کد مطلب: ۷۶۳۵۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چینی‌ها جایگزین انبوه‌سازان داخلی شدند!

چینی‌ها جایگزین انبوه‌سازان داخلی شدند!

با وجود حدود یک سال تکذیب از سوی وزارت راه و شهرسازی بالاخره امروز نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد. اما با وجود تمایل انبوه‌سازان داخلی به ساخت مسکن چرا باید از مشارکت طرف‌های خارجی در این زمینه استفاده کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نخستین‌بار مهرماه 1400 بود که خبرهایی در خصوص مشارکت چینی‌ها در ساخت واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن مطرح شد. این ایده زمانی روی کار آمد که دولت سیزدهم خود را مواجه با کمبود منابع مالی در این زمینه دید؛ مساله‌ای که در همان ابتدای طرح این پروژه برخی کارشناسان نسبت به آن هشدار داده بودند.

همین چند روز گذشته بود که دوباره از توافق با شرکت‌های چینی و استفاده از آنها در ساخت واحدهای مسکن ملی صحبت به میان آمد.

با وجود اینکه وزارت راه‌ و شهرسازی صراحتا آن را تکذیب کرد امروز نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از قرارداد ساخت یک‌ میلیون و 200 هزار مسکن ملی با سرمایه‌گذاران چینی خبر داده است. احمدحسین فلاحی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرده که این شرکت خارجی مبلغی در برابر انجام تعهداتش دریافت نخواهد کرد و به تهاتر نفت بسنده کرده است.

این نماینده مجلس همچنین به توافقات اولیه در زمان وزارت رستم قاسمی نیز اشاره کرد؛ در حالی که در همان دوره نیز این خبر از سوی مقامات وقت تکذیب شد. آنها اظهار کردند تنها از تکنولوژی و فناوری چینی‌ها در این زمینه استفاده خواهد شد.

همچنین پیش از این هزینه ساخت هر متر مسکن‌ ملی 10 تا 12 میلیون تومانی تخمین زده شده بود، اما این شرکت خارجی ادعا کرده است با مبلغی معادل چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع عهده‌دار ساخت و سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌شوند.

اما با وجود تورم مصالح ساختمانی در ایران چگونه ممکن است با چنین مبلغی بتوان مسکن ساخت؟

دلیل مشارکت چینی‌ها در ساخت واحدهای مسکن ملی

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: عاملی که ممکن است باعث انجام این کار شده باشد تهاتر نفت است. احتمالا این رویه با شرکت‌های داخلی ممکن نبوده و حالا که ارتباط نفتی با چین وجود دارد دولت از این طریق قصد دارد هزینه پروژه را پرداخت کند.

او در مورد توانایی مشارکت انبوه‌سازان داخلی در طرح نهضت ملی مسکن ادامه داد: انبوه‌سازان داخلی نیز توانایی ساخت این پروژه را دارند و بارها از سوی آنها اعلام شده که می‌توانند با شرکت‌های داخلی و خارجی قرارداد ببندند تا صادرات نفت را انجام دهند و ارز مورد نیاز برای مساله تامین شود.

ساخت مسکن با قیمت 4/7 میلیون تومانی بعید است

رهبر همچنین اعمال هزینه پیشنهاد داده شده از سوی شرکت‌های چینی را با وجود تورم موجود در کشور بعید دانست. او بیان کرد: هزینه‌ها باید با قیمت دلار محاسبه شود مگر اینکه نفت را با قیمت پایین‌تری به چین بفروشند. با رشد قیمت‌ها و تورمی که در حال حاضر وجود دارد به نظر نمی‌آید با این حدود قیمتی بتوان در داخل کشور واحد مسکونی ساخت.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین در مورد رویکرد انبوه‌سازان داخلی نسبت به این قرارداد توضیح داد: پیش از این نیز انبوه‌سازان مخالفت صدردرصدی خود را برای به کار گیری شرکت‌های خارجی اعلام کرده بودند. در حال حاضر 600 هزار مهندس و 6 هزار و 500 انبوه‌ساز در داخل کشور وجود دارد. بنابراین از این لحاظ و همچنین تامین مصالح ساختمانی مشکلی وجود ندارد فقط باید تزریقات مالی آن انجام شود.

پیامدهای ورود چینی‌ها به پروژه نهضت ملی مسکن

پیش از این نیز محمد مرتضوی، رئیس کانون انبوه‌سازان کشور در مورد پیامد ورود شرکت‌های خارجی به پروژه‌های داخلی در مصاحبه با تجارت‌نیوز گفته بود: به هر حال وقتی کشورهای خارجی به عنوان سرمایه‌گذار وارد کشور می‌شوند بخش زیادی از منابع و تجهیزاتی که می‌تواند موجب اشتغال در کشور شود و بخش‌های زیادی از نیروهای کارگری، خدمات مهندسی و دیگر مشاغل را در برگیرد، حذف می‌شود.

او ادامه داد: به طور کلی این موضوع نمی‌تواند اتفاق خوبی در اقتصاد کشور باشد و حتی اگر قرار باشد تکنولوژی‌هایی نیز در کشور ما مورد استفاده قرار بگیرد همه امور باید به بخش خصوصی منتقل شود زیرا بخش خصوصی می‌تواند در این میان بازیگردان خوبی باشد و اتفاقات خوبی را شکل دهد.

به طور کلی این انعقاد قرارداد در حالی انجام شده است که انبوه‌سازان داخلی نیز نسبت به ساخت واحدهای مسکن ملی تمایل داشته‌اند و دولت صرفا برای تامین مالی این پروژه‌ها از طریق تهاتر نفت این اقدام را در پیش گرفته است، در حالی که کیفیت ساخت این واحدها نیز از سوی شرکت‌های چینی قابل پیش‌بینی نیست.

هر چند در این بین به نظر می‌آید دولت در نهایت به واقع‌بینی بیشتری رسیده و به ساخت یک میلیون و 200 هزار واحد در طول دوره دولت سیزدهم اکتفا کرده است.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چینی ها کار درس تراند…
    از بساز بندازهای داخلی که فقط فکرشون خیانت و دزدیه…..

  • مردم عادی

    آقای رییس انبوه سازان که میگی کیفیت کار چینی ها معلوم نیست ، اون حداقل نامعلومه کیفیتش نه مث شماها که مسکن ملی تحویل مردم دادید با کیفیت زیر صفر.
    پس همون بهتر که چینی ها برای این مردم کاری کنند ، بهتر از سرمایه داران مملکت ماست که برای سود بیشتر دست به هر کاری میزنند حتی بدبخت کردن مردم خودشون.
    امثال شماها چرت و پرت که زیاد میگید عادی شده ، لااقل دم از کیفیت نزنید تورو خدا تو هیچ ارگان و صنعتی.

  • مردم عادی

    آقای رییس انبوه سازان که میگی کیفیت کار چینی ها معلوم نیست ، اون حداقل نامعلومه کیفیتش نه مث شماها که مسکن ملی تحویل مردم دادید با کیفیت زیر صفر.
    پس همون بهتر که چینی ها برای این مردم کاری کنند ، بهتر از سرمایه داران مملکت ماست که برای سود بیشتر دست به هر کاری میزنند حتی بدبخت کردن مردم خودشون.
    امثال شماها حرف های بی ربط که زیاد میزنید ، ماشاالله عادی شده ، لااقل دم از کیفیت نزنید تورو خدا تو هیچ ارگان و صنعتی.

  • ناشناس

    خیلی بهتره شرکتهای داخلی نمیتونن انجام بدن و دنبال سود خیلی زیاد هستن کار هم انجام نمی دهند

  • ناشناس

    همه چیز زیر سر شیطان بزرگه

  • ناشناس

    مهندسان خبره و نیروهای متخصص ایرانی بیکار هستند و یا در مشاغل غیر مرتبط کار می‌کنند، یک همت و مدیریت غیر وابسته به نظام نیاز است که این پروژه‌ها انجام شود و دست امثال ستاد اجرا ،بنیاد مستضعفان و خاتم قطع شود و کار دست نهادهای مردمی و شرکت های متخصص بیافتد ‌

  • ناشناس

    آیا چینی ها بااین جنسهای قلابی که می‌سازند پاسخگوی کیفیت ساخت مسکن هستند؟ اگر مشکلی ایجاد شود چه باید کرد؟

  • ناشناس

    درست.من.ساخت.سازمکنم.شیرازکلیدتحویل.متری.۴۷مگیرم.درست.الان.قیمت.این.

  • ناشناس

    درست.چینیها.درست.میگن.من.شیرازساختمان.درست.مکنم.کلیدتحویل.۴۷میلیون.هفصدمگیرم.خآنه.تحوصله.میدهم.)))((مردم،ایران،انبوسازان،ایرانی،میخان،دو۲برابرسودکنن،))))

  • حسین شرافت

    خوب گل‌ بود ب سبزه هم اراسته شد حالا تا چینی ها بیایند و مستقر شوند و بخوان کارو شروع کنند دیگه ب ما بسال نمیده تازه با این اوضاع و احوال تا اونوقت نه ۴۷۰۰ که متری ۴۷۰۰۰ میلیون میشه و همون یک مترو خرده ای که لازم داریم را زیره زمین شاید بشه خرید البته شاید اگه کار ب دسته جمعی نرسد !!!!!!!!