کد مطلب: ۳۲۱۹۷۳

مروری بر روزنامه‌های ‌یک‌شنبه ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۹۷

اتفاقات جدید ارزی و رشد چشم‌گیر درآمد نفتی کشور

اتفاقات جدید ارزی و رشد چشم‌گیر درآمد نفتی کشور

روزنامه اطلاعات به افزایش 125 درصدی درآمدهای نفتی کشور در چند ماهه نخست سال اشاره می‌کند. روزنامه ایران نیز عربستان و روسیه را عاملین سقوط 15 دلاری نفت می‌داند. روزنامه جمهوری اسلامی نیز از تمهیدات بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز صادراتی خبر می‌دهد و در نهایت دنیای اقتصاد به نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درباره کیفیت خودروها پرداخته است.

در حالی که دونالد ترامپ هدفگذاری خود از تحریم ایران را به صفر رساندن صادرات نفتی اعلام کرده بود که اکنون برخی از گزارش‌ها حاکی از افزایش قابل‌توجه درآمدهای نفتی ایران در چند ماهه نخست سال دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه اطلاعات در گزارشی به نقل از یکی از اعضای کمیسیون برنامه مجلس خبر از « افزایش 125 درصدی درآمدهای نفتی در نیمه نخست سال » می‌دهد.

این عضو کمیسیون برنامه مجلس می‌گوید: دولت از محل این افزایش درآمدها پاداش پایان خدمت فرهنگیان و بدهی خود بابت خرید تضمینی گندم را پرداخت کرد.

روزنامه ایران نیز صبح امروز در بخشی از یک گزارش نفتی با عنوان « راهکارهای ایران برای عبور از بحران نفتی » به شیطنت روسیه و عربستان در کاهش قیمت نفت اشاره می‌کند.

این روزنامه می‌نویسد: خبرگزاری پلاتس در روزهای اخیر به نقل از یک مقام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نوشت که مسکو و ریاض مسئول کاهش ۱۵ دلاری قیمت نفت هستند. گزارش‌های ماه سپتامبر سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام این خبر را به روایت آمار نشان می‌دهد.

ایران ادامه می‌‌دهد: براساس این گزارش مجموع تولید ماه سپتامبر اعضای اوپک با وجود کاهش 370 هزار بشکه‌ای تولید نفت خام ایران نسبت به فصل اول 2018 حدود 367 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. یعنی افزایش تولید به میزان دو برابر کاهش تولید نفت خام ایران. تولید کشور روسیه نیز به همین میزان افزایش داشته است. یعنی 370 هزار بشکه در روز نسبت به میانگین سال 2017. این اتفاق خلاف وعده کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک در اجلاس 174 این سازمان است.

اما روزنامه جمهوری اسلامی از « تمهیدات جدید بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی » خبر می‌دهد. در این زمینه باید اشاره کرد که یکی از دغدغه‌های مهم ارزی آن است که برخی از صادرکنندگان از عرضه ارز صادراتی خود در سامانه نیما خودداری می‌کردند و در عوض به علت اختلاف قیمتی آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

آنگونه که جمهوری اسلامی به نقل از رئیس بانک مرکزی روایت کرده در هفت ماه گذشته کمتر از هفت میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات از سامانه نیما تامین شده است. این اظهارات همتی حاکی از آن است که بخش قابل‌توجهی از ارز صادراتی به این سامانه ارائه نشده و احتمالا در بازار آزاد به فروش رفته است.

روزنامه جمهوری اسلامی بدون اشاره به جزئیات و به نقل از رئیس بانک مرکزی خبر از تمهیدات جدید می‌دهد که براساس آن به زودی عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما افزایش خواهد یافت.

اما دنیای اقتصاد نیز در گزارش خود به « نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران درباره کیفیت خودروها » پرداخته است. این روزنامه در مورد نظرسنجی مذکور می‌نویسد: در نظرسنجی صورت‌گرفته از بیش از ۱۴ هزار مشتری خودروهای داخلی، مشخص شد میزان رضایت آنها از سطح کیفی محصولات، یک سال پس از تحویل، کاهشی ۷/ ۳ درصدی را تجربه کرده است. در این نظرسنجی، خودروهای مونتاژی ژاپنی کشور کمترین درصد کاهش رضایتمندی را داشته و محصولات کره‌ای، چینی، فرانسوی و ایرانی پشت‌سر آنها قرار گرفته‌اند.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: بنابر گزارش منتشرشده، رضایت مشتریان از کیفیت خودروها، از الگوی مشابهی نسبت به رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول تبعیت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.