کد مطلب: ۳۴۶۱۴۴

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

سامانه رفع تعهد ارزی موجب فساد نمی‌شود / کنترل میزان ارز تخصیصی با میزان کالای وارداتی

سامانه رفع تعهد ارزی موجب فساد نمی‌شود / کنترل میزان ارز تخصیصی با میزان کالای وارداتی

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات عنوان کرد: با عملیاتی شدن سامانه رفع تعهد ارزی، بانک مرکزی می‌تواند میزان کالای وارداتی را با میزان ارز تخصیص داده شده انطباق دهد و جلوی فساد را بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: حسب دستور رئیس جمهوری و به منظور مقابله با یکی از گلوگاه های فساد و آسیب در فرآیند تجارت خارجی کشور سامانه رفع تعهد ارزی عملیاتی می‌شود .

آن طور که در رسانه‌ها اعلام شده، با به کارگیری این سامانه تمام بانک‌ها، وزارت صمت، گمرک و سازمان امور مالیاتی به اطلاعات و عملکرد واردکنندگان دسترسی خواهند داشت. یکی از شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان در فرآیند واردات و دریافت خدمات بانکی موضوع رفع تعهد ارزی واردکنندگان خواهد بود و عدم رفع تعهد ارزی واردکننده، با عدم ارایه خدمات، همراه شده و به مراجع ذیربط اعلام خواهد شد.

با انتشار این خبر برخی کارشناسان این نگرانی را مطرح کردند که راه‌اندازی این سامانه، به جای این که جلوی فساد را بگیرد خود منجر به تشدید فساد می‌شود. اما این که این سامانه فساد را به بخش‌های دیگر منتقل خواهد کرد یا خیر؟ یا تولیدکنندگان را به سمت تامین ارز از بازارهای دیگر خواهد برد یا خیر؟ سید کمال سیدعلی، مدیرعامل سابق صندوق ضمانت صادرات و معاون ارزی اسبق بانک مرکزی پاسخ داد.

معاون ارزی سابق بانک مرکزی در این باره بیان کرد: رفع تعهد ارزی از واردکنندگان از اول انقلاب تا به حال وجود داشته است. به جز 9 سالی که یکسان‌سازی ارز انجام شده در همه سال‌ها ارز دو نرخی بوده و همیشه نرخ بازار آزاد با نرخ دولتی متفاوت بوده به نحوی که نرخ بازار آزاد از نرخ رسمی بیشتر بوده است.

وی درباره ضرورت وجود این سامانه گفت: بانک مرکزی باید بداند ارزی که به یک کالا تخصیص داده حتما کالای آن وارد می‌شود. برای این که گاهی اوقات با بیش اظهاری ارزش مواجه نشود، گمرک نیز قیمت‌گذاری را متناسب با ارز دریافتی انجام دهد و میزان کالای وارداتی را با میزان ارز تخصیص داده شده انطباق دهد، وجود این سامانه برای کنترل ضرورت پیدا می‌کند. دایره تعهدات ارزی در اداره سیاست و مقراری ارزی مسئول این کار است.

سیدعلی درباره این احتمال که معامله‌گران ارز خود را از جای دیگری تامین کنند ادامه داد: وقتی ارز را از جای دیگری تامین کنند یعنی بدون انتقال ارز معامله انجام شده، که این نوع واردات ممنوع است. با عملیاتی شدن این سامانه فساد تشدید نمی‌شود و بلکه با کنترل‌هایی انجام شده از طریق این سامانه جلوی فساد گرفته می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.