کد مطلب: ۶۴۸۲۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرخابی‌ها چه زمانی آماده معامله می‌شوند؟

سرخابی‌ها چه زمانی آماده معامله می‌شوند؟

سال گذشته پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در فرابورس انجام شد. این پذیره‌نویسی حواشی بسیار زیادی داشت و به گفته کارشناسان نماد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس احتمالا با زیان بازگشایی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته پذیره‌نویسی سرخابی‌ها با حواشی بسیار زیادی پایان یافت. مهم‌ترین حاشیه این پذیره‌نویسی صورت مالی سرخابی‌ها بود، در این باره کارشناسان بسیار زیادی عقیده داشتند که پذیرش دو شرکت ورشکسته در بازار سرمایه زیان‌بار است.

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه چندی پیش با تاکید بر اینکه با مدیریت دولت این دو باشگاه از دید سرمایه‌گذاری هیچ ارزشی ندارد. گفت:‌ از نظر ارزش‌گذاری ابهاماتی وجود دارد،‌ مفروضات ارزش‌گذاری به واسطه سیستم مالی نامنظم، برای ارزش‌گذاری کافی نیست و فرمول‌های مورد استفاده پر از ابهام است. ۴۰ درصد ارزش بنگاه ها به دارایی ها اختصاص یافته که قرار است بعدا بگیرند و ۶۰ درصد هم به ارزش برند اختصاص یافته که حاصل ضرب درآمدهایی است که ذکر نشده بر چه اساسی محاسبه شده است. تازه در ضریبی که آن هم معلوم نیست چه پایه و اساسی دارد. یعنی نه ماخذ آن ۴۰ درصد و نه آن ۶۰ درصد نه مشخص است و نه مفروضاتی دارد که افراد بتوانند خودشان محاسبات را انجام دهند. به همین دلیل هیچ یک از این سهام ارزش سرمایه گذاری ندارند.

حال با این تفاسیر و بررسی صحبت‌های کارشناسان به نظر می‌رسد بازگشایی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با زیان انجام می‌شود. از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که پذیرش شرکت‌های ورشکسته در این وضعیت، به زیان بورس است و در بلند مدت تالار شیشه‌ای را نزولی می‌کند.

باید منتظر ماند و دید که نماد سرخابی‌ها با چه وضعیتی بازگشایی می‌شود.

اعلام زمان معامله سرخابی‌ها

حسین‌امیر رحیمی، سرپرست دفتر شرکت‌ها و آماده سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: پس از پذیره نویسی، باشگاه‌ها در نامه ای خطاب به فرابورس وجود مبلغ حاصل از افزایس سرمایه در حساب بانکی را تایید و فرابورس در نامه‌ای خطاب به سازمان ثبت، افزایش سرمایه دو باشگاه را ثبت کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز هر دو باشگاه در این مرحله قرار دارند.فرابورس گشایش نماد را انجام داد و گشایش نماد که انجام شد سهام قابل معامله می‌شود. پس از آن مبلغی که نزد بانک برای هر دو باشگاه مسدود شده قابل برداشت است.

رحیمی توضیح داد: ۳۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل پذیره نویسی عاید باشگاه پرسپولیس و ۳۵۹ میلیارد تومان نیز عاید باشگاه استقلال شد. از این میزان حدود دو میلیارد تومان برای هر باشگاه به طور قانونی و بر اساس مصوبات سازمان بورس برای مالیات، هزینه های کارگزاری و… دریافت شد. سایر مبلغ در حساب بانکی باشگاه ها قرار دارد اما به صورت قانونی مسدود است. سه روز بعد از اینکه مجوز را از سازمان ثبت گرفتند. گشایش نماد صورت میگیرد و این مبلغ قابل برداشت است اما پس از تشکیل یک نهاد ناظر این مبلغ استفاده خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.