کد مطلب: ۳۷۴۰۹۶

زمان سقوط دلار رسید؟

زمان سقوط دلار رسید؟

روند افرایشی قیمت دلار دیروز متوقف شد و نرخ این ارز پس از مدت‌ها مسیر نزولی را طی کرد و بیش از 500 تومان کاهش یافت که قیمت طلا و سکه نیز با تبعیت از آن با افت مواجه شدند.

به گزارش تجارت‌نیو ز، دلار پس از ۴ افزایش متوالی، روز شنبه بیشترین میزان کاهش در یک ماه اخیر را تجربه کرد. افت ۵۰۰ تومانی ابتدای هفته، دلار را تا سطح ۱۵ هزار تومان عقب برد.

به گفته فعالان، افزایش عرضه بازارساز در نزدیک قیمت معاملات بازار آزاد، کاهش نرخ حواله درهم و افزایش فروش معامله‌گران فنی به‌عنوان مثلث فشار بر قیمت دلار عمل کردند. به‌باور برخی بازیگران ارزی، ادامه مسیر دلار، طی روزهای آتی به رفتار نرخ حواله درهم و تحرکات معامله‌گران در آستانه سطوح حمایتی بستگی دارد.

در اولین روز هفته، سکه و دلار پس از ۴ افزایش متوالی راه کاهشی را در پیش گرفتند؛ روز شنبه، دلار از مرز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب نشست و تا سطح ۱۵ هزار تومانی پایین رفت. حدود ساعت ۴ بعدازظهر شاخص ارزی روی عدد ۱۵ هزار و ۷۰ تومان قرار گرفت که ۵۰۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود. این بیشترین میزان افت دلار از ۲۱ فروردین ماه بود. قیمت دلار حتی پس از ساعت ۴ بعدازظهر به زیر مرز ۱۵ هزار تومانی رفت، عاملی که می‌تواند قیمت این ارز را طی روز جاری تحت‌تاثیر قرار دهد.

سکه تمام بهار آزادی نیز در اولین روز هفته، ۱۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۵ میلیون و ۷۰هزار تومان قرار گرفت. فعالان بازار باور داشتند، عامل اصلی نزول بهای سکه، تغییر مسیر شاخص ارزی بود. در مورد افت قیمت دلار، معامله‌گران دیدگاه‌های متفاوتی داشتند.

گروهی افزایش عرضه بازارساز را عامل افت قیمت می‌دانستند؛ عده دیگری بر کاهش تقاضا و اصلاح قیمت‌ها پس از ۴ روز افزایش تاکید می‌کردند و دسته آخر نیز افت نرخ حواله درهم تا مرز ۴ هزار و ۱۰۰ تومانی را در نزولی شدن روند بازار موثر دانستند. با این حال، سوال مهم‌تری که پیش‌روی فعالان ارزی قرار داشت، این بود که افت ابتدای هفته ادامه خواهد یافت یا تنها اصلاحی بر روند افزایشی هفته گذشته بوده است.

تحلیلگران فنی باور داشتند، اگر قیمت دلار زیر سطح مقاومتی ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی باقی بماند، احتمال افت قیمت‌ها وجود دارد، هرچند عده دیگری از آنها بیشتر بر شکست مرز ۱۵ هزار تومانی به‌عنوان نشانه کاهشی تاکید داشتند.

بخشی دیگر از فعالان باور داشتند، در‌صورتی‌که مساله عرضه حواله درهم حل شده باشد، قیمت طی روزهای آتی نیز ظرفیت افزایش نخواهد داشت و به سوی سطوح پایین‌تر حرکت خواهد کرد. گروهی دیگر از فعالان عنوان می‌کردند، افزایش قیمت دلار طی هفته گذشته به‌دلیل عوامل غیراقتصادی بود و به همین دلیل به‌راحتی مسیر صعودی را عقبگرد کرد.

با این حال، دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند، در‌صورتی‌که خبرها طی هفته جاری افزایش تنش‌ها را مخابره کنند، بار دیگر تقاضا در بازار داخلی افزایش خواهد یافت و قیمت رویه صعودی خواهد گرفت. افزایشی‌ها همچنین باور دارند، به‌دلیل لغو معافیت‌های نفتی، درآمدهای ارزی در میان‌مدت کاهش خواهد یافت و قیمت دلار حتی با تقاضای کمتر از روزهای جاری توان رشد خواهد داشت.

در این میان، کارشناسان به بازارساز پیشنهاد می‌دهند، در کنار هدر ندادن ذخایر ارزی، زمینه‌های تشویقی را برای صادرکنندگان فراهم آورد که با ارزآوری مناسب، بتوان تا حدی در برابر کاهش درآمدهای ارزی مقابله کرد. البته روان‌تر شدن بحث جابه‌جایی‌های مالی نیز کمک بسیاری به سیاست‌گذار می‌کند که در برابر شوک‌های ارزی مقاومت کند.

افت سکه و دلار در شرایطی به ثبت رسید که هر دو در هفته گذشته بازدهی مثبت را به ثبت رسانده بودند؛ دلار در هفته گذشته دومین ارز از لحاظ میزان بازدهی بود و برخی معامله‌گران انتظار داشتند، همچنان در هفته جاری تقاضا به سوی این ارز اقبال داشته باشد.

فرانک سوئیس در هفته گذشته با اختلاف زیادی نسبت به سایر بازارها در صدر قرار گرفت. فرانک در حالی حدود ۹ درصد افزایش را به ثبت رسانده بود که دلار به‌دنبال آن حدود ۶/ ۶ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده بود.

شاخص کل بورس نیز هفته گذشته منفی شد و رشد ربع سکه به‌عنوان پربازده‌ترین فلز در بازار سکه و طلا تنها حدود ۵ درصد بود. به این ترتیب، با توجه به رشد ۹ درصدی فرانک می‌توان از آن به‌عنوان پیش‌قراول بازارها یاد کرد. البته این پیش‌قراول در روز ابتدایی هفته کاهش زیادی را تجربه کرد و با ۴۰۰ تومان افت به بهای ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان رسید تا بخشی از افزایش قیمتی هفته پیش آن اصلاح شود.

121 1

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.