کد مطلب: ۳۷۶۰۰۳

رشد شاخص سهام در اولین روز هفته

رشد شاخص سهام در اولین روز هفته

معاملات بورس تهران دیروز شنبه با تداوم سیر صعودی قیمت در طیف زیادی از سهم‌ها و متعاقبا رشد نزدیک به یک درصدی شاخص کل به پایان رسید.

به گزارش تجارت‌نیو ز، در این روز با تقویت جبهه‌های فعال تقاضا به سبب فروکش نسبی ریسک‌های غیراقتصادی شاهد رشد متوسط قیمت در ۲۸ صنعت بورسی و افزایش بیش از ۲/ ۲ درصدی شاخص هم‌وزن بودیم.

اختلاف بازدهی دو نماگر اصلی بازار از استمرار حرکت‌های تند و پرشتاب در سهامی با حجم مبنای کمتر حکایت دارد.

کاهش نگرانی‌ها و بازگشت نسبی تقاضا

واقعیت این است که طی معاملات هفته گذشته، به دنبال تشدید ریسک‌های سیاسی و اختلافات تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصادی، سهام بورسی را تحت فشار قرار داد.

بازتاب این موضوع در روزهای ابتدایی هفته گذشته نه تنها در معاملات بورس تهران مشاهده شد بلکه در بازار ارز و سکه نیز افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشت. با تلطیف فضای مذکور و فروکش نسبی نگرانی‌های سیاسی در روزهای پایانی هفته و شکل‌گیری انتظارات مثبت از معاملات سهام اما شاهد افزایش تقاضا و بازگشت نسبی قیمت بخش زیادی از سهم‌ها بودیم.

این فضا طی معاملات روز گذشته نیز ادامه پیدا کرد و سبب شد تا شاخص کل این بازار با رشد ۸/ ۰ درصدی، به کانال ۲۱۲ هزار واحدی بازگردد. در این روز هر چند ریسک‌ها تا حدودی در نگاه فعالان بازار رو به کاهش گذاشت اما قدرت تقاضا نتوانست بر عرضه‌های موجود در سهام مرتبط با بازارهای جهانی چیره شود. در مقابل اما گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر در مسیر رشد تقاضا قرار گرفتند.

نگاهی به اختلاف افزایش دو نماگر اصلی بورس تهران به خوبی گویای این امر است. به‌طوری که شاخص کل ‌هم‌وزن که نشان از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، رشد ۲/ ۲ درصدی را ثبت کرد.

فصل مهم بورسی‌ها

این روزها فعالان بورسی در معرض موج جدیدی از اطلاعات قرار گرفته‌اند. اطلاعات مهمی که می‌تواند به شکل قابل توجهی از ابهامات موجود بکاهد. در همین راستا، تمرکز تحلیلگران بر بررسی گزارش‌های ماهانه اردیبهشت و خرداد، صورت‌های مالی ۱۲ماهه شرکت‌ها و نیز عملکرد فصلی بهار خواهد بود که انتظار می‌رود با ایجاد شفافیت اطلاعاتی نزد سرمایه‌گذاران از ابهامات در روند معاملات سهام بکاهد.

نزدیک شدن به فصل داغ مجامع بورسی نیز خود می‌تواند بر جذابیت بازار سهام بیفزاید. جایی که تحلیلگران برآورد مثبتی از رشد سودآوری شرکت‌ها دارند و این موضوع در فصل اوج مجامع با رقیق شدن قیمت‌ها می‌تواند ظرفیت‌های وجود در بازار را تقویت کند. هر چند همچنان رگه‌هایی از احتیاط میان فعالان بازار مشاهده می‌شود.

نگاهی به معاملات روز شنبه

دیروز با وجود سبزپوشی شاخص‌های اصلی بورس تهران، اما نماد معاملاتی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی شامل «فولاد»، «فارس» و «فملی» در محدوده منفی قیمت دادوستد شدند. امری که سبب شد تا شاخص دو صنعت بزرگ کالایی فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با کاهش ۵/ ۰ و ۲/ ۰ درصدی مواجه شود.

با این حال بیشترین ارزش معاملات در اختیار فلزی‌ها قرار گرفت. پس از آن نیز نمادهای زیرمجموعه گروه خودرو و ساخت قطعات و همچنین بانکی‌ها پرمعامله ظاهر شدند. نگاهی به عملکرد بازیگران بورسی نیز در این روز نشان از غلبه معامله‌گران خرد در سمت خرید سهام برای چهارمین روز متوالی داشت.

به این ترتیب دیروز بیش از ۳۰۰ میلیون سهم به ارزش ۱۴۵ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها طی معاملات این روز بالغ بر ۶/ ۵۰ میلیارد تومان در گروه فلزات اساسی شکل گرفت. در مقابل اما گروه فنی و مهندسی مورد توجه فعالان حقوقی بازار قرار گرفت و خالص خرید ۵/ ۴ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را تجربه کرد.

سیمای سبز سهام فرابورسی

در فرابورس نیز شاخص کل پس از تجربه افتی محدود طی هفته گذشته، در مسیری صعودی گام برداشت و با غلبه محسوس نیروهای تقاضا بر عرضه، آیفکس را بار دیگر وارد کانال ۲۶۰۰ واحدی کرد و بیش از ۱/ ۱ درصد به ارتفاع آن افزود. در این میان، به دنبال اقبال بیشتر سهامداران از معاملات خرد و عقب‌نشینی تقاضا از بازار بدهی، کاهش متوسط قیمت اوراق اخزا به افزایش نرخ مؤثر اوراق مزبور انجامید.

از سویی بهای اوراق تسهیلات مسکن نیز در مسیر رشد دسته پایدار ماندند. روز گذشته، شاخص کل فرابورس ایران با شتاب بیشتری در مسیر افزایشی نمود پیدا کرد که حاکی از اقبال مجدد خریداران نسبت به سهام بازارهای اول و دوم است. چنانچه بالغ بر ۷۵ درصد نمادهای دو بازار مزبور نیز در محدوده سبز معاملات به روز خود پایان دادند.

در این میان نمادهای رشد یافته، بازگشایی سهام دو شرکت نفت ایرانول و بهمن دیزل قابل توجه بود. «شرانل» که از انتهای ماه گذشته متوقف بود، روز گذشته پس از دریافت مجوز افزایش ۷۰ درصدی نرخ محصولات روانکار بنزینی و همچنین ۶۰ درصدی محصولات دیزلی به گردونه معاملات بازگشت. استقبال گرم سهامداران از سهام نفت ایرانول در این روز به جهش بیش از ۲۱ درصدی قیمت آن انجامید.

«خدیزل» نیز که پایان هفته گذشته، خبر دریافت افزایش ۱۴ درصدی قیمت مینی بوس مکسوس را منتشر کرد، در ابتدای معاملات دیروز متوقف شد و پس از بازگشایی با رشد بیش از ۵/ ۱۸ درصد قیمت همراه شد. روز گذشته در بازارهای اول و دوم، بیش از ۶۹۵ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۸۵ میلیارد تومان دست به دست شد که نشانگر تغییر چندانی نسبت به جریان نقدینگی چهارشنبه گذشته نبود.

بیشترین ارزش معاملاتی در سهام زیرمجموعه دو صنعت فلزات اساسی و محصولات غذایی و آشامیدنی به گردش درآمد که به ترتیب حدود ۴۲ و ۴۰ میلیارد تومان بود. از حیث رشد متوسط قیمت سهام نیز، ۲۰ صنعت فرابورسی در محدوده سبز معاملات قرار گرفتند در حالی که هفت صنعت دیگر با کاهش شاخص روزانه به کار خود پایان دادند.

صنایع خودرو، انبوه‌سازی و همچنین محصولات پالایشی به ترتیب بیشترین رشد متوسط قیمت سهام زیرمجموعه خود را تجربه کردند، مادامی که گروه‌های تک سهمی تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی ونوری و سپس خرده‌فروشی به‌عنوان صنایع با بیشترین زیاندهی شناخته شدند.

روز گذشته، با عقب‌نشینی معامله‌گران در جبهه خرید اوراق خزانه اسلامی، متوسط نرخ سود مؤثر حاصل از اسناد مزبور رشد محدودی را در سطح ۳/ ۰ واحد درصدی تجربه کرد که مقدار آن را به ۸/ ۲۲ درصد افزایش داد. از سویی، در ادامه هفته گذشته فضای مثبت حاکم بر معاملات اوراق تسهیلات مسکن در پایداری بود و رشد اندک متوسط قیمت اوراق بازار مربوط به وقوع پیوست.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.