کد مطلب: ۴۳۷۶۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اعلام رشد اقتصادی عجیب و متفاوت از سوی همتی / کشاورزی و صنعت پیشتازان اقتصاد شدند

اعلام رشد اقتصادی عجیب و متفاوت از سوی همتی / کشاورزی و صنعت پیشتازان اقتصاد شدند

طی ۹ ماهه نخست امسال رشد اقتصادی با نفت معادل منفی ۷٫۶ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت صفر بوده، اما آماری که عبدالناصر همتی به عنوان نماینده بانک مرکزی طی روزهای اخیر از وضعیت رشد اقتصادی کشور اعلام کرده متفاوت با آمارهای مرکز آمار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اطلاع از روند کلی وضعیت رشد اقتصادی کشور شبیه پازلی شده که باید نه در انتظار انتشار آماری به موقع از سوی نهادهای آماری (از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی) بود بلکه باید در انتظار سخنی از مقام‌های کشوری غیرمرتبط با نهادهای آماری آن هم به صورت دست و پا شکسته و متفاوت با نهادی دیگر بود.

از آذر ماه سال گذشته وظیفه انتشار برخی آمارهای کلان اقتصادی از جمله رشد اقتصادی از بانک مرکزی گرفته شد و در انحصار مرکز آمار قرار گرفت. با گذشت ۹ ماه از ابتدای سال جاری نه مرکز آمار و نه هیچ نهاد آماری اقدام به انتشار اطلاعات مهم رشد اقتصادی کشور نکردند و تنها به صورت غیرمستقیم اطلاعات ناقصی از سوی عبدالناصر همتی به عنوان نماینده بانک مرکزی در برخی نشست‌ها و همایش‌ها دریافت می‌شد.

پس از تحت فشار قرار گرفتن مرکز آمار برای انتشار آمار رشد اقتصادی، این نهاد بالاخره در اواخر بهمن ماه سال جاری اطلاعات مربوط به رشد بخش‌های مختلف اقتصادی طی 9 ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد.

بر اساس داده‌های مرکز آمار، طی 9 ماهه نخست امسال رشد اقتصادی با نفت معادل منفی 7.6 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت صفر بوده، اما آماری که عبدالناصر همتی به عنوان نماینده بانک مرکزی طی روزهای اخیر از وضعیت رشد اقتصادی کشور اعلام کرده متفاوت با آمارهای مرکز آمار است.

9999

بر اساس اظهارات اینستاگرامی رییس کل بانکی مرکزی، رشد اقتصادی در ۹ماهه ابتدایی امسال معادل 1.3 درصد بوده است.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی همتی، فعالیت گروه کشاورزی معادل مثبت 7.8 درصد، گروه صنعت معادل مثبت هفت درصد و فعالیت گروه خدمات مثبت ۱٫2 درصد در پاییز امسال رشد داشته است. در پاییز امسال رشد اقتصادی با نفت معادل 3.3 درصد و بدون نفت 1.2 درصد بوده است.

75849

اختلاف‌های فاحش آماری در اعلام برخی از متغیرهای اقتصادی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی از گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد؛ به نظر می‌رسد نهاد مسئولی برای یکپارچه کردن و هماهنگی بین این دو نهاد وجود ندارد. با این حال مساله مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که به کدام آمار باید اتکا کرد؟ کدام آمار باید منبع موثق برای محققان، پژوهشگران و مردم کشور قرار بگیرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی حیدری

    تو چرا سوختی ؟چرا؟؟!.