کد مطلب: ۳۴۰۸۰۴

روز مدارای دلار در بازار

روز مدارای دلار در بازار

دیروز چهارشنبه دلار با ۲۰ تومان کاهش به بهای ۱۰ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. به‌رغم افت دلار، در بازار سکه دست بالا با افزایشی‌های بازار بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، در پنجمین روز هفته، قیمت دلار و سکه راه متفاوتی را در پیش گرفتند. روز چهارشنبه دلار دومین افت متوالی را تجربه کرد و با ۲۰ تومان کاهش به بهای ۱۰ هزار و ۶۸۰ تومان رسید.

به‌رغم افت دلار، در بازار سکه دست بالا با افزایشی‌های بازار بود و قیمت این فلز گرانبها با ۱۰ هزار تومان رشد به ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسید.

به گفته فعالان، معامله‌گران سکه در هفته‌های اخیر با احتیاط بیشتری نسبت به نوسانات دلار واکنش نشان می‌دهند و زمانی، قیمت در بازار فلز گرانبهای داخلی کاهشی می‌شود که شاخص ارزی در مسیر نزولی قابل‌توجهی قرار داشته باشد. این در حالی بود که روز چهارشنبه، دلار بیشتر در دو کانال ۱۰ هزار و ۶۰۰ و ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان نوسان کرد و تغییر افزایشی یا کاهشی قابل‌ملاحظه‌ای نداشت.

به گفته برخی فعالان بازار می‌توان گفت که در روز پنجم هفته افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار با یکدیگر به مدارا رفتار کردند. از یکسو افزایشی‌ها تلاش چندانی نکردند و از سوی دیگر بازارساز نیز قیمت خود را نسبت به روز سه‌شنبه چندان تغییر نداد.

در ابتدای روز چهارشنبه قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بازارساز ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود که اختلافی با روز سه‌شنبه نداشت. ساعت ۴ بعدازظهر نیز قیمت دلار این صرافی‌ها ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان بود که تنها ۵۰ تومان افت را نسبت به ابتدای روز نشان می‌داد.

نوسان کم‌قیمت در صرافی‌های منتخب نشانه‌ای از آن بود که بازارساز تمایل دارد دامنه نوسان را در این روز پایین نگه دارد، امری که در آرامش بازار موثر عمل کرد و دلار کم‌نوسان‌ترین روز هفته را پشت‌سر گذاشت. برخی فعالان باور داشتند؛ در‌صورتی‌که بازارساز قیمت را به سوی نرخ‌های پایین‌تر سوق می‌داد، ممکن بود بازار با حملات سفته‌بازانه نوسان‌گیران مواجه شود.

جالب آنکه در پنجمین روز هفته، نوسان‌گیران نیز نتوانستند زمینه‌ساز ورود تقاضای جدید به بازار و بالا رفتن تغییرات قیمتی شوند.

به گفته فعالان، در ابتدای روز معامله‌گران قصد داشتند با جوسازی پیرامون ورود نرخ حواله درهم به محدوده ۲ هزار و ۹۰۰ تومان، قیمت‌ها در بازار داخلی را افزایشی کنند. با این حال، بازارساز با پاسخ‌دهی به تقاضا، مانع از اثرگذاری این خواسته و زمینه‌ساز عقب‌نشینی نوسان‌گیران شد.

در مجموع می‌توان گفت بازیگران بازارساز و نوسان‌گیران در روز پنجم هفته به‌طور موقت در حالت آتش‌بس قرار گرفتند. باید دید در روزهای آتی قوای کدام‌یک از این دو متغیر بر دیگری خواهد چربید و قیمت دلار به کدام‌سو گردش خواهد کرد.

شماری از افزایشی‌های بازار باور دارند در‌صورتی‌که تقاضای تجاری به بازار وارد شود، قیمت توان فاصله‌گیری از سطح ۱۰ هزار تومانی را خواهد داشت. آنها به اخباری اشاره می‌کنند که خبر از لغو ممنوعیت واردات برخی از کالاها می‌دهد. در کنار این، آنها باور دارند کاهش قیمت نفت و افت درآمدهای ارزی در نهایت توان بازارساز برای مدیریت نوسانات بازار ارز را پایین خواهد آورد؛ کاهش تاثیرگذاری بازارساز می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت شود.

آخرین موضوعی که نوسان‌گیران بر آن تاکید می‌کنند، نبود چشم‌انداز مشخص سیاسی نسبت به وقایع آینده است. از نظر آنها بازار زمانی می‌تواند کاهش قیمت بیشتر را برای مدت طولانی بپذیرد که یک سیگنال سیاسی نیز دریافت کند.

در مقابل نیروهای افزایشی، کاهشی‌های بازار قرار دارند که برنده قطعی سه ماهه پاییز بودند. از نظر کاهشی‌ها، ارز واردات پیش‌بینی شده است که از طریق صادرکنندگان تامین شود، در نتیجه این موضوع نمی‌تواند موجب افزایش قیمت‌ها شود. از سوی دیگر از نظر آنها بسیاری از واردکنندگان با همین سطح قیمتی دلار نیز تمایلی برای خرید کالا و ورود آن به کشور ندارند؛ چراکه معتقدند تقاضا برای آن در بازار داخلی با توجه به افزایش قیمت‌ها بسیار محدود خواهد بود.

ازسوی دیگر آنها باور دارند سیاست‌گذار با قدرت از مهرماه وارد بازار شده است و چنان‌که مشاهده شد طی سه ماه در برابر تحرکات نوسان‌گیران نه‌تنها ایستادگی کرد، بلکه قیمت را به‌طور غیرمنتظره‌ای از مرز ۱۹ هزار تومانی تا مرز ۱۰ هزار تومانی پایین آورد. این دسته اعتقاد دارند، این موضوع خود نشان‌دهنده آن است که قدرت بازارساز بیشتر از پیش‌بینی نوسان‌گیران ارزی است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.