کد مطلب: ۲۲۹۵۲۷

سایه کمبود هتل بر رونق گردشگری آذربایجان شرقی

سایه کمبود هتل بر رونق گردشگری آذربایجان شرقی

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای رونق و توسعه صنعت گردشگری، ساخت، تجهیز و گسترش احداث هتل‌ها و اماکن اقامتی با استانداردهای بین‌المللی است که این موضوع در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی و در سال رویداد مهم تبریز ۲۰۱۸ بیش از پیش احساس می‌شود.

هرچند طی سال‌های اخیر و به مناسبت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی اقداماتی در راستای توسعه هتلداری در آذربایجان شرقی و به ویژه در تبریز با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری تبریز انجام شده و مراحل صدور مجوزهای مربوطه تسهیل شده است، اما این گام‌ها برای پذیرائی و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی به هیچ عنوان مطلوب و کافی نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ٬ آذربایجان شرقی با داشتن ۲۱ شهرستان و سه هزار روستا که هر کدام دارای مزیت‌ها و قابلیت‌های خاص گردشگری در زمینه‌های مختلف بوده و می‌توانند برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت‌هایی را برای اقامت داشته باشند، تنها ۱۳۰ هتل، هتل آپارتمان و مهمان‌پذیر با ظرفیت حدود هشت هزار تخت دارد که این آمار و ارقام برای استانی که جزو ۵ استان برتر ایران به لحاظ جاذبه‌های گردشگرپذیری است، به هیچ‌ عنوان قابل قبول نیست.

با وجود اینکه در تعطیلات نوروزی امسال اقداماتی از سوی نهادهای مربوطه برای جذب و جلب گردشگران داخلی در حوزه هتل‌داری و ارتقای خدمات سفر در آذربایجان شرقی و تبریز به انجام رسید، اما این تلاش‌های نرم افزاری بدون پیش‌نیازهای سخت افزاری و اجرای پروژه های عمرانی در ساخت هتل نتیجه‌ای مثبت و کافی نخواهد داشت.

به گفته کارشناسان و صاحب نظران، بحث هتل‌داری و نحوه ارایه خدمات در مراکز اقامتی جزو عناصر محوری در جذب گردشگر می‌باشد و کشورهای مطرح در این حوزه پیش از هر اقدامی، ابتدا نسبت به ساخت و تجهیز مناسب و مورد دلخواه هتل‌ها برای گردشگران وارد عمل شده و سپس مباحثی همچون تبلیغات و معرفی مزیت‌های گردشگری هر منطقه را مورد توجه قرار داده‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه مدیریت استان با جدیت وارد عرصه هتل‌سازی شده است، ورود به عرصه ساخت و ساز اقامتگاه‌های مناسب برای گردشگران را جزو ملزومات رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ دانست.

مجید خدابخش افزود: هتل‌سازی و هتل‌داری، تورگردانی، رستوران ‌داری و راهنمای گردشگری جزو مهارت‌های حرفه‌ای حوزه گردشگری است که باید با توجه به تبریز ۲۰۱۸ در این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کنیم.

وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از آثار و ابنیه‌های تاریخی و مراکز متعدد گردشگری لازم است متناسب با چنین پتانسیلی از هتلها و مراکز اقامتی استاندارد و مناسبی نیز برخوردار باشد که اقداماتی در این راستا در حال انجام است که نتایج آن بدون تردید در سال‌های آینده ملموستر خواهد شد.

خدابخش با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و نیاز مبرم به اشتغال زائی، صنعت گردشگری را از جمله عرصه‌های بسیار مناسب و مهیا برای رفع بیکاری و اشتغال‌زائی دانست که می‌تواند رفاه، آسایش و درآمد سرانه مردم کشور، استان و تبریز را به صورت قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد.

وی ادامه داد: تاکنون در حوزه ساخت‌وساز هتل در آذربایجان‌شرقی و به خصوص شهر تبریز با جمعیت دو میلیون نفری و دارای ارزش‌های گردشگرپذیر، آن‌گونه که باید اقدام نشده و لازم است انقلابی اساسی در این رابطه برای سال‌های آینده اتفاق افتد.

خدابخش، پرداخت ویژه به موضوع بوم گردی را یکی از برنامه‌های اولویت دار بخش گردشگری آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: در این راستا به شدت نیازمند حضور بخش خصوصی برای ساخت و تجهیز خانه‌ها و اماکن روستائی و عشایری و تبدیل آنها به اقامتگاه‌ها هستیم.

وی تشریح کرد: در این زمینه تعداد ۱۶ منطقه بوم‌گردی در استان تعریف و مجوزهای لازم برای فعال‌سازی آنها صادر شده است که تلاش داریم این تعداد را در ماه‌های آینده افزایش دهیم.

یکی از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز کمبود هتل و مراکز اقامتی استاندارد در استان و تبریز را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی در این زمینه وارد عرصه شده و کارها را پیش ببرد، گفت: دولت و نهادهای مسئول در حوزه گردشگری نیز باید همراه و همیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشد.

شهاب الدین بی‌مقدارافزود: مردم را باید در اجرایی شدن برنامه‌های رویداد تبریز ۲۰۱۸ مشارکت داد و از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت عمومی استفاده کرد که بحث هتل‌سازی از جمله این برنامه‌ها است و استان به شدت نیازمند تغییر و تحول اساسی در این حوزه می‌باشد.

وی رویداد تبریز۲۰۱۸ را فرصت بی ‌نظیر با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی جهت توسعه حوزه‌های گوناگون گردشگری از جمله هتل‌سازی بیان کرد که باید بتوان از این فرصت به بهترین شکل استفاده نمود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما ظرفیت بسیار بزرگی به ‌نام روستای صخره ای و منحصر به فرد «کندوان» داریم که می‌تواند با طراحی ساخت هتل‌های زیرزمینی به‌عنوان یک الگو در سایر استان‌‌ها نیز مطرح شود.

بی‌مقدار اضافه کرد: یکی از جدیدترین طراحی‌های هتل در آذربایجان شرقی ساخت هتل‌های زیر‌زمینی است که امیدوارم با همکاری و مساعدت مسئولان استانی و ملی این طرح اجرایی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز گفت: این مجموعه با تمام توان و همت خود برای توسعه و رونق هتل‌سازی وارد عمل شده است و آماده استقبال از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ساخت هتل در اقصی نقاط استان می باشد.

مرتضی آبدار با اشاره به هماهنگی های مناسب میراث فرهنگی استان با سایر نهادها و ارگان های مسئول از جمله استانداری، فرمانداری های ۲۱ گانه و شهرداری‌های استان، اظهار کرد: تمامی مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه هتل‌سازی و ایجاد مراکز اقامتی در سریع‌ترین زمان ممکن قابل ارایه است.

وی رویداد تبریز ۲۰۱۸ را فرصت و انگیزه‌ای مناسب برای توسعه صنعت گردشگری با محوریت ساخت و ساز هتل‌ها بیان کرد و با اشاره به تعریف پنج محور گردشگری استان در رابطه با تبریز ۲۰۱۸، افزود: محور اول مربوط به تبریز- مرند - جلفا، محور دوم تبریز- اهر- کلیبر، محور سوم تبریز- اسکو- آذرشهر- مراغه، محور چهارم تبریز- بستان آباد - مراغه- بناب- عجب شیر و محور پنجم تبریز- بستان آباد - سراب است که نقاط ضعف و زیرساخت‌های لازم برای هر کدام از محورها شناسایی شده است.

آبدار گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هماهنگی با معاونت سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهرها و مراکز گردشگری دارای قابلیت احداث هتل و اقامتگاه‌های مختلف احصا شده است و هماکنون در برخی از شهرها و روستاها عملیات اجرایی این طرح ها شروع شده و با شتاب مناسبی در دست اجرا است.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز گفت: هم اکنون تعداد ۲۷ هتل و مرکز اقامتی در شهرهای مختلف استان در دست ساخت است که به طور میانگین تمامی این پروژه ها پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد دارند.

احمد حمزه زاده با بیان اینکه از مجموع هتل های در دست ساخت استان تعداد هفت هتل تا پایان سالجاری آماده بهره‌برداری می شود، از صدور تعداد ۲۴ موافقت نامه برای ساخت هتل و اقامتگاه در آذربایجان شرقی خبر داد.

وی ادامه داد: از مجموع هتل های در دست ساخت، تعداد ۹ هتل شامل چهار هتل ۵ ستاره، دو هتل ۴ ستاره و سه هتل ۳ ستاره در شهر تبریز، یک هتل ۵ ستاره، دو هتل ۴ ستاره و سه هتل ۳ ستاره در شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس، یک هتل ۳ ستاره در مرز نوردوز، دو هتل ۳ ستاره در هادی شهر، دو هتل ۴ ستاره و یک هتل ۳ ستاره در شهرستان بستان آباد، دو هتل ۲ ستاره در شهرستان خداآفرین، یک مجتمع خدماتی و رفاهی در شهرستان هشترود، یک مجتمع اقامتگاهی در شهرستان کلیبر، یک باب مجتمع اقامتی و آب درمانی در شهرستان چاراویماق و دو مجتمع اقامتی بین راهی در آزادراه تبریز-زنجان و یکی از ورودی های شهر تبریز هم اکنون در دست ساخت است.

حمزه زاده با بیان اینکه تمهیدات مناسبی برای سرمایه‌گذاران در این بخش تعریف و تدوین شده است، گفت: از سرمایه گذاران در این حوزه هیچ گونه عوارضی اخذ نمی شود و اگر محل ساخت هتل در خارج از محدوده های شهری باشد نیز برای تغییر کاربری آنها هزینه ای اخذ نخواهد شد.

وی، ارایه تسهیلات ویژه از سوی دولت برای سرمایهگذاران حوزه گردشگری را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: یکی از منابع تعریف شده برای این حوزه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی است که از همین محل طی سال‌جاری قرار است برای پروژه های بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی مبلغ یک هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال پرداخت می‌شود.

حمزه‌زاده گفت: از همین منبع طی چهار سال گذشته آذربایجان شرقی ۵۲۰ میلیارد ریال جذب کرده است.

وی، تسهیلات ویژه روستائی و عشایری با نرخ سود ۶ درصد و ۵ درصد در مناطق مرزی و همچنین تسهیلات فراگیر را از دیگر منابع اعتباری برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و هتل‌سازی بیان کرد.

وی با بیان اینکه مرمت و بازسازی هتل‌های فعال در تبریز جزو اولویت های اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است، افزود: هم‌اکنون هتل‌های شهریار، ائل گلی، قدس و گسترش این شهر در مرحله ریکاوری هستند.

امید است با پیگیری‌ها و تداوم سیاست‌های تشویقی و ترغیبی برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، شاهد رونق و توسعه هتل‌سازی و ایجاد اقامتگاه‌های مناسب برای جذب و جلب گردشگران باشیم، زیرا چه بسا ورود گردشگران داخلی و خارجی به مناسبت رویداد تبریز ۲۰۱۸ به این خطه از میهن اسلامی، به دلیل نبود اماکن اقامتی و هتل‌های با کیفیت به بحرانی برای استان و کشور تبدیل شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.