کد مطلب: ۴۰۳۷۳۱

جوجه‌هایی که برای تنظیم بازار معدوم می‌شوند

جوجه‌هایی که برای تنظیم بازار معدوم می‌شوند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به معدوم کردن جوجه‌های یک‌روزه توسط مرغداران برای تنظیم بازار گفت: چرخه معیوب مدیریتی در حوزه تولید مرغ وجود دارد و چند ماه آینده اشکالات دیگری در تولید و بازار خواهیم داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمدعلی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه مرغداران از قیمت پایین گله‌مندند و حتی اعلام شده برخی تولیدکنندگان برای متعادل‌ساختن بازار اقدام به معدوم کردن جوجه یک‌روزه کرده‌اند، گفت: چرخه معیوب مدیریتی در حوزه تولید مرغ وجود دارد از یکسو بخش خصوصی با در نظر گرفتن هزینه و فایده عمل می‌کند اما از سوی دیگر دخالت‌های دولتی در واردات،‌ صادرات و تحویل و تامین نهاده‌ها همواره وجود دارد و درنتیجه سازوکار بازار بدرستی عمل نمی‌کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واحدهای مختلف در حلقه‌های متفاوت دخالت دارند، گفت: این دخالت‌ها در تولید جوجه یکروزه، گوشتی و مرغ مادر وجود دارد و نتیجه این می‌شود که تولیدکنندگان دچار شک و تردید و شبهات آماری می‌شوند که این آمارها شرایط واقعی بازار را نشان نمی‌دهد.

وی با هشدار به اینکه چند ماه آینده اشکالات دیگری در تولید و بازار خواهیم داشت،‌ گفت: جلسه‌ای که اخیرا با اعضای هیات مدیره کشتارگاه‌‌های کشور داشتیم همه اظهار کردند که مصرف گوشت باید به کشتار روز انجام شود و کشتارگاه‌ها رتبه‌بندی می شوند و قرار است همه به این اصول پایبند باشند.

کیخا افزود: هنوز مدرک این بخشنامه خشک نشده که بخشنامه دیگری صادر می‌شود زیرا مسئول ذخایر استراتژیک کشور خارج از قاعده عمل می‌کند و تمام تلاش‌های فنی و علمی را بر باد می‌دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد:‌ از نظر بنده از هم گسیختگی در تولید،‌ صادرات و واردات نتیجه دخالت‌های دولتی است و تولید کنندگان جوجه یک روزه چاره‌ای ندارند برای اینکه بازار را تنظیم کنند بخشی از آن را معدوم کنند.

وی تاکید کرد: هنوز رابطه بخش خصوصی با بخش دولتی به درستی انجام نمی‌شود و خیلی از امور است که دولت با هزینه‌های سرسام‌آوری انجام می‌دهد اما اگر به بخش خصوصی واگذار شود هزینه آن بسیار کمتر خواهد شد.

غلامعلی فارغی رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مرغداران برای متعادل ساختن بازار اقدام به معدوم‌سازی جوجه یکروزه کرده‌اند این میزان معدوم‌سازی چقدر بوده است؟ گفت: تولیدکنندگان جوجه یکروزه جوجه‌های خود را معدوم کرد‌ه‌اند، ضعف برنامه‌ریزی و تداخل برنامه‌ها نارضایتی بین تولیدکنندگان از بازار ایجاد کرده و آنها جوجه یکروزه خود را معدوم کردند و فیلم آن نیز منتشر شد.

وی مدعی است که آنها حتی 7 میلیون تخم مرغ نطفه‌دار را که قرار بود از هر کدام از آن دو تا سه کیلو مرغ حاصل شود برای خوراک تخم‌مرغ در بازار به فروش رساندند که ارزش آن تنها 500 تومان است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.