خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۴۵۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکورداران بیکاری یک دهه اخیر/شکاف بیکاری بین استان‌ها چقدر است؟

رکورداران بیکاری یک دهه اخیر/شکاف بیکاری بین استان‌ها چقدر است؟

بیشترین شکاف در بیکاری استان‌ها مربوط به سال 95 با 14.7 درصد است. در این سال بیکاری استان کرمانشاه (بالاترین) نزدیک به سه برابر استان کرمان (پایین‌ترین) بوده است.

بررسی آمار مربوط به بیکاری استان‌ها مختلف حاکی از کاهش شکاف نرخ بیکاری بین استان‌های مختلف در یک دهه اخیر است. با وجود این،در برخی سال‌ها گاهی میزان بیکاری در یک استان سه برابر استان دیگر بوده است. در همین حال شکاف بیکاری بین بهترین و بدترین استان از نظر بیکاری از 13.3 درصد سال 90 به 9.9 درصد کاهش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار در گزارش جدید خود به بررسی میزان شکاف نرخ بیکاری استان‌ها در یک دهه اخیر پرداخته است.

گزارش فوق که داده‌های یک دهه اخیر یعنی از 90 تا 97 را بررسی کرده، نشان می‌دهد که استان کرمانشاه طی هشت سال اخیر به مدت چهار سال رکوردار بیکارترین استان‌ها بوده است. این رکورد به مدت دو سال متعلق به استان لرستان بوده است.

اما در میان پایین‌ترین نرخ بیکاری یک دهه اخیر نیز داده‌های آماری گزارش فوق حاکی از آن است که استان مرکزی به مدت دو سال کم‌ترین میزان بیکاری را داشته و وضعیت مناسبی از این لحاظ دارد. استان‌های دیگری همچون کرمان،آذربایجان شرقی، گلستان، خراسان جنوبی، یزد، سمنان و همدان طی سالیان 90 تا تابستان 97 پایین‌ترین نرخ بیکاری را داشته‌اند.

نرخ بیکاری استان ها

بررسی گزارش مذکور نشان می‌دهد که بیشترین شکاف در بیکاری استان‌ها مربوط به سال 95 با 14.7 درصد است. در این سال میزان بیکاری استان کرمانشاه (بالاترین) نزیدک به سه برابر استان کرمان (پایین‌ترین) بوده است.

گزارش مذکور در مورد علت اختلاف در بیکاری استان‌های مختلف می‌نویسد: توزیع نامتعادل منابع و عوامل اقتصادی، ساختار سنی و جنسی جمعیت، فرهنگ کار، آموزش، مهارت و تخصص، استعدادها و قابلیت‌های متفاوتی براي استان‌های کشور به همراه دارد به طوری‌ که برخی از استان‌ها به لحاظ دارا بودن شرایط و امکانات بهتر از جمله زیر ساخت‌های اقتصادی و افزایش ظرفیت‌های تولیدی، منابع طبیعی، جاذبه‌های گردشگری و … از توسعه‌یافتگی بیشتری نسبت به استان‌های دیگر برخوردار هستند.

شکاف در نرخ بیکاری استان‌ها از جمله مواردی است که همواره کارشناسان مختلف در مورد افزایش آن هشدار داده‌اند. پیش‌تر، علی سرزعیم، اقتصاددان و معاون وزیر کار در گفتگو با تجارت‌نیوز در این خصوص هشدار داده بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.