کد مطلب: ۴۲۹۵۷۴

۱۰۰ درصد زمین‌های کشاورزی زرآباد زیر آب رفته است

100 درصد زمین‌های کشاورزی زرآباد زیر آب رفته است

دبیر شورای شهر زرآباد سیستان و بلوچستان گفت:در زرآباد حدود چهار هزار هکتار سطح زیر کشت موز و سه تا چهار هزار هکتار هم سطح زیر کشت صیفی داشتیم که سیل به همه این زمین‌ها آسیب زده و حتی خاک آنها را با خود برده است؛ چیزی در حدود 70 تا 80 درصد باغات آسیب جدی دیده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «100 درصد از زمین‌های کشاورزی استان سیستان و بلوچستان زیر آب رفته است؛ به 70 تا 80 درصد از زمین‌های کشاورزی این استان آسیب‌ جدی وارد شده، به‌ ویژه موزستان‌ها.» این حرف یونس نهنگی، دبیر شورای شهر زرآباد است و به گفته خودش از معتمدان شهر کنارک در استان سیستان و بلوچستان. او ساکن زرآباد است. وقتی از او درباره وضعیت زمین‌های کشاورزی این استان بعد از سیل پرسیدیم، با امید حرف می‌زد: «مطمئن هستم که همه دست به دست خواهند داد تا سیستان دوباره سیستان ماقبل سیل شود.»

نهنگی به این پرسش که بعد از گذشت هفته‌ها از سیل، وضعیت زمین‌های کشاورزی در این استان چگونه است پاسخ داد: ما در زرآباد حدود چهار هزار هکتار سطح زیر کشت موز و سه تا چهار هزار هکتار هم سطح زیر کشت صیفی داشتیم که سیل به همه این زمین‌ها آسیب زده و حتی خاک آنها را با خود برده است؛ چیزی در حدود 70 تا 80 درصد باغات آسیب جدی دیده‌اند.

وی ادامه داد: کارهایی انجام شده و همه کمک می‌کنیم کشاورزی این عزیزان احیا شود و دوباره به چرخه اقتصادی برگردند.

شخص وزیر بازدید کرد

از او سوال کردیم که آیا مسئولان به این استان سر زده‌ و کاری برایتان انجام داده‌اند: بله شخص وزیر، آقای کشاورز، اینجا آمدند و از باغ‌های آسیب‌دیده بازدید کردند. معاون باغبانی و معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به اینجا آمدند. از گروه‌های بسیجی، آستان قدس و ستاد اجرایی به این مناطق آمدند.

نهنگی در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: در بحث بازسازی منازل، روستاها و مناطق مسکونی جمعیت امام‌ رضایی‌ها آمدند و خیلی کمک کردند. مردم چه در استان و چه خارج از استان سنگ تمام گذاشتند. از وزارتخانه‌ها هم آمدند. در حال حاضر سپاه و ستاد فرمان اجرایی امام کار بازسازی را در این مناطق آغاز کرده‌اند.

آیا هنوز ارباب‌رعیتی حاکم است؟

برخی می‌گویند در استان سیستان و بلوچستان هنوز ارباب‌رعیتی حاکم است. چیزی که در اصطلاح به آن «نظام خرده‌مالکی» گفته می‌شود؛ یعنی هنوز کشاورزانی هستند که بدون هیچ سهمی از زمین برای فرد دیگری کار می‌کنند. اما نهنگی معتمد شهر کنارک می‌‌گوید اصلاً این‌طور نیست.

وی در همین راستا توضیح داد: در حال حاضر به آن صورت ارباب‌رعیتی وجود ندارد. در این استان افرادی هستند که سال‌ها کارشان کشاورزی بوده و یکسری زمین‌های کشاورزی داشته‌اند که به وراث رسیده است؛ حالا یکسری از افراد نمی‌توانند زمین خود را آباد کنند، آقایی که سرمایه دارد می‌آید آنجا سرمایه‌گذاری می‌کند و بخشی از درآمد زمین خود را به صاحب زمین می‌دهد.

نهنگی ادامه داد: کشاورز درآمد نهایی‌ای را که از کشت محصول به دست می‌‌آورد، بعد از حساب خرج و مخارج با کارگران خود نصف می‌کند. حال در این میان ما کسی را داریم که صاحب زمین است ولی سرمایه‌دار نیست تا زمین را آباد کند، پس شخص ثالثی قرارداد 20ساله با کشاورز می‌بندد، مجوز چاه، آب و همه تشکیلات را برمی‌دارد، آن زمین را آباد می‌کند و به کشاورز می‌گوید من تا 20 سال هر چقدر درآمد داشتم، از هشت‌تا، یکی را به شما می‌دهم. این قرارداد توافقی است.

اگر همه کمک کنند…

دبیر شورای شهر زرآباد در جواب این سوال که آیا با وضعیت فعلی امیدی وجود دارد که بار دیگر کشاورزی در این استان روی پای خود بایستد گفت: اگر همه دستگاه‌ها کمک کنند، بلوچستان به دوران قبل از سیل برخواهد گشت؛ من مطمئن هستم حتماً بلوچستان دوباره به دوران ماقبل سیل برمی‌گردد. ما برای احیا وقت خیلی زیادی نداریم. هرچه ساعت‌ها و لحظه‌ها را از دست بدهیم دیرتر می‌شود. چون گیاه‌ها نفس‌شان گرفته و نمی‌توانند صبر کنند.

نهنگی درباره وضعیت معیشت کشاورزانی که سیل زندگی‌شان را با خود برده است، گفت: کسانی که زندگی‌شان با سیل از بین رفته با پس‌اندازهایشان زندگی می‌کنند چون به جز کشاورزی و صیادی شغل دیگری در این منطقه وجود ندارد.

وی درباره چگونگی احیای زمین‌های کشاورزی توضیح داد: اگر 25 تا 30 درصد از این زمین‌های کشاورزی که بر اثر سیل آسیب دیده است قابل احیا نباشد، می‌توان دوباره کشت کرد. باید از اسفندماه شروع کنیم و این کار یک سال زمان می‌برد.

ظرفیت گردشگری سیستان و بلوچستان چگونه است؟

دبیر شورای شهر زرآباد در پاسخ این پرسش که آیا در این استان می‌شود به ایجاد صنایع دیگری هم فکر کرد، اظهار داشت: این استان ظرفیت گردشگری بالایی دارد که اگر همه کمک کنند و زیرساخت‌ها آماده شود می‌توان از مناطق بکر آن برای کشاورزی استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: ما در چابهار ساحل «درک» را داریم که جزو سه یا چهار ساحل زیبای دنیاست و ظرفیت بالای گردشگری دارد. از این راه می‌شود با تاسیس یک رستوران یا یک بومگردی درآمد کسب کرد؛ هنوز فرهنگ گردشگری در این استان به صورت «مهمانخانه» است و می‌تواند تغییر کند.

نهنگی صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: در بحث ضایعات موز می‌شود برگ موز را فرآوری و تعداد بالایی اشتغال ایجاد کرد. ما در این استان می‌توانیم کارخانه تولید رب گوجه‌فرنگی هم داشته باشیم.

منبع: اعتمادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.