کد مطلب: ۵۰۳۸۰۲

دبیر شورای عالی هماهنگی بانک‌های دولتی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

جدیدترین خبر از وام سهام عدالت / سهامداران کی برای کارت اعتباری اقدام کنند؟

جدیدترین خبر از وام سهام عدالت / سهامداران کی برای کارت اعتباری اقدام کنند؟

شش ماه است سهام عدالت قرار است وثیقه دریافت وام بانکی باشد اما هنوز مقدمات اجرای این طرح آماده نیست. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌گوید مقدمات کار فراهم است و مشکل از بانک‌هاست اما بانک‌ها می‌گویند مشکل از شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی است که سیستم برخط وثیقه‌گذاری را آماده نکرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پایان آذر ماه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد که آماده ارائه سرویس‌های لازم به بانک‌ها برای اعطای کارت‌های اعتباری به دارندگان سهام عدالت است و بانک‌ها می‌توانند بر مبنای ارزش روز دارایی افراد، برای اعطای اعتبار بر اساس مکانیزم‌های اعتباری خود اقدام کنند.

بانک مرکزی نیز بخشنامه ‌اجرایی آن را شش ماه قبل در خرداد ماه به بانک‌ها ابلاغ کرد که براساس آن سهام تمامی شرکت‌های موجود در سبد سهام عدالت که آزاد شده است، باید به عنوان وثیقه صدور کارت اعتباری پذیرفته شود.

علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: بانک‌ها از سنوات گذشته سهام پذیرفته شده در بورس را به عنوان وثیقه می‌گیرند که در تمام بانک‌ها این عملیات انجام می‌شود. با توجه به این که سهام عدالت متشکل از سهام چند شرکت است و نحوه توثیق آن متفاوت بوده، به همین دلیل بانک مرکزی در خرداد ماه بخشنامه‌ای صادر کرد که براساس آن بانک‌ها از این بابت مشکلی ندارند و پذیرفتن سهام عدالت به عنوان وثیقه بلامانع است.

او عنوان کرد: برای انجام این کار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی باید سازوکار توثیق سهام عدالت را برای بانک‌ها فراهم کند که به صورت سیستم برخط در شعب بانک‌ها امکان به وثیقه گذاشتن سهام عدالت فراهم باشد. اما این سیستم هنوز آماده نشده است.

قیطاسی ادامه داد: با توجه پیگیری‌ها‌ی به عمل آمده از چند بانک دولتی عضو شورا مطلع شدیم که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در هفته قبل مکاتبه و پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای را ارسال کرده تا بانک‌ها بررسی کنند. پس از امضای تفاهم‌نامه مورد قبول طرفین امکان توثیق سهام عدالت براساس درخواست بانک‌ها توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی فراهم می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در پایان خاطر نشان کرد، چنانچه سازوکار توثیق سهام عدالت برای بانک‌ها فراهم شود، امکان صدور کارت اعتباری با مکانیزم‌های هر بانک در قبال توثیق سهام عدالت وجود دارد.

بر این اساس می‌توان گفت هنوز مشکل پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت فراهم نیست. نکته قابل توجه این است که انتظار شش ماهه مردم برای دریافت وام ۱۱ و ۶ میلیون تومانی است.

به عبارتی دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی می‌توانند کارت اعتباری ۶ میلیون تومانی دریافت کنند و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی می‌توانند کارت اعتباری ۱۱ میلیون تومانی بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    منی که ۳۰_درصد سهاممو فروختم سهامم ۵۰۰هست بازم ۶میلیون وام میدن ؟؟؟؟

    • ناشناس

      فقط افرادی که سهامشون روش غیر مستقیم هست وام تعلق میگیره .شما ک روش مستقیم رو انتخاب کردی و فروختی

  • ناشناس

    سلام .ما نتونستیم در ان زمان ثبت نام کنیم .واین ثبت نام جدید خیلی دیر هستش وحق ما نیز تو این چند سال پایمال شد .

  • ناشناس

    اخه تاکى دروغ هى امروز وفردامیکنید 6ماهه که این وام رومیدین ولى هنوزم ندادین

  • نازگل

    من یه دانش آموز سال آخرین که بخاطر نبودپولوگوشی درسموول کردم همه امیدم بعد خرابه این وامه خواهش میکنم یه کاری کنیداموزشوپرورش که دلش به حال کادانش اموزانمیسوزه شما برامون کاری کنید

  • ناشناس

    چندسال پیش که ثبت نام سهام عدالت بودماثبت نام کردیم به عنوان کارگرساختمان ولی هیچ خبری نشده نه سهام داریم نه اسممون ثبت شده این چه سهام عدالتی هست توروخدا اگه میخواهیدازجاماندگان ثبت نام کنیداقدام کنیدچراامروزفردامیکنیدکارگرروزمزدهستم با۳تابچه ماهی ۱تومن اجاره خونه میدم لطفارسیدگی کنید

  • صابر

    من فکر میکنم به خاطر دهه فجر دارن یاد اوری میکنن سهام عدالت مثل مهریه میمونه کی داده کی گرفته

  • ناشناس

    تاریخ این وام کی هست

  • ناشناس

    ممنونم از خبرگزاری عالیتون.کاش‌هرچه‌زودترهم‌اجرایی‌بشه

  • سعید

    اقا همش دروغه من سهام پونصد هزار تومنی دارم ایوا دانلود کردم همه کاراشا کردم کارت اعتباری ندادن نشان بانک ایوا اعلام کرد وام به سهام دو میلیونی تعلق میگیره

  • ناشناس

    سلام من سهام ندارم جکار کنم