کد مطلب: ۱۷۰۸۶۴

رشد ۸۳ درصدی واردات نفت کره جنوبی از ایران

رشد ۸۳ درصدی واردات نفت کره جنوبی از ایران

واردات نفت خام ایران از سوی کره جنوبی در پی کاهش صادرات میعانات ایران به آسیا، در اکتبر نسبت به ماه پیش از آن ۹.۵ درصد کاهش پیدا کرد با این همه بر مبنای سالانه افزایش ۸۳ درصدی داشت.

آمار گمرکی نشان داد کره جنوبی که یکی از مشتریان آسیایی بزرگ ایران است، ۱.۶۵ میلیون تن یا ۳۹۰ هزار و ۶۷۵ بشکه در روز نفت خام ایران را در اکتبر خریداری کرد که این میزان در مقایسه با واردات ۱.۸۳ میلیون تن در سپتامبر، ۹.۵ درصد کاهش داشت اما حدود ۸۳ درصد بالاتر از اکتبر سال گذشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ایران تامین‌کننده اصلی نفت فوق سبک معروف به میعانات به کره جنوبی است اما در آمار منتشره، جزئیات واردات ارائه نشده است.

بر اساس گزارش رویترز، کاهش صادرات نفت ایران به کره جنوبی در شرایطی روی داده که تهران تلاش می‌کند تولید نفت خود را پس از برچیده شدن تحریم‌های هسته‌ای در سال گذشته افزایش دهد و سهم بازاری که در دوران تحریم‌ها به رقیبانش واگذار کرده بود را پس بگیرد.

سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اواخر سپتامبر به رویترز گفته بود به دلیل مشکلات فنی در میدان گازی پارس جنوبی که رفع آنها یک تا دو ماه طول خواهد کشید، ایران با کاهش تولید مواجه شده و صادرات میعانات خود را کاهش داده است.

طبق آمار گمرکی، صادرات نفت از ایران به کره جنوبی در فاصله ژانویه تا اکتبر سال میلادی جاری، ۴۶.۵ درصد افزایش یافت و به حدود ۱۵.۷ میلیون تن یا ۳۷۸ هزار و ۴۴۷ بشکه در روز رسید، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۱۰.۷۲ میلیون تن بود.

آمار گمرکی نشان داد میزان واردات نفت کره جنوبی در اکتبر مجموعا ۱۲.۴۴ میلیون تن یا ۲.۹۴ میلیون بشکه در روز بود که ۷.۴ درصد نسبت به ۱۱.۵۹ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

اگر چه واردات نفت خام کره جنوبی در ماه میلادی گذشته بر مبنای سالانه افزایش داشت، اما واردات نفت این کشور از عربستان سعودی ۳۰.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت و به حدود ۲.۷ میلیون تن یا ۶۳۴ هزار و ۸۷۶ بشکه رسید، زیرا این کشور در راستای توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک برای حذف مازاد عرضه جهانی همچنان به محدود کردن تولید نفت خود ادامه می‌دهد.

مجموع واردات نفت خام کره جنوبی در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۷ به میزان ۳.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۲۲.۹۵ میلیون تن یا ۲.۹۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۱۸.۴۴ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته رسید. آمار واردات نفت نهایی کره جنوبی برای اکتبر اواخر ماه جاری از سوی شرکت ملی نفت کره منتشر می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.