خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۷۴۸۶

راهنمای طبیعت‌گردی بدون آسیب به محیط زیست

راهنمای طبیعت‌گردی بدون آسیب به محیط زیست

تور طبیعت گردی اگر به شیوه‌ای نادرست اجرا شود و افراد گردشگر رفتار غیرمسوولانه‌ای از خود نشان دهند، تاثیرات منفی به محیط زیست وارد می‌شود. فرقی نمی‌کند در جنگل یا کویر باشید و یا به نزدیکی دریاچه بروید و روی جزیره باشید.

طبیعت گردی یکی از بهترین سرگرمی‌های دنیا است. این سرگرمی برای اغلب افراد جالب و لذت‌بخش است. سفرهایی که در طبیعت برگزار می‌شوند، بسیار هیجان‌انگیز هستند و باعث نشاط و سرزندگی مسافران می‌شود. افرادی که به طبیعت علاقه‌مند هستند، ترجیح می‌دهند به جای خرید بلیط هواپیما و سفر به شهرهای مدرن، به دل طبیعت سفر کنند و از تورهای طبیعت‌گردی بهره ببرند. تور طبیعت گردی اگر به شیوه‌ای نادرست اجرا شود و افراد گردشگر رفتار غیرمسوولانه‌ای از خود نشان دهند، تاثیرات منفی به محیط زیست وارد می‌شود. فرقی نمی‌کند در جنگل یا کویر باشید و یا به نزدیکی دریاچه بروید و روی جزیره باشید. در هر صورت تلاش برای حفظ سلامت محیط زیست، نکته مهمی است که همواره باید به آن توجه داشته باشد.

اگر می‌خواهید چند روزی را در طبیعت اقامت داشته باشید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به نکات مهم در حفظ محیط زیست در سفر می‌پردازیم و یک راهنمای جامع درباره طبیعت‌گردی بدون آسیب به محیط زیست ارائه می‌دهیم.

راه‌های حفظ محیط زیست در طبیعت‌گردی

اگر تا به حال عنوان سفر سبز به گوش شما نخورده است، باید بگوییم سفری که بدون هیچگونه آسیب به محیط زیست و در دل طبیعت اجرا شود، سفر سبز نام دارد. در سفر باید همواره تلاش کنید تا در راستای حفظ محیط زیست و اجرای سفری سبز قدم بردارید. با توجه به نکات زیر می‌توانید سفری سالم داشته باشید:

با محیط زیست مهربان باشید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به طبیعت علاقه زیادی دارید، می‌دانید که در تور طبیعت‌گردی باید با محیط زیست کاملاً مهربان باشید. به عنوان مثال باید به محل راه رفتن خود دقت کنید. قدم زدن روی پوشش‌های گیاهی، از بین بردن گل‌ها و چمن‎ها به محیط زیست آسیبی جدی وارد می‌کند. همچنین از بین رفتن گیاهان فرسایش خاک را تسریع می‌کند. این کار ممکن است در برخی مواقع قابل اجتناب نباشد. با این حال باید همیشه تلاش کنید تا محیط زیست آسیب نبیند. رعایت نکات زیر در این موضوع به شما کمک زیادی می‌کند.
• اگر مناطقی از قبل برای چادر زدن در نظر گرفته شده است، حتماً در آن بخش‌ها چادر برپا کنید.
• در پیاده‌روی‌ها و رفت و آمد خود دقت کنید تا از مسیرهایی که قبلاً افراد از آن‌ها عبور کرده‌اند، بگذرید و به دنبال مسیر جدیدی نباشید.
• اگر به صورت گروهی سفر می‌کنید، از گروه خود دور نشوید و از چادر فاصله نگیرید.
• شاخه‌های درختان را نشکنید و وسایل خود را به آن‌ها نبندید.

از مناطق شلوغ و پرطرفدار دوری کنید

برخی از مناطق گردشگری بسیار شلوغ و پرهیاهو هستند. به عنوان مثال تور جنگل ابر، ییلاقات ماسال و دیگر موارد بسیار پرطرفدار هستند به همین دلیل این مناطق در اغلب روزهای سال شلوغ و مملو از جمعیت است. استفاده بیش از حد از این مناطق کمی نگران کننده است و تاثیرات منفی برروی محیط زیست می‌گذارد. افراد در طبیعت از منابع طبیعی استفاده می‌کنند و درختان، چمن، خاک و دیگر عوامل محیط به مرور زمان فرسایش پیدا می‌کند. همچنین سفر بیش از حد به این مناطق گردشگری، سبب از بین رفتن سکوت و آرامش منطقه می‌شود. در نتیجه حیوانات و گونه‌های جانوری نیز آسیب می‌بینند. به همین دلیل بهتر است به مکان‌های متفاوت سفر کنید. به عنوان مثال پارک‌های ملی و جنگل‌های زیادی وجود دارد که هنوز بکر و دست نخورده هستند و افراد کمی با آن‌ها آشنایی دارند. بهتر است هربار یکی از این مقاصد گردشگری را برای سفر با خرید بلیت هواپیما انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید به مکان‌های محبوب سفر کنید، فصل‌های خلوت را برای طبیعت‌گردی انتخاب کنید. مثلاً پاییز و زمستان برای طبیعت‌گردی بسیار مناسب هستند. در پاییز مدارس بازگشایی می‌شوند و در زمستان نیز هوا روبه سردی می‌رود به همین دلیل افراد کمتری به فکر طبیعت‌گردی می‌افتند.

محل اردو زدن خود را با دقت انتخاب کنید

در سفرهای کمپینگ و طبیعت‌گردی، مهم‌ترین موضوع انتخاب مکانی مناسب برای برپا کردن چادر یا اردو است. چادری که برای اردو برپا می‌کنید نباید برای اهالی و ساکنین منطقه مزاحمتی ایجاد کند. همچنین باید در خارج از مسیر رفت و آمد افراد باشد. به همین دلیل اولین نکته در برپایی چادر توجه به زمین و موقعیت آن است. اگر علف‌های سالم و سبزی مشاهده می‌کنید، در آن قسمت چادر برپا نکنید زیرا احتمالاً در یک مزرعه یا باغ کشاورزی هستید. یا ممکن است برسر عبور دام‌ها و یکی از چراگاه‌های آن‌ها قرار گرفته باشید. بهترین مکان برای چادر زدن، بالای تپه‌ها و زمین‌های خاکی بدون گیاه است.

8 1

از حیات وحش بومی محافظت کنید

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در تور طبیعت‌گردی، توجه به حیات وحش است. مهم نیست حیوانات چقدر زیبا باشند در هر صورت شما و دیگر همسفرانتان نباید به آن‌ها دست بزنید. همچنین از غذا دادن به آن‌ها باید پرهیز کنیدو چراکه غذا دادن به این حیوانات به سلامت آن‌ها آسیب وارد می‌کند. غذا دادن به حیوانات منطقه سبب می‌شود تا به غذای انسانی عادت کنند و روحیه آن‌ها را به حیواناتی مهاجم و وحشی تغییر دهد.
در طبیعت‌گردی نباید غذای خود را در کمپ رها کنید زیرا برخی از حیوانات ممکن است به این غذاها حمله کنند. همچنین اگر می‌خواهید از آن‎ها عکاسی کنید، بیش از حد به حیوانات نزدیک نشوید و از لنزهای بزرگ استفاده کنید.
اگر هم قصد تماشای حیوانات دارید، فضای کافی در اختیار آن‌ها قرار دهید تا حیوانات دچار استرس نشوند و به شما حمله نکنند.

زباله‌های خود را جمع آوری کنید

یکی از بزرگترین دشمنان طبیعت زباله‌های انسانی هستند. پس از طبیعت‌گردی نباید زباله‌های خود را در آن‌جا رها کنید. بلکه باید تمامی زباله‌ها را جمع‌آوری و به سطل زباله‌های شهری بیندازید. ممکن است تصور کنید ریختن مقداری غذا داخل رودخانه، دریاچه و طبیعت اشکالی نداشته باشد. اما اگر هر گردشگری این کار را انجام دهد، آب و محیط زیست به سرعت آلوده می‌شود و زندگی گونه‌های جانوری منطقه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با رعایت نکات زیر می‌توانید تا حر زیادی از آلوده شدن محیط زیست جلوگیری کنید.

• اگر در اردو یا کمپینگ وسیله‌ای همچون چادر خراب شد یا چیز دیگری شکست، تمام قطعات آن را از سطح زمین جمع آوری کنید و به داخل کیسه زباله بیندازید.
• باقیمانده غذا و یا ضایعات را که بخش زیادی از زباله‌ها را تشکیل می‌دهند، به کیسه زباله بیندازید. باقیمانده غذا منظره زشتی ایجاد می‌کند و فاسد شدن آن‌ها سبب مسمومیت جانوران منطقه می‌شود. گاهی هم سبب می‌شود تا حیوانات به پیدا کردن غذا در اردوگاه‌ها عادت کنند و در حالت عادی نیز در آن مناطق دیده شوند.
• اگر شرایط حمل باقیمانده مواد غذایی را ندارید، آن‌ها را در مسیرهایی به دور از آب و در خاک دفن کنید.
• از کیسه‌های پلاستیکی کمتر استفاده کنید و سعی کنید از ظروف برای نگهداری غذا استفاده کنید.

فاضلاب را دفع کنید

هیچگاه نباید زباله‌های خود به خصوص فاضلاب را در طبیعت رها کنید. اگر مراقب نباشید، دفع غیرمسوولانه فاضلاب به محیط زیست آسیب جدی وارد می‌کند. شما باید فاضلاب را جمع آوری کنید و به خارج منطقه ببرید. منظور از فاضلاب آب حاصل از شستشو و فاضلاب دستشویی است.

آب خاکستری را کنترل کنید

منظور از آب خاکستری هر نوع آب کثیفی است که از شستن دست و صورت، ظروف، لباس و دیگر موارد حاصل می‌شود. مواد شوینده داخل خاک نفوذ می‌کند و مسیرهای آبی را آلوده می‌کند و سبب وارد شدن آسیب به محیط زیست می‌شود. با رعایت نکات زیر می‌توانید آب خاکستری را کنترل کنید:
• استفاده از خمیر دندان، شوینده و صابون را کمتر کنید. به خصوص زمانی که راهی برای از بین بردن آب خاکستری وجود ندارد.
• برخی از صابون‌ها و مواد شوینده ضرر کمتری به محیط زیست می‌رسانند. سعی کنید از این محصولات استفاده کنید.
• هنگامی که آب خاکستری را دفع می‌کنید، مطمئن شوید که حداقل ۵۰ متر از مسیرهای آبی فاصله داشته باشید.
• آب خاکستری را به صورت پراکنده دفع کنید و اگر برای مدتی در یک نقطه چادر می‌زنید، تمام آن آب آلوده را در آن بخش دفع نکنید.

9 1

نزدیک سرویس بهداشتی چادر بزنید

در حالت ایده‌آل بهتر است در جایی نزدیک به سرویس بهداشتی چادر بزنید. هنگامی که در ساحل و مناطق دور افتاده چادر می‌زنید، پیدا کردن سرویس بهداشتی بسیار دشوار می‌شود. به همین دلیل بهتر است توالت‌های قابل حمل داشته باشید تا بتوانید فاضلاب انسانی را به درستی دفن کنید. در صورتیکه توالت‌های قابل حمل ندارید، رعایت نکات زیر به بهداشت محیط زیست کمک شایانی می‌کند:
• برای دفن فاضلاب انسانی از مناطقی که چادر زده شده است فاصله بگیرید و فاضلاب را حداقل ۱۰۰ متر دورتر از مسیرهای آبی دفن کنید.
• از یک بیلچه کمک بگیرید و گودالی حفر کنید که حداقل ۱۵ سانتی‌متر عمق داشته باشد. اگر زمین خاکی از نوع شن دارد، عمق گودال باید به ۵۰ سانتی‌متر و بیشتر نیز برسد.
• پس از این که فاضلاب را در گودال ریختید، روی آن را با دقت بپوشانید.
• زباله‌هایی همچون دستمال کاغذی، پوشک بچه و دیگر موارد را در گودال دفن نکنید و همراه زباله‌ها به خارج طبیعت ببرید.

کمتر از آتش استفاده کنید

روشن کردن آتش یکی از عمل‌های است که اگر در تور طبیعت‌گردی به درستی انجام نشود، ضررهای جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می‌کند. چه در تابستان و چه در زمستان اگر آتش روشن کردید، مطمئن شوید که در محدوده مجاز برای روشن کردن آتش قرار گرفته‌اید. در برخی از پارک‌ها و جنگل‎های حفاظت شده، روشن کردن آتش ممنوع است.

در بسیاری از مواقع آتش روشن شده در صورتی که نکات ایمنی در آن رعایت نشود، سبب ایجاد آتش سوزی می‌شود و نیمی از جنگل را از بین می‌برد. در صورت امکان از اجاق‌هایی روشن کنید که به راحتی خاموش می‌شوند و قابل حمل هستند. اگر مجبور به روشن کردن آتش شدید، نکات ایمنی زیر را در نظر بگیرید.
• درمورد قوانین روشن کردن آتش در مکان مورد نظر تحقیق کنید.
• همراه خود زغال، هیزم یا چوب همراه داشته باشید تا شاخ و برگ درختان را قطع نکنید.
• از محل‌ها خاص که برای روشن کردن آتش در نظر گرفته شده است، استفاده کنید. در صورت عدم وجود این مکان‌ها، از مکان‌هایی که دیگران استفاده کرده‌اند، بهره ببرید.
• آتش تا جاییکه امکان دارد باید کوچک باشد تا کنترل و خاموش کردن آن راحت‌تر باشد.
• هرگز پس از استفاده از آتش، آن را به حال خود رها نکنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.