کد مطلب: ۳۴۷۳۶۵

روایت اکونومیست از اتفاقات اخیر ونزوئلا

روایت اکونومیست از اتفاقات اخیر ونزوئلا

سال‌هاست که رژیم سوسیالیستی ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی در این کشور دچار مشکلات شدیدی شده است. اکونومیست در گزارشی به بررسی اعتراضات اخیر در این کشور پرداخته و می‌نویسد: این اولین بار از سال 2013 تاکنون است که شورش‌ها و اعتراضات مردم رهبری دارد. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که این بار مخالفان بتوانند مادورو را ناچار به کناره‌گیری از قدرت کنند.

سال‌هاست که رژیم سوسیالیستی ونزوئلا با مشکلات متعددی مواجه است. در بیست و سوم ژانویه، خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی این کشور، خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اکونومیست ، تعدادی از مردم این کشور، به انتخابات ریاست‌جمهوری که در دهم ژانویه برگزار شد، اعتراض و از گوایدو حمایت کردند. بر اساس نتایج این انتخابات، مادورو دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد.

وضعیت اقتصادی در دوران ریاست‌جمهوری مادورو به شدت بحرانی شده است. از سال 2013 تاکنون، تولید ناخالص داخلی ونزوئلا تقریبا به نصف کاهش یافته و تورم به بیش از یک میلیون درصد رسیده است. بولیوار، پول ملی این کشور بیش از 95 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و مردم با کمبود کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی و دارو مواجه هستند. همچنین، مرگ‌ومیر نوزادان حدود 10 درصد افزایش یافته و سه‌چهارم مردم این کشور به طور متوسط 8.7 کیلوگرم کاهش وزن داشته‌اند.

بحران اقتصادی موجب شده، بیش از سه میلیون نفر، معادل یک‌دهم جمعیت ونزوئلا ، به کشورهای همسایه از جمله کلمبیا مهاجرت کنند.

در این میان، ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، ریاست‌جمهوری گوایدو را به رسمیت می‌شناسند و این در حالی است که دولت‌های چین، روسیه و ترکیه از نیکلاس مادورو حمایت کرده‌اند.

علی‌رغم مخالفت مردم با دولت مادورو، او با زیر پا گذاشتن قانون اساسی کشور، به سرکوب مخالفان پرداخته و از طریق درآمدهای ناشی از صادرات نفت به حمایت از نیروهای نظامی که همچنان به او وفادارند، پرداخته است.

گروه‌های اپوزیسیون اما ادعاهایی درباره انتخابات اخیر این کشور دارند. تقریبا تمام اعضای گروه لیما، متشکل از کشورهای آمریکایی، ریاست‌جمهوری مادورو را قبول ندارند. از سوی دیگر، خوان گوایدو که در پنجم ژانویه، فعالیت خود را به عنوان رئیس مجلس ملی این کشور آغاز کرد، رهبری مخالفان را بر عهده گرفته است.

به این ترتیب، با تشدید بحران اقتصادی در این کشور، مردم در بیست و سوم ژانویه، شصت و یکمین سالگرد سرنگونی دیکتاتوری پیشین در ونزوئلا، با تجمع در خیابان‌ها اعتراضات خود به دولت مادورو را نشان دادند. دیکتاتوری پیشین ونزوئلا در سال 1999 با رهبری هوگو چاوز سرنگون شد.

واقعیت این است که نیکلاس مادورو، پیش‌تر هم با شورش‌های مردمی مواجه شده است. یکی از این اعتراضات در سال 2017 رخ داد و بیش از 100 نفر توسط نیروهای وفادار او کشته شدند.

اکونومیست مدعی است در حال حاضر هم، گروهی از اعضای گارد ملی ونزوئلا ، پس از انتشار فراخوان به مقاومت علیه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور اعتراض کردند. این افراد اما دستگیر شدند و این شورش به سرعت در نطفه خفه شد.

با این حال به عقیده نویسنده، این اولین بار از سال 2013 تاکنون است که شورش‌ها و اعتراضات مردم رهبری دارد. خوان گوایدو همچنین از حمایت تعدادی از مردم برخوردار است. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که این بار مخالفان بتوانند مادورو را ناچار به کناره‌گیری از قدرت کنند.

هنوز هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه فرماندهان ارتش دست از وفاداری به مادورو برداشته و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور بپذیرند، وجود ندارد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.