کد مطلب: ۷۲۲۶۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خواب زمستانی تولید در سایه کمبود آب و گاز

خواب زمستانی تولید در سایه کمبود آب و گاز

ظرفیت تولیدی ایران در صنایع مختلف همواره با ورود به دوره سرما با بحران انرژی رو‌به‌رو می‌شود. امسال نیز با شروع نیمه دوم سال سایه کمبود گاز بر سر صنایع ایران سنگینی می‌کند. البته این بار اخباری از کمبود آب هم به گوش می‌رسد. آیا این موضوع تولید را ایران را به خواب زمستانی می‌برد؟

به گزارش تجارت‌‌نیوز ، با سردترشدن هوای کشور باز هم صنایع ایران با مشکل تأمین انرژی و رکود تولید مواجه شده‌اند. گرچه تا سال گذشته بیشتر نگرانی صنعت‌گران به نحوه تأمین گاز محدود می‌شد، اما امسال بحران آب به پاییز و زمستان هم رسیده است. طوری‌که برخی حتی فرضیه شیفت‌بندی صنایع را به میان آورده‌اند.

با این حال آنچه اسباب ناخوشی بخش تولید شده را نباید تنها در اقتضائات فصلی خلاصه کرد. افزون بر این‌ها کالبد تولید در ایران از زخم‌های برآمده از حملات داخلی و خارجی گوناگونی رنجور است.

البته مسئولان یا بروز چنین بحران‌هایی را انکار می‌کنند و یا آن را به شرایط بازارهای بین‌المللی ارتباط می‌دهند. در این زمینه باید گفت که بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد جهانی این روزها حال و روز خوبی ندارد. کشورهای غربی از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به‌ویژه در حوزه انرژی تأثیر منفی گرفته‌اند.

در شرق هم اقتصاد چین روزهای رکودزده‌ای را سپری می‌کند. حال بد اقتصاد جهان ایران را هم بی‌نصیب نگذاشته، اما فارغ از اوضاع جهان اقتصاد ایران خود نیز بیمار است. چنانکه اگر بازارهای جهانی رونق گذشته را هم داشتند بعید بود که تولید در ایران شرایط متفاوت‌تری از امروز داشت.

چراکه تحریم‌ها همچنان بر پیکر اقتصاد کشور می‌تازند و سدی بزرگ بر سر راه تامین مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و در پی آن تولید محصول نهایی ایجاد کرده‌اند. اعتراضات داخلی اخیر هم از جذابیت ایران برای جذب سرمایه خارجی بیش از پیش کاسته است.

تولید

فرار سرمایه از بخش تولید

از جذب سرمایه خارجی که بگذریم، صنایع ایران در جذب سرمایه داخلی هم عملکرد چندان مناسبی از خود برجای نگذاشته‌اند. به همین دلیل است که سرمایه‌ها به بازارهایی چون ارز، طلا، خودرو و مسکن گرایش پیدا کرده‌اند.

گویا این بازارها هرچند ریسک منحصر به خود را دارند دست کم سرمایه‌گذار می‌تواند با مدیریت ریسک‌ها به سود برسد، اما تولید به دلیل آسیب‌هایی که از حملات داخلی و خارجی تحمل می‌کند آن قدر نحیف شده که توان زایش سودی را برای سرمایه‌گذارش ندارد. به ویژه این روزها که نوسان ارزی را هم تجربه می‌کند و همین نوسان امکان پیش‌بینی اوضاع اقتصادی را برای اهل فن از بین می‌برد.

در این بین بانک مرکزی در جایگاه یکی از اصلی‌ترین سکانداران اقتصاد ایران نسبت به نوسانات ارزی بی‌تفاوت به نظر می‌رسد و این واکنش تولید کنندگان را از صرف سرمایه برای توسعه تولید به بازارها جذاب‌تر یادشده سوق می‌دهد.

تا همین جا هم تولید در ایران قصه پرغصه‌ای بود؛ اما داستان اینجا به پایان نمی‌رسد. تولید و صنعت ایران اندک اندک با بحران آب هم روبه‌رو می‌شود. همه صنایع به آب احتیاج دارند و بارش‌ها در ایران ضعیف است.

با این اوصاف همان‌طور که در ابتدا اشاره شد تولید در ایران حال و روز خوبی ندارد و رو به ضعف می‌رود، در چنین شرایطی دور از انتظار نیست که به بستر بیماری بیفتد و اندک اندک به خواب زمستانی در این روزهای سرد فرو رود.

برای مطالعه بیشتر خبر همه چیز زیر سر پول است را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.