کد مطلب: ۴۳۱۶۳۴

داود سوری، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

سال ۹۹ سال کدام بازار است؟

سال ۹۹ سال کدام بازار است؟

یک اقتصاددان درباره عملکرد بازارهای مالی در سال ۹۹ معتقد است: بازار سرمایه فرصت مناسبی برای جذب سرمایه است اما بانک‌ها نرخ بهره منفی دارند و نباید انتظار داشته باشیم که جایی برای سرمایه‌گذاری باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طی دو سال گذشته بیشترین سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، سکه، دلار و بورس انجام شده است که در این بین بازدهی بورس از دیگر بازارها بیشتر بوده است.

این بازارها در سال آینده چه وضعیتی خواهند داشت؟

داود سوری، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز به پیش‌بینی بازارهای مالی در سال ۹۹ پرداخته است.

ادامه رکود مسکن در سال ۹۹

وی در ابتدا گفت: اقتصاد کشور ما از نظر تنوع بازارهایی که مردم بتوانند ثروت و دارایی خود را در آن قرار دهند محدود است. عملکرد سال گذشته بازار مسکن نشان داد که این بازار برای جذب نقدینگی جذاب نیست. بعد از افزایش قیمت ارز و موج دارایی که در بازارها افتاد بازار مسکن و زمین نتوانست نقدنیگی زیادی را به خودش جذب کند. یکی از دلایل عمده وجود بیش از یک میلیون خانه خالی این است که نتوانسته جذاب باشد.

بازار ارز برای رشد آماده است

این اقتصاددان با اشاره به کنترل دولت بر بازارهای طلا و ارز عنوان کرد: الان ارز به هیچ دردی نمی خورد و ممکن است به عنوان قاچاقچی دستگیر شوید. دولت سعی می‌کند با محدود کردن معاملات نقل و انتقال پول از فعالیت‌هایی که هزینه مبادله را بالا می‌برد جلوگیری و بازار را کنترل کند. این بازار برای رشد آماده است اما بستگی دارد دولت چقدر روی آن کنترل داشته باشد.

به گفته وی، بازار طلا به علت عدم وجود محدودیت‌ها راحت‌تر از بازار ارز حرکت می‌کند اما همچنان به بازار ارز وابسته است.

فرصت سرمایه‌گذاری در بورس

سوری در خصوص این بازار گفت: به طور کلی بازار سرمایه محلی خوبی برای جذب نقدنیگی است و فرصت مناسبی در مقابل دولت قرار داده تا این فرصت استفاده کند و برخی از بنگاه‌های خود را در اختیار مردم قرار دهد تا بحث کوچک شدن دولت و خصوصی‌سازی را پیش ببرد و هم این که نقدینگی را جذب این بازار کند.

وی ادامه داد: طبیعت بازار سرمایه بالا و پایین رفتن است ولی اگر دولت از این بازار استفاده کند یک بازار سرمایه پرعمقی خواهیم داشت و نوسانات آن کمتر خواهد شد. سرمایه‌های زیادی به این سمت در حال حرکت است.

این اقتصاددان معتقد است: با توجه به کنترل نرخ بهره و نرخ های تورمی که باید انتظار داشته باشیم، بانک‌ها نرخ بهره منفی دارند و نباید انتظار داشته باشیم که جایی برای سرمایه‌گذاری باشند. سرمایه‌گذاری پول خود را در بانک نمی‌گذارد که شاهد سوخت ۲۰ درصد آن باشد. بانک با این شرایط به نظر نمی‌رسد محل خوبی برای نگهداری پول باشد.

وی افزود: اوراق بدهی نیز به عنوان محل برای دارایی‌ها، بزرگ شدن بازار این اوراق به این که دولت چقدر اعتبار داشته باشد برمی‌گردد و نرخ تورم به چه صورتی باشد. این بازار زمانی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد و مردم به آن روی بیاورند که ریسک اعتباری آن کم باشد، مردم مطمئن باشند که در آن نکول نمی کنند و به موقع منابع را بازپرداخت کند.

سوری در پایان عنوان کرد: دولت در چاپ پول انحصار دارد و تعهدات خودش را تامین می‌کند اما بستگی دارد چطور و چه منابعی برای آن دارد؟ پس از آن نیز سرمایه‌گذاران به زودی متوجه می‌شوند که از منابع تورم‌زا به دست آمده، بنابراین ارزش آن دارایی‌ها کاهش و نرخ بهره افزایش پیدا می‌کند در نهایت نیز باعث می‌شود کسی به سمت آن ها نرود. یک بازی است که دولت باید تعادل درآن ایجاد کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سود بانکی رو مقطعی ببرن بالا مگرنه دلار بالا میره

  • ناشناس

    ایا خرید طلا بهصرف است ؟

  • ناشناس

    با جو پولا میره سمت بورس.یهو ریزش.سرمایت نصف میشه.دلت نمیاد تو ضرر بفروشی پولت به اجبار بلوکه میشه

  • ناشناس

    تجربه نشان داده بهترین سرمایه گذاری در ایران قسمت مسکن هست سرمایه گذاری در بخش بورس بزرگترین ریسکه سودی که بخش مسکن داره هیچ بخشی نداره

    • ناشناس

      ریسک پذیری ادما فرق می کنه ..سود ۵۰۰ درصدی تو زمین بی معنیه ولی تو بورس تو سه ماه نه!!!!!!

  • صبا

    آیا خونه ارزان میشه یا نه بالاترمیره؟

  • صبا

    طلا چی تاکجا میره؟

  • ناشناس

    به طوریقین با توجه به کاذب بودن شدید قیمت مسکن که درواقع خود بساز بفروشها و دلالان ملک وبنگاهها قیمت مسکن رابه طور اسمی ودروغ افزایش داده اند ودراین پنج ماه هیچ کس حاضر به خرید مسکن نبوده ونمیباشد یقینا مسکن چهارسال در رکود عمیق به سرخوااد برد واین رکورد باعث میشود قیمتهای کاذب مسکن ریزش کند وهیچ تردیدی دراین نیست ضمنا با وجود مجلس که همه اصولگرایان هستند یعنی مجلس ۹۹ به طوریقین باوضع قوانین فوری مسکن ریزش قیمت خواهد داشت ودیگر از سودهای باد اورده در دلالی ملک خبری نخواهدبود سال اینده سال افول دلالی مسکن وریزش قیمتهاست وفعلا باید برای فرار از ریسک به سپرده گذاری دربانک قانع بود که بهترین گزینه است

    • ناشناس

      الان با همین قیمت ها هم در اکثر مناطق تهران ساخت و ساز سالی ماکسیمم 20 و چند درصد سود برای سازنده داره (شهرستان ها که دیگه هیچی). پس سازنده حرفه ای مطمئنا اقدام به ساخت نمیکنه. منتظر ریزش قیمت مسکن نباشید مخصوصا اگر مصرف کننده هستید. ولی فعلن در کوتاه مدت هم اثری هم از افزایش قیمت شارپی در بازار نیست چون بازار سال پیش به سطح اشباع رسید.

  • ناشناس

    بازار بورس با اعمال قوانین دست و پا گیر مثل دامنه نوسان رنگی فرابورس و حجم مبنا تبدیل به یک بازار دستوری بی خاصیت شده که تنها هدف جمع کردن نقدینگی از عده ای خاص بود تا بازار عرض کنترل شود موندم اگه این قوانین خوبه چرا عمری اعمال نشده بود لعنت به بازیگران پنهان که با نوسان گیری بودجه جاری اداره کشور تامین می کنند .کاری که در بازار ارض هم انجام می دهند

    • ناشناس

      داش شما ارز را درست بنویس تحلیل پیشکش

  • مشت ممد

    یکی بورس بازه بورس بورس میکنه یکی خونه بازه خونه خونه ولی واقعیت یک چیزه دوره مفت خوری و پول بازی گذشته وقت کاره کل اقتصاد جهان در حال ریزشه و یک مشت کاغذ و سند و امار بانکی نونو اب نمیشه. به اندازه نیازتون سقف داشته باشید به اندازه نیازتون کاغذ پاره و پاشید با بقیه پولا برید کار کنید صنعت بزنید ساخت و ساز کنید ایده بدید پول و کاغذ بازی بسه

    • جواد

      گل گفتی

  • ناشناس

    سال ۹۹ خاطر جمع
    قیمتها ده درصدی کاهش پیدا میکنه
    مرداد ماه خودرو لیزینگ میاد بازار
    خونه هم برای فروش زیاده ولی خریدار کم بسیار کم
    دلار ۱۳۵۰۰
    …حالا اونی که داره که هیچ
    ولی اونی که نداره روزشو چجوری شب میکنه خدا میدونه