کد مطلب: ۵۶۶۵۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وعده خیالی وزیر بهداشت / وعده‌های وزیر ۱۱ برابر واکسن‌های موجود است!

وعده خیالی وزیر بهداشت / وعده‌های وزیر ۱۱ برابر واکسن‌های موجود است!

وزیر بهداشت پنج گروه جدید برای واکسیناسیون کرونا اعلام کرده و گفته در یک هفته واکسیناسیون آنها انجام می‌شود. از سوی دیگر وعده داده شده که کارمندان بانک‌ها، خبرنگاران و مددجویان زندان‌ها هم واکسن کرونا بزنند. وزارت بهداشت به حدود ۱۶/۵ میلیون دز واکسن برای واکسیناسیون همه گروه‌های در صف نیاز دارد. اما تنها یک و نیم میلیون دز واکسن در کشور وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر بهداشت روز چهارشنبه گفت واکسیناسیون گروه‌های جدید از روز عیدغدیرخم (یعنی پنجشنبه) طی یک هفته انجام می‌شود. گروه‌های جدید شامل بیماران دیابتی، رانندگان تاکسی، معلمان،اساتید دانشگاه‌ها، مددجویان زندان‌های کشور، خبرنگاران و کارکنان بانک‌ها هستند.

در کنار این افراد حدود ۹ میلیون نفر دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و به زودی نوبت دز دوم آنها می‌شود. بر این اساس وزارت بهداشت برای واکسینه کردن این گروه‌ها ۱۵٫۸ میلیون دز واکسن می‌خواهد.

تاکنون حدود ۱۳ میلیون و ۲۵۲ هزار دز واکسن به کشور وارد شده که حدود ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دز آن تزریق شده و تنها یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز مانده. یعنی حدود یک و نیم دز واکسن موجود در مقابل وعده ۱۶/۵ میلیون نفری واکسیناسیون!

Screenshot 56

۷/۵ میلیون دز، نیاز گروه‌های جدید برای یک دز

هنوز حدود ۹ میلیون نفر دز دوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند. از سوی دیگر محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در توییتی نوشته: «انشاءالله در روزهای آتی همه مددجویان زندان‌های کشور دز اول واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.»

اما تعداد زندانیان در کشور چند نفر هستند؟ پیش‌تر رئیس سابق سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی گفته بود: ٢١١ هزار زندانی موجود در زندان‌های کشور هستند که در ٢۶٨ مرکز نگهداری می‌شوند.

از سوی دیگر گروه‌های سنی دیگر هم برای ثبت‌نام واکسیناسیون اعلام شده است. همچنین روز شنبه وزیر بهداشت با اشاره به تامین واکسن از طریق واردات و تولید داخل، گروه‌های جدیدی را برای واکسینایسون اعلام کرد. در ادامه همه گروه‌های جدید و تعداد آنها بررسی می‌شود.

- کلیه بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال به تفکیک استان‌ها: پیش‌تر علیرضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفته بود: «در کشور بیش از ۵.۵ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.»

-بیماران خاص دیگری که باید در اولویت قرار گیرند و تاکنون واکسینه نشده‌اند: در این مورد به طور مشخص گروه‌های بیماری شامل بیماری خاص تعریف نشده که محاسبه شود.

-رانندگان تاکسی و خدمات حمل و نقل عمومی از قبیل ریلی، هوایی، زمینی: آمار دقیقی از تعداد رانندگان در همه خطوط در دست نیست اما آنطور که اواخر بهمن ۹۹، مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفته تنها در حوزه شهری ۳۲۰ هزار راننده داریم. از سوی دیگر اواخر سال ۹۹ هم قائم‌مقام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعداد رانندگان برون شهری بار، مسافر و ترانزیت را ۶۳۸ هزار نفر اعلام کرد.

-آموزگاران مدارس ابتدایی و متوسطه به تفکیک: درباره آمار آموزگاران ابتدایی و متوسطه نیز آمار بروز شده‌ای در دست نیست. سال ۹۸ مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت از ۸۷۲ هزار پرسنل کل آموزش و پرورش کشور ۶۳ درصد آن معلم هستند. به عبارتی یعنی بیش از ۵۰۰ هزار نفر معلم.
سال ۹۸ رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم گفت: ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم ابتدایی در کشور داریم.

-اساتید دانشگاه‌ها: بر اساس آخرین آمارهای سال ۹۹ موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها حدود ۸۶ هزار نفر است.

کارکنان بانک‌ها: بانک مرکزی هم اعلام کرده که قرار است واکسیناسیون کارکنان نظام بانکی از هفته آینده انجام شود. بر اساس اخرین آمارها تعداد کل کارکنان بانک‌های کشور ۱۹۵ هزار نفر است.

خبرنگاران: همچنین رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: «تزریق واکسن کرونا به خبرنگاران از روز شنبه ۹مرداد ماه آغاز می‌شود که در قالب این طرح ۳۲هزار خبرنگار در کشور واکسینه خواهند شد.»

۱۵٫۵ میلیون دز واکسن نداریم؟

حالا با یک حساب و کتاب ساده مشخص می‌شود که تا اینجا حدود ۷/۵ میلیون دز برای عملی کردن وعده‌های خود باید داشته باشند. همچنین فراموش نکنید که حدود ۹ میلیون نفر دز اولی هم داریم. یعنی حدود ۱۶/۵ میلیون دز نیاز داریم، اما فقط حدود یک و نیم میلیون دز از واکسن‌های خارجی مانده!

اما اگر آنطور که وزیر بهداشت گفته واکسن برکت هم به کمک واکسیناسیون عمومی بیاید باز هم به وعده‌ها نمی‌رسند! واکسن برکت تائیدیه سازمان بهداشت را ندارد اما از سوی وزارت بهداشت پیش از تکمیل مراحل بالینی مجوز گرفت!

وزیر بهداشت گفته از این هفته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت می‌شود. البته باید منتظر بمانیم که این تعداد تحویل داده می‌شود یا خیر، زیرا پیش از این هم سعید نمکی قول واکسیناسیون ۴۰۰ هزار دز در روز را داده بود اما محقق نشد.

این در حالی است که در حال حاضر نیز برخی می‌گویند برای واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کردند اما مسئول مراکز به آنها گفتند که واکسن نداریم!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    روی تولیدات واکسن برکت حساب کردن… 5 میلیون تا الان اماده تحویل دارن و تا اخر ماه ظاهر تا 20 میلیون اماده میکنن

    • ناشناس

      تا آخر ماه کی مرده کی زنده! این آقا گفته تا آخر هفته!! مگر اینکه کار برد کلمه هفته به ماه تغییر کرده که این از این دولت بعید نیست!

  • ناشناس

    این آقا در آخر دولت می خواهد رزومه برای خودش جور کنه بگه همه اینافراد را من واکسینه کردم!! از 14 هم که دیگه وزیر نیست بخواهد پاسخ بدهد. اگرراست میگوید 15 روز پیش این اعلام را انجام می داد

  • ناشناس

    جوک شب عید

  • Reza

    چرا باید وزیر هم صنف های خود را از نون خوردن بندازد؟ وقتی بیمارستان ها پر است داروخانه ها صف و سی تی اسکن ها هم صف است چرا باید واکسن بیاد؟ هنوز این ها کار دارن

    • ناشناس

      هر وقت با گان و دوتا ماسک هشت ساعت کار کردی بعد بیا این حرف‌‌ رو بزن

    • وحید

      دقیقا همین کا رو که همه انجام میدیم از صبح تا شب با 2تا ماسک، چه ربطی داشت حالا؟!

  • ناشناس

    خب خیلی از این افراد در اولویت بندی سنی واکسن زدن

  • بیکس

    شتر در خواب بیند پنبه دانه