کد مطلب: ۶۵۰۲۷۶

راه دشوار ریشه کن کردن فقر/ دولت نباید از مبارزه با فساد غافل شود

راه دشوار ریشه کن کردن فقر/ دولت نباید از مبارزه با فساد غافل شود

مصطفی شریف، اقتصاددان در رابطه با ریشه کن کردن خط فقر می گوید: دولت باید این برنامه را از تمرکز بر محرومان و افراد آسیب پذیر شروع کند و در عین حال مبارزه با فساد را هم در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به فاصله دو ماه و پنج روز، رئیس جمهور و وزیر رفاهش بر یک نکته تکید کردند: از فقر نباید اثری باقی بماند.

مرتبه اول پنجم اسفند ماه سال گذشته بود. ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در حاشیه جلسه شورای عالی رفاه، دستور مبارزه با فقر را صادر کرد و به فاصله چند روز بعد برای تحقق این مهم از کمیته امداد نیز کمک گرفت.

مرتبه دوم، شامگاه دیروز بود. این بار حجت الله عبدالملکی در حاشیه یکی از برنامه‌های هفته کارگر گفت که تا پایان سال اثری از فقر باقی نخواهد ماند.

مبارزه با فقر و محو آن درحالی به هدف مشترک رئیس جمهور و وزیر رفاهش تبدیل شده است که در گزارش‌های رسمی هیچ اثری از آمارهای مرتبط با فقر نیست. با این حال، اتفاقاتی مثل پرداخت سه نوبت یارانه مناسبتی از سوی دولت نشان می‌دهد. وضع اقتصادی جامعه خراب تر از حد تصوراست.

بالابودن سطح تقاضا عمومی برای دریافت یارانه‌های نقدی

واکنش‌های اعتراض گونه نسبت به نحوه توزیع یارانه ۱۵۰ هزار تومانی بیست و دوم بهمن، عید نوروز و ماه رمضان گویای این حقیقت تلخ بود که سایه فقر اقتصادی بیش از هر زمان دیگری بر سر جامعه سنگینی می کند.

در دو ماه و اندی که از صدور دستور ریشه کن شدن فقر می‌گذرد. اتفاق خاصی که بتوان آن را برداشتن قدمی در جهت محو فقر دانست، نیفتاده است.

پرداخت سه نوبت یارانه مناسبتی، افزایش مستمری مددجویان و بازنشستگان، حقوق کارمندان و دستمزد کارگران و در نهایت جدی شدن احتمال دادن سهام عدالت به جاماندگان از جمله مهمترین اقدامات دولت در جهت بهبود وضعیت معیشتی مردم بوده است.

در مقابل این اقدمات اما گزارش مرکز آمار نشان می دهد: تنها در یک ماه اول سال ۱۴۰۱ نرخ تورم مواد غذایی تا ۵۰ درصد زیاد شده است.

از کنار هم قرار گرفتن مجموع این وقایع و نقل قولها، به نظر می رسد دولت سیزدهم راه دشواری برای مبارزه با فقر دارد.

ریشه کنی فقر از توجه به محرومان و مبازره با فساد

مصطفی شریف، اقتصاددان حوزه توسعه نیز با تایید این دشواری به تجارت نیوز می‌گوید: فقر نتیجه دیروز و امروز نیست، این اتفاق نتیجه انباشتی از اشتباهات گذشته است که با نگاه توسعه صورت گرفت.

وی ادامه می‌دهد: نگاهی به برنامه‌های توسعه گذشته بیندازیم، بر روی کاغذ همه چیز خوب به نظر می رسد اما در عمل امروز ما با روستاهای خالی از سکنه و مناطق پرجمعیت حاشیه روبرو هستیم.

به باور شریف دولت برای مبارزه با فقر تمرکز خود را متوجه روستاها و مناطق حاشیه ای کند. مناطقی که توده‌های مردم در جستجوی زندگی بهتر به آنجا کوچ کرده‌اند و حالا در معرض آسیب‌های گوناگون اجتماعی هستند.

وی می‌گوید: البته که دولت برای فقرزدایی راه دشواری در پیش دارد. وضع اقتصادی مردم مساعد نیست. باید کرامت حفظ و تامین شود. این کار نه با دادن یارانه و بسته معیشتی که ایجاد شغل و محل درآمد کافی و دسترسی به خدمات عمومی انجام می شود.

وی در خاتمه می گوید: علاوه براین دولت باید برای مقابله با فساد هم آستین بالا بزند. مردم از هر طبقه و دهکی که باشند شاهد فساد و سوء استفاده هستند. برای همین دولت باید درکنار فقرزدایی برای مبارزه با فساد هم چاره ای عاجل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینم جوک امروز

  • محسن

    هموطنان عزیز هر کمبودی دارید اعلام کنید تا دستورش صادر بشه، دقت کنید فقط دستور صادر میشه دیگه حل شدنش با خدا