابستانی و همزمانی آن با ماه‌های محرم و صفر بازار به‌طور سنتی با کاهش قیمت روبه‌رو شود؛ حال آنکه به‌رغم رکود و نبود مشتری، خودروهای پرتیراژ روند صعودی پیدا کردند.

در همین حال فعالان بازار تاکید داشتند که افزایش قیمت‌ها در بازار به دلیل اخلال در روند فاکتور کردن خودروها روی داده است آدرس زمانی که آنها در این ارتباط می‌دادند مربوط به هفته آخر مهر تا هفته ابتدایی آبان بود. با این حال دو خودروساز بزرگ کشور نسبت به این اظهارنظر‌ها واکنش نشان دادند و در بیانیه‌ای که ایران خودرو، سایپا و انجمن خودروسازان منتشر کردند هرگونه کاهش عرضه و مدیریت بازار توسط خودروسازان تکذیب شد.

با در نظر گرفتن شرایط دو ماه گذشته بازار، حالا دوپینگ قیمتی محصولات با توجه به تلاطمات بازار ارز، قیمت‌ها را بیش از پیش در مسیر افزایشی قرار داده است.

البته برخی دست‌اندر‌کاران بازار با توجه به قطع شدن اینترنت و عدم دسترسی فروشندگان و خریداران به سایت‌هایی که در زمینه داد و ستد خودرو فعال هستند، معتقدند همین مساله روی قیمت‌ها تاثیر منفی گذاشته و فروشندگان از ترس اینکه خودروی خود را با ضرر بفروشند، بعضا قیمت‌هایی را مطرح می‌کنند که چندان منطبق بر واقعیت‌های بازار نیست.

دست‌اندرکاران بازار ابراز امیدواری می‌کنند چنانچه در روزهای آینده شاهد وصل شدن اینترنت، تداوم کاهشی شدن نرخ ارز و بازگشت بازار به شرایط معمول پیش از افزایش قیمت بنزین باشیم، می‌توان امیدوار بود قیمت‌ها در مسیر کاهشی قرار بگیرند. حال به سراغ بازار خودرو برویم و قیمت محصولات موجود در بازار را بررسی کنیم.

قیمت‌ها حباب دارد

همان طور که اشاره شد بازار ارز به سرعت به افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن واکنش نشان داد و در مسیر افزایشی قرار گرفت. بازار خودرو نیز متاثر از نرخ ارز، متلاطم شد و قیمت‌ها ساز افزایشی کوک کردند. اما قیمت محصولات داخلی طی هفته جاری از این قرار است.

فعالان بازار خودرو عنوان کردند که پراید ۱۳۱ به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی حاضر در بازار طی هفته جاری افزایش قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را به خود دید. فروشندگان هفته گذشته این خودرو را با قیمت ۴۸ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار می‌دادند. حال آنکه هم اکنون این خودرو ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

دیگر محصول پرتیراژ موجود در بازار نیز از خانواده پراید است. پراید ۱۱۱ هم اکنون با قیمت ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان موجود است. این خودرو هفته گذشته ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود. بنابراین شاهد هستیم که قیمت پراید هاچ‌بک طی هفته جاری رشد یک میلیون تومان را تجربه کرده است.

تیبا و ساینا دو محصول دیگر خودروسازی سایپا نیز که به‌عنوان جایگزین‌های خانواده پراید مطرح هستند، طی هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کردند. تیبا هفته گذشته ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. این خودرو طی هفته جاری در مسیر پراید ۱۱۱ حرکت کرد و با افزایش یک میلیون تومانی از سوی فروشندگان با قیمت ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در دسترس متقاضیان قرار دارد. ساینا نیز همان طور که اشاره شد در هفته جاری افزایش قیمت داشت. این خودرو با قیمت ۶۲ میلیون تومان دربازه زمانی ذکر شده، داد و ستد شد.

سری هم به بازار خودروهای پرتیراژ ایران خودرو بزنیم. پژو ۴۰۵ SLX هفته گذشته ۹۰ میلیون تومان قیمت داشت. این هفته قیمت این خودرو ۵۰۰ هزار تومان رشد کرد. در حال حاضر فروشندگان در ازای دریافت ۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان این خودرو را در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ نیز به ترتیب ۸۸ و ۱۰۲ میلیون تومان قیمت خوردند. این قیمت‌ها گویای رشد ۲ میلیون تومانی این خودروها به نسبت هفته گذشته است. قیمت ۲۰۶ صندوقدار نیز در هفته جاری سه رقمی شد. این خودرو با قیمت ۱۰۱ میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد.

پژو ۲۰۷ اتومات دیگر محصول خانواده پژو نیز طی هفته جاری با قیمت ۱۷۳ میلیون تومان داد و ستد شد. حال به سراغ بازار سمند برویم. سمند ۷EFبا قیمت ۹۳ میلیون تومان در بازار موجود است.

فروشندگان رانا و دنا نیز این دو محصول را به ترتیب با قیمت‌های ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۱۱۴ میلیون تومان عرضه کرده‌اند. نمودار قیمتی دنا رشد ۳ میلیون تومانی را طی یک هفته نشان می‌دهد.

حال به سراغ بازار خودروهای مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور برویم. دو محصول مونتاژی سایپا یعنی ساندرو استپ وی و چانگان به ترتیب با قیمت ۱۹۰ و ۱۹۱ میلیون تومان به فروش می‌رسند. دانگ فنگ و پژو ۲۰۰۸ محصولات مونتاژی ایران خودرو نیز در هفته جاری روند تصاعدی در قیمت داشتند به‌طوری‌که فروشندگان برای دانگ فنگ قیمت ۱۴۸میلیون تومان را در نظر گرفتند که این قیمت حکایت از رشد ۳ میلیون تومانی این خودرو دارد.

پژو ۲۰۰۸ نیز با رشد یک میلیون تومانی با قیمت ۳۳۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نخرید تا ارزون شه

    • ناشناس

      نخرن چرا جک میگی تجربه نشون داده اگه بگن پراید شده ۱۰۰ میلیون سایت فلان ساعت باز میشه برا ثبت نام ملت غیور همیشه در صحنه میریزن تو سایتا برا ثبت نام????

  • خسته

    یعنی باید بگم براوه.انقققددددددددددد گرووووون کنین تا خودتون خسته بشین????????????

  • مسعود

    معادله ساده
    خودروی بی کیفیت گران +بنزین گران+مصرف سوخت بیشتر =هدر رفت سرمایه ملی،آلایندگی مضاعف وپر کردن جیب مونتاژ کار بی مصرف و وابستگی بیشتر به نفت وبنزینخودروی هیبرید کم مصرف گران+بنزین حداقل+مصرف خیلی کمتر=آلایندگی کمتر ،صرفه جویی ارزی و رفتن به سمت تولیدات غیر نفتی و قطع وابستگی