کد مطلب: ۵۴۹۸۹۰

رشد بی‌سابقه قیمت آهن‌آلات و تاثیر آن بر بازار خودرو

رشد بی‌سابقه قیمت آهن‌آلات و تاثیر آن بر بازار خودرو

بسیاری از قسمت‌های مختلف خودرو از محصولات فولادی ساخته شده است. با این حساب می‌توان گفت که افزایش قیمت آهن‌آلات در قیمت نهایی خودرو موثر می‌باشد.

روزانه بر تعداد خودروها در سطح شهر اضافه می‌شود. به طور کلی آمارها حاکی از آن هستند که سالانه چندین میلیون خودرو در جهان به فروش می‌رسد.

قیمت خودرو علاوه بر اینکه در گرو برند آن می‌باشد، به مواد مورد استفاده در آن نیز وابسته است. همانطور که می‌دانید در ساخت ماشین‌آلات از انواع محصولات فولادی استفاده می‌شود.

آهن ملل اصفهان در این مطلب قصد دارد در مورد تاثیرات افزایش قیمت محصولات فولادی بر قیمت خودرو بپردازد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

کاربرد آهن در قسمت‌های مختلف ماشین‌آلات

در قسمت‌های مختلف ماشین از محصولات فولادی استفاده می‌شود. در این بخش به تک‌تک کاربرد آهن‌آلات در قسمت‌های مختلف خودرو خواهیم پرداخت.

انواع لوله‌های فولادی

با دقت در قسمت موتور ماشین متوجه استفاده از لوله‌های بسیاری خواهید شد که به قسمت‌های مختلف متصل شده است. علاوه بر این، بسیاری از لوله های فولادی نیز در زیرکار استفاده شده‌اند که ظاهرا مشخص نیستند. می‌توان گفت که بیشتر این لوله‌ها، لوله‌های بدون درز هستند.

لوله‌های فولادی در سیستم اگزوز، فرآیند تهویه و سنسور لوله، سیستم‌های خنک کننده و سردکننده آب به کار برده می‌شوند.

انواع ورق آهن

قسمت‌های بسیاری از خودرو از محصولات فولادی ساخته شده‌اند. به عنوان مثال بدنه، اسکلت اصلی، ستون‌ها و سقف خودرو با فلز تولید شده است.

علاوه بر این، بیشتر وزن ماشین‌های امروزی به علت استفاده از ورق‌های فولادی در بدنه آنها می‌باشد.

لازم به ذکر است که در اکثر خودروهای شاسی بلند در حدود هزار و چهارصد کیلوگرم ورق فولادی استفاده شده است. در یک وانت باری نیز تقریبا در حدود هزار کیلوگرم ورق فولادی مورد استفاده قرار گرفته است.

قابل ذکر است که در حدود بیست سال گذشته، اکثر قسمت‌های اتومبیل با فولادهای قدیمی تولید می‌شدند که همین مساله باعث شد وزن این خودروها به شدت افزایش یابند. این در حالی است که ورق‌های گالوانیزه فولادی در ساخت بدنه و اسکلت خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که قیمت ورق نیز در قیمت نهایی خودرو موثر باشد.

IMG 20210609 091110

ورق‌های سرد

یکی دیگر از قسمت‌های حساس خودرو شاسی خودرو می‌باشد. سیستم‌های مختلف ماشین مانند سیستم انتقال قدرت، فنربندی به شاسی خودرو متصل می‌شوند. در قسمت‌های چهارگوش این قطعه از ورق‌های روغنی استفاده شده است. علاوه بر این، در ساخت دیگر قسمت‌های شاسی از فولاد سخت استفاده می‌شود.

نام دیگری که برای ورق سرد استفاده می‌شود، ورق روغنی می‌باشد. به طور کلی ورق‌های سرد پایه ساخت ورق‌های فولادی دیگر مانند ورق گالوانیزه می‌باشند.

همانطور که می‌دانید ورق‌های روغنی به دلیل مقاومت بالایی که دارند برای شاسی استفاده می‌شوند و می توانند یک محافظ قدرتمند باشند.

فولاد ضد زنگ یا آلیاژی

از این نوع فولاد برای ساخت تسمه و فویل استفاده می‌شود. علاوه بر این، سیم‌ها و لوله‌های ضدزنگ برای قسمت‌های مختلف ماشین‌آلات به کار برده می‌شوند.

دیگر قسمت‌های ماشین

لازم است این مسئله را یادآور شویم که از فولاد سخت در تولید قطعات دیگری مانند ترمزها و موتور اصلی ماشین به کار برده می‌شود. از نوعی قوطی و پروفیل نیز برای ساخت پایه‌های صندلی و میز و خودروسازی استفاده می‌شود. پس قیمت قوطی آهن نیز در قیمت تمام شده خودرو نیز موثر است.

در کل می‌توانیم این طور بیان کنیم که تعداد زیادی از قسمت‌های ماشین، فولادی می باشند و بدون استفاده از فلز و قابلیت‌های بی‌نظیر آن هیچ خودرویی تولید نخواهد شد.

کاربرد آلومینیوم در صنعت ماشین‌سازی

پیش از این اشاره کردیم که از فلزات زیادی در ساخت ماشین استفاده می‌شود. آلومینیوم یکی دیگر از این فلزها می‌باشد که با فولاد در رقابت تنگاتنگی می‌باشد.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که آلومینیوم به طور معمول در ماشین‌های لوکس و ماشین‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شود، زیرا از وزن بسیار کمتری نسبت به فولاد برخوردار می‌باشد و به طور کلی باعث سبک بودن اتومبیل می‌شود.

IMG 20210609 091148

افزایش قیمت آهن‌آلات و تاثیر آن بر قیمت خودرو

تا اینجا متوجه شدید که بسیاری از قسمت‌های مختلف خودرو از محصولات فولادی ساخته شده است. پس با این حساب می‌توان گفت که افزایش قیمت آهن‌آلات در قیمت نهایی خودرو موثر می‌باشد.

در ادامه برای تاکید بر وابستگی قیمت خودرو به قیمت محصولات فولادی، به صحبت رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو درباره افزایش قیمت آهن و اثر آن بر قیمت خودرو اشاره خواهیم کرد.

بر طبق گفت‌وگویی که در حدود سه سال پیش انجام شده است می‌توان گفت که آقای امانی در این مصاحبه در مورد تاثیر قیمت آهن بر قیمت خودرو اشاره کرد که رشد ۷۰ درصدی قیمت آهن و فولاد، باعث یک افزایش قیمت ۷۰ درصدی در قیمت اتومبیل‌های تولید شده در داخل کشور شده است.

دلایل کلی استفاده از فولاد در خودروها

می‌توان گفت که مهمترین دلیل استفاده از فولاد در صنعت خودروسازی هزینه مناسب و مقاومت فوق‌العاده فولاد در خودرو می‌باشد.

به طور کلی فولاد در مقایسه با دیگر فلزات، گزینه به‌صرفه‌تری برای تولیدکنندگان ماشین‌آلات محسوب می‌شود. در نهایت می‌توان گفت که استحکام و مقاومت بسیار بالای یک خودرو در گرو محصولات فولادی استفاده شده در آن می‌باشد. این کار باعث می‌شود که اتومبیل کمتر دچار آسیب فیزیکی و یا خوردگی شود.

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم در مورد بازار خودرو و استفاده محصولات فولادی در صنعت خودروسازی به طور مختصر صحبت کنیم.

پس از آن با بررسی بازار محصولات فولادی دریافتیم که قیمت تمام شده خودرو از قیمت تک‌تک محصولات فولادی به کار رفته در آن تاثیر می‌پذیرد.

همانطور که می‌دانید قیمت محصولات فولادی نیز از عوامل مختلفی تاثیر می‌گیرند. برای یک خرید مقرون به صرفه و مطمئن نیز لازم است با کلیه این محصولات آشنایی کافی داشته باشید.

امروزه در بستر وب، سایت‌های مختلفی برای استعلام قیمت محصولات فولادی مانند قیمت ناودانی ، میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر آهن‌آلات وجود دارند.

شرکت آهن ملل اصفهان یکی از شرکت‌هایی می‌باشد که همه روزه قیمت کلیه آهن‌آلات را ارائه می‌کند. با رصد روزانه وب‌سایت و کانال تلگرام این شرکت می‌توانید از به‌روزترین قیمت آهن‌آلات مطلع شوید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آهن رسان

    سلام ممنون از سایت خوبتون لطفا در مورد آرماتور بندی و نحوه اجرای آن برای یک ساختمان 10 طبقه توضیحاتی ارائه دهید.