کد مطلب: ۳۹۱۳۲۶

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

رشد ۱۵۰ درصدی خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه

رشد 150 درصدی خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه

گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد ایرانی‌هایی که طی شش ماه اول سال 2019 اقدام به دریافت تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک کرده‌اند، حدود 150 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از میدل‌ایست‌آی ، از سپتامبر سال گذشته تاکنون حدود هزار شهروند خارجی (بیشتر از کشورهای خاورمیانه) از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه، اقدام به اخذ شهروندی این کشور کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آمار وزارت کشور ترکیه نشان می‌دهد، خارجی‌ها طی این مدت با هزینه‌کرد بیش از یک میلیارد دلار از طریق سپرده‌های نقدی یا خرید ملک تابعیت این کشور را دریافت کرده‌اند. ترکیه در سال‌های اخیر دریافت شهروندی این کشور را برای خارجی‌ها که بخش عمده‌ای از آنها را مردم خاورمیانه‌ تشکیل می‌دهند، تسهیل کرده است.

این در حالی است که هزار و 700 متقاضیِ دیگر دریافت شهروندی، از ماه جولای تاکنون در صف انتظار تایید هستند و بیشتر این پرونده‌ها مربوط به ایران، عراق، یمن، افغانستان، سوریه، فلسطین، اردن و مصر است.

جدول زیر تعداد افرادی را که در شش ماه نخست سال موفق به اخذ شهروندی ترکیه شده‌اند، نشان می‌دهد:

رتبه کشور تعداد مهاجران از طریق سرمایه‌گذاری
1 ایران 253 نفر
2 عراق 143 نفر
3 یمن 97 نفر
4 افغانستان 94 نفر
5 سوریه 59 نفر
6 فلسطین 58 نفر
7 اردن 57 نفر
8 مصر 45 نفر
9 چین 21 نفر
10 آذربایجان 16 نفر

بر اساس قوانین ترکیه، خارجی‌ها می‌توانند از سه طریق سرمایه‌گذاری مستقیم با مبلغ 500 هزار دلار، خریداری ملکی با ارزش بیش از 250 هزار دلار یا ایجاد اشتغال برای 100 شهروند ترکیه برای اقامت در ترکیه اقدام کنند.

این در حالی است که پیش‌تر مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری مستقیم حداقل دو میلیون دلار بوده است.

شرط ایجاد اشتغال برای 100 شهروند ترکیه جهت دریافت حق شهروندی هم نصف شده است. برای دریافت حق شهروندی ترکیه، حداقل سپرده‌گذاری سه ساله در بانک‌های کشور از 3 میلیون دلار به 500 هزار دلار کاهش یافته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مراحل قانونی اخذ شهروندی ترکیه برای متقاضیان حدود پنج ماه طول می‌کشد.

به دنبال وقوع بحران اقتصادی، دولت ترکیه سال گذشته قوانین مربوط به دریافت تابعیت این کشور را با هدف جذب سرمایه‌گذاری بیشتر تسهیل کرد. اگرچه پیش‌بینی شده بود که ترکیه بار دیگر در اوایل سال جاری به رکود اقتصادی بازمی‌گردد، اما آمار نشان می‌دهد که این طرح سرمایه‌گذاری بیش از حد انتظار مثبت بوده است.

اعداد و ارقام از مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که در شش ماه اول سال جاری میلادی، خرید ملک از سوی خارجی‌ها در ترکیه در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

شهروندان ایرانی و عراقی که از طریق خرید ملک متقاضی دریافت شهروندی این کشور هستند، در صدر فهرست قرار دارند. تعداد ایرانی‌ها و عراقی‌هایی که طی این مدت اقدام به خرید ملک در ترکیه کرده‌اند، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 150 درصد و 90 درصد افزایش یافته است.

علاقمندی دریافت شهروندی ترکیه به‌ویژه از سوی کشورهای خاورمیانه رو به افزایش است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، از مهم‌ترین دلایل عراقی‌ها برای مهاجرت به ترکیه این است که آنها معتقدند دیگر کشورشان به حالت عادی باز نخواهد گشت. ایرانی‌ها هم در جستجوی ثبات اقتصادی و سیاسی به ترکیه می‌روند.

پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور، اقتصاد ایران با تورم سختی مواجه شد و ریال حدود 70 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

سعودی‌ها هم پیشتر ترکیه را پناهگاهی امن می‌دانستند. با این حال، به دنبال قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقجی، تحریم‌ها علیه آنکارا افزایش یافته است. به‌گونه‌ای که تعداد گردشگران سعودی در پنج ماه اول سال 2019 حدود 30 درصد کاهش یافته است.

با این حال‎داده‌های میدل‌ایست‌آی نشان می‌دهد که هنوز بخشی از مردم عربستان اقدام به اخذ تابعیت ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری کرده‌اند و انتظار می‌رود این رقم افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.