کد مطلب: ۴۸۶۳۷۲

آغاز ساخت ۱۲۰ هزار مسکن ملی در شهرهای جدید

آغاز ساخت ۱۲۰ هزار مسکن ملی در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۲۰۰ هزار واحد مسکن ملی که به عهده شهرهای جدید گذاشته شده ۵۲ هزار واحد تا قبل از امروز و ۶۸ هزار واحد هم امروز به دستور رییس‌جمهور به مرحله آغاز عملیات اجرایی رسیده و بدین ترتیب تا کنون ۱۲۰ هزار واحد آغاز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حبیب‌الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری حاشیه مراسم افتتاح ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد مسکن ملی و ۴۰ هزار و ۱۸۰ مسکن مهر که صبح امروز در پردیس برگزار شد، اظهار کرد: از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر کل کشور تا کنون ۲ میلیون و ۴۵ هزار واحد تحویل و جشن اختتام مسکن مهر در ۱۰ استان کشور برگزار شده است.

وی افزود: از ۱۵۰ هزار واحد باقی مانده حدود ۱۰۰ هزار واحد یا فاقد متقاضی یا درگیر مسائل حقوقی هستند. ۵۰ هزار واحد دارای متقاضی موثر است که دولت در نظر دارد کار ابنیه این واحدها را تکمیل و به متقاضیان واگذار کند.

طاهرخانی با بیان اینکه امروز ۱۴ هزار واحد در شهر جدید پردیس بهره برداری می‌شود، گفت: مجموع واحدهای مسکن مهر برنامه.ریزی شده در پردیس ۸۳ هزار است که با افتتاحات امروز جمعا ۶۰ هزار واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده و مابقی در مراحل نازک‌کاری قرار دارد. در سال‌های گذشته مشکلاتی درخصوص نصبیات و زیرساخت‌ها داشتیم که بحمدالله با همکاری مسئولان و سایر دستگاه‌ها این مسائل رفع شده و کارها روال مناسبی پیدا کرده است.

شروع عملیات اجرایی ۱۲۰ هزار مسکن ملی در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: به طور کلی از ۲۰۰ هزار واحد مسکن ملی که به عهده شهرهای جدید گذاشته شده ۵۲ هزار واحد تا قبل از امروز و ۶۸ هزار واحد هم امروز به دستور رییس‌جمهور به مرحله آغاز عملیات اجرایی رسیده و بدین ترتیب تا کنون ۱۲۰ هزار واحد آغاز شده است. مابقی را تا ۲۰۰ هزار واحد نیز در آینده شروع می‌کنیم. مسکن ملی در سطوح مختلف ثبت نام، مشارکت با بخش خصوصی، تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی و واگذاری گروهی به تعاونی‌ها و مجموعه‌های واجد شرایط پیش می‌رود.

طاهرخانی در پاسخ به این سوال که آیا طرح اقدام ملی مسکن نیز به مانند مسکن مهر به دولت بعدی محول می‌شود، اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن از ابتدا ۴۰۰ هزار واحد بود که بعد از انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی مثل وزارت کار، وزارت آموزش و پرورش و نیروهای مسلح، تعهدات بسیار بیش از قبل شده است. مهمترین سیاستی که در این طرح دنبال می‌شود این است که پروژه‌ها در مکان‌ها و زمین‌های دارای زیرساخت‌ها و خدمات اجرا شود تا تمرکز صرفا روی ساخت واحدها باشد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه به طولانی شدن مسکن مهر انجامید اجرای پروژه‌های زیرساختی عظیم بود. به طور مثال در فاز ۱۱ پردیس پست برق ۶۳۰ را پیگیری کردیم که ۲ سال و نیم طول کشید. خط پمپاژ از تصفیه خانه به سایت مسکن مهر نیز که حدود ۸.۱ کیلومتر بود فرآیند دشوار و زمان‌بری را طی کرد. در مسکن ملی پروژه‌های کوچک را در مناطق مختلفی تعریف کرده‌ایم که از زیرساخت‌ها و خدمات شهری بهره‌مند است.

مترو پردیس جزو پروژه‌های اولویت‌دار دولت است

در این مراسم همچنین مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس درباره زمان آغاز مترو تهران-پردیس گفت: روز گذشته آقای نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه مکاتبه‌ای با آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور داشتند که عنوان شده مترو پردیس جزو دستور کارهای اولویت‌دار دولت باشد. با توجه اینکه تفاهم‌نامه مترو با پیمانکار به امضا رسیده و مطالعات طرح نیز انجام شده قطعا در بازه زمانی کوتاه آینده کلنگ‌زنی خواهد شد.

پیمانکاران موظف به رفع اشکالات مسکن مهر هستند

طاهرخانی نیز درخصوص برخی ایرادات واحدهای مسکن مهر تصریح کرد: اشکالاتی که پس از تحویل واحدهای مسکن مهر وجود دارد کلی نیست. به طور مثال در یک مورد پیمانکار قصور کرده بود و در شرایطی که ما در حال برخورد و خلع ید او بودیم کلیپی در فضای مجازی مبنی بر وجود ایرادات ساختمان پخش شد. ممکن است در یک بلوک یا یک واحد ایراداتی وجود داشته باشد که قطعا شرکت عمران و پیمانکاران موظف به رفع آن هستند. اما نباید آن را به کل مسکن مهر که از نظر رعایت مقررات ملی، نما و مسائل فنی از سطح قابل قبولی برخوردار است تعمیم داد و کام متقاضیان را تلخ کرد. همین که مسکن مهر در حال خرید و فروش است نشان می‌دهد که کیفیت دارد و انشاءالله شیرینی این پروژه بعد از اتمام کامل آن نصیب مردم می‌شود.

هدایت هم درباره رفع ایرادات واحدهای مسکن مهر پردیس گفت: در هر پروژه واحد رفع نقص داریم که مالکان مراجعه می‌کنند و اگر نواقصی بود پیمانکاران موظف به رفع آن هستند.

مدیرعامل عمران پردیس همچنین در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای مقابله با دلالان مسکن مهر پردیس انجام شده است گفت: حضور دلال‌ها در پردیس شاید نسبت به دیگر شهرهای جدید بیشتر باشد که از ارزش افزوده این شهر نشأت می‌گیرد. علت اصلی شاید این باشد که از نظر اقتصادی، مردم خرید مسکن را سرمایه‌گذاری امن می‌دانند و وقتی افزایش قیمت اتفاق می‌افتد حجم تقاضا بیشتر می‌شود. با این حال اقداماتی برای کنترل کثرت دلال‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم. هم اکنون در فاز ۱۱ مجوز جدید برای تاسیس دفتر مشاور املاک صادر نمی‌کنیم.

شهرهای جدید صاحب مترو می‌شوند

طاهرخانی نیز درباره برنامه‌های شرکت عمران به منظور افزایش جذابیت شهرهای جدید و با اشاره به گذشت سه دهه از تاسیس شهرهای جدید گفت: دو سیاست جدید را در مجموعه شهرهای جدید دنبال می‌کنیم؛ اول بحث دسترس‌پذیری است که اولویت را بر حمل و نقل ریل پایه گذاشته است. سال گذشته مترو هشتگرد را افتتاح کردیم، پروژه مترو پردیس به زودی آغاز می‌شود، سال آینده مترو بهارستان را افتتاح می‌کنیم. مترو فولادشهر به اصفهان، مجلسی به بهارستان و گلبهار به مشهد را در دستور کار داریم. تجربه نشان داده هرچقدر دسترسی آسان و ایمن ایجاد کنیم جذابیت سکونت را بالا می‌بریم.

وی افزود: در کنار توسعه حمل ونقل ریلی، توسعه آزادراهی و بزرگراهی را نیز در شهرهای جدید دنبال می‌کنیم. آزادراه تبریز ـ سهند به زودی افتتاح می‌شود که انجام این مهم نقش برجسته‌ای به سهند برای تامین مسکن تبریز می‌دهد و دسترسی از تبریز به سهند به ۱۲ دقیقه می‌رسد. برای شهر جدید صدرا دو بزرگراه در نظر گرفته ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، سیاست دیگر مجموعه شرکت عمران شهرهای جدید را ایجاد محیط زندگی مناسب دانست و گفت: زیرساخت‌ها، خدمات روبنایی، فرهنگی و مراکز محله شهرهای جدید در سال‌های اخیر افزایش یافته و در دستور کارهای جدی آینده است. به طور مثال در پردیس آنقدرمدرسه ساخته‌ایم که آموزش و پرورش می‌گوید فعلا دیگر مورد نیازمان نیست. توسعه مراکز درمانی، تجاری، فرهنگی، آموزشی، انتظامی، مذهبی دنبال می‌شود. در صدرا بزرگترین بیمارستان پیوند اعضای کشور را ساخته‌ایم. از طرف دیگر وارد فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شده‌ایم که مراکز تفریحی و فرهنگی ایجاد خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.