کد مطلب: ۴۸۳۵۲۱

رابطه رشد بورس و تورم رد شد

رابطه رشد بورس و تورم رد شد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی تاکید کرد نگرانی درباره ایجاد تورم بخاطر رشد شاخص‌های بورس، از حیث علمی اثبات نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی درباره تحولات پولی و بی‌ثباتی در قیمت کالاها، خدمات و دارایی‌ها در سال جاری، به بررسی رابطه رشد بورس و افزایش تورم پرداخت.

در گزارش بازوی کارشناسی مجلس با اشاره به اینکه پس از رشد شاخص‌های مربوط به بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، یک نگرانی ایجاد شده است مبنی بر اینکه رشد شاخص‌های بازار سرمایه در نهایت منجر به ایجاد تورم و افزایش شاخص قیمت مصرف کننده خواهد شد، آمده است: «اثبات این ادعا و نگرانی نیازمند استفاده از مدل‌های اقتصادسنجی برای تعیین جهت علیت و تفکیک سهم عوامل مختلف (عرضه رشد پول و…) مؤثر بر سطح عمومی قیمت‌هاست، در این خصوص باید توجه داشت چنین مطالعاتی تاکنون صورت نگرفته و نگرانی‌های یاد شده از حیث علمی اثبات نشده است.

گذشته از این، سازوکار قابل قبولی برای تبیین این رابطه على (تاثیر رشد شاخص‌های بازار سرمایه بر تورم) قابل تصور نیست و ادبیات و نظریات اقتصادی نیز (براساس جستجو‌های صورت گرفته) وجود چنین رابطه علی را تبیین نکرده‌اند. اتفاقا توجه به این مطلب که بازار سرمایه یک بازی جمع - صفر است و در نهایت تأثیری بر متغیر‌های بنیادین موجد تورم (پول و شبه پول) ندارد، می‌تواند نفی کننده چنین رابطه علّی باشد.

به عبارت روشن‌تر، اگر قیمت یک سهم رشد ۲۰۰ درصدی را در یک روز تجربه کند با خرید این سهم، معادل قیمت سهام از سپرده خریدار کسر و به سپرده فروشنده آن افزوده خواهد شد و حجم پول و نقدینگی در اقتصاد تغییری نخواهد کرد. در صورتی که فروشنده سهام مبلغ دریافتی از خریدار را از بازار سهام خارج کرده و صرف خرید کالا یا خدمات نماید باز هم تقاضای کل بازار کالا‌ها و خدمات تغییری نخواهد کرد، زیرا قدرت خرید خریدار سهام در بازار کالا‌ها و خدمات کم شده است. در صورتی که فروشنده سهام مجددا سهام دیگری خریداری نماید و خروج پول از بازار سهام اتفاق نیفتد که اساسا موضوع سرایت قدرت خرید به بازار کالا و خدمات منتفی است.

ذکر این نکته ضروری است که عدم اثرگذاری رشد بازار سرمایه بر تورم به این معنا نیست که تغییر و تحولات ورود یا خروج نقدینگی به بازار سرمایه که منبعث از رشد با رکود بازار سرمایه است، بر بی‌ثباتی قیمت‌ها و هجوم به بازار دارایی‌ها (طلا، خودرو، مسکن، ارز و…) و ایجاد التهاب‌های کوتاه مدت در این بازار‌ها بی‌تاثیر است».

منبع: اقتصاد24

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.بعد از این همه بخور بخوری که در بورس در ماه های اخیر شد بالاخره نوبت حقیقی ها و ملت محترم میشود که بتوانند در بورس یک نفسی بکشند و کمی درآمد از طریق بورس و عرضه های اولیه و صندوق های دولتی کسب کنند.دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره. باتشکر

  • محمد

    بی تدبیری در تمام حوزه های کشور از اقتصاد و سیاست خارجی و….بیداد میکند …در نتیجه هم این بی تدبیری ها اعتماد مردم از بورس کاهش یافت ….

  • شایان

    تجارت نیوز لطفا پیگیری کنید که آیا عرضه شدید سهام‌ها در اخر وقت به دلیل مجوز فروش سهام عدالت در تایم بازار بوده؟

  • واقعیت

    صعود بورس حتمیهدلار ریزش شدیدی در پیش داره

  • محسن کاشی

    نوشدارو بعد مرگ سهراب….خیلی تحقیق کردن….25 کارشناس چیز دیگه گفتن یعنی اونا…..

  • مهدی

    والا بنده حقیر که زیاد ادعایی در اقتصاد و… ندارم، خیلی وقته این موضوع را به دوستان مخالف سرمایه گذاری بورس می گویم و به همین خاطر هم تا کنون دلیل منفی شدن بازار را جز دستوری بودن چیزی نمی دونم ولی علت همین دستوری بودن را هم باز نمی فهم؟!!؟!؟! واقعا چرا؟؟؟؟

  • مسعود

    با سلام در بورس سهامداری کن تا سود کنی حداقل شش ماه سهامت رو نگه دار بدون توجه به همه اتفاقات سیاسی، اجتماعی و غیره

  • ناشناس

    ببین دو زاری با اعصاب مردم بازی نکن خودرو ضرر بزنه بهتر تو حرف مفت بزنی آدم بتش

  • ناشناس

    رابطه دلار با تورم را اقتصاد نادانان تحقیق کنن

  • و . صدری علمداری

    * معمولا ما میخواهیم به مسائلی مانند تورم و رکود بصورت تک بعدی نگاه کنیم درصورتیکه باید این واقعيت رو قبول کرد که تورم و رکورد جز لاینفک اقتصاد یک جامعه است و مهم کنترل نسبت و برقراری تعادل آنهاست .
    * بدین معنی که مشکل بزرگتر و عدیده تر زمانی اتفاق میفته که یکی از این ۲ کفه افزایش و یا کاهش بی رویه داشته باشند ، تورم و یا رکود .
    * بطور خلاصه شاید بتونیم بگیم سطح تولید ، درامد ، اشتغال ، و تجارت بر تورم و رکود تاثیر بسزایی دارند که شاید یکی از شاخص ترین عوامل موثر بر این چهار مورد ” بی ثباتی مقررات وضع شده ” است که منتج از تزلزل در تصمیم گیری هاست .
    نتیجه : اتخاذ تصمیم گیری های صحیح ، موید تنظیم مقررات کارا و مقررات کارا ، نوید مهار اقتصاد لجام گسیخته است .
    با سپاس و . صدری علمداری