کد مطلب: ۵۰۲۳۹۱

گزارش تجارت‌نیوز از روایت‌های مردمی قانون همسان‌سازی حقوق

سرنوشت همسان‌سازی حقوق‌ها به کجا رسید؟ / سود شستا را به بازنشسته‌ها بدهید

سرنوشت همسان‌سازی حقوق‌ها به کجا رسید؟ / سود شستا را به بازنشسته‌ها بدهید

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی صدای خیلی‌ها را درآورده است. ماجرا تا آنجا پیش رفته که این دسته از بازنشستگان تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و نامه‌های متعددی به نهادهای صنفی و البته نمایندگان مجلس نوشته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز مرداد امسال دولت اعلام کرد حقوق بازنشستگان را تحت قانون همسان‌سازی افزایش داده و بازنشستگان در آذر ماه واریزی‌های جدید خواهند داشت اما حالا تعداد زیادی از آنها می‌گویند افزایش حقوق محسوس نبوده و حتی برخی متوجه نشده‌اند که دریافتی‌شان افزایش داشته است! آنها می‌گویند که حقوق‌شان فقط حدود 20تا 50 هزار تومان بیشتر شده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی سالهاست که نسبت به تبعیضی که بین آنها و بازنشستگان صندوق کشوری و لشگری وجود دارد، معترض هستند. آنها امسال هم نسبت به بازنشستگان صندوق کشوری مشمول درصد کمتری افزایش حقوق شده‌اند.

این درحالی است که بنا به اعلام کانون بازنشستگان تامین اجتماعی حدود 70 درصد از بازنشستگان این صندوق حداقلی بگیر هستند و حالا حداقلی بگیرها معترض‌ هستند که زندگی با حقوق‌‌هایی که به زحمت به 3 میلیون تومان می‌رسد، بسیار سخت می‌گذرد.

بازنشسته با 70 سال سن دوباره سرکار برود؟

بخشی از این بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای تجارت‌نیوز نوشته‌اند که مجبورند با وجود سن بالا وشیوع کرونا دوباره سرکار بروند تا چرخ زندگی‌شان بچرخد.
برخی پیام‌های مخاطبان تجارت‌نیوزدر ادامه عینا منعکس می‌شود:

- « این انصافه که من با 60 سال سن نتونم با نوه ام سوپرمارکت برم؟ حقوق های تامین اجتماعی کفاف زندگی خودمان را نمی دهد چه برسد به اینکه عروس و داماد به خانه مان بیایند.»
- «پدر من با 70 سال سن و دیابت باید ساعتها در سرما و کرونا بیرون از خانه مسافرکشی کند؟ آقای تامین اجتماعی این حقوقه که شما به این بازنشسته های بیچاره می دی؟»
- « من خجالت می کشم نگهبان خونه با اون سن و سال بیاید در ساختمان را برای من باز کند. تو رو خدا اینقدر بازنشسته های تامین اجتماعی را اذیت نکنید.»
- «چقدر قشنگ به اسم همسان سازی ،متناسب سازی شد حداقلی بگیران مجدد فراموش شدند و طبق روال حق سوزی شد ونه از مجلس و نه از کانونهای مربوطه صدایی در نیامد و بدبخت تر از همه از کار افتادههای کلی که سوابق تکمیلی شان که قانونی بود کامل فراموش شد.و مبلغ ۱۵۰ هزار افزایش دادند که دریافتی ما زیر ۲/۳۰۰ میباشد آیا ما هزینه درمان بیشتری نسبت به سایر اعضا نداریم آیا در این مملکت فریاد رسی هست لطفن به داد ما برسید عمر ما با شرمندگی تمام شد»
- «بازنشسته های تامین اجتماعی شهروند کشور دیگه هستن وبازنشسته های کشوری خودی؟»

سود شستا را خرج بازنشسته‌ها کنید!

با وجود این اعتراضات مسئولان تامین اجتماعی به بدهی سنگین دولت به این سازمان اشاره می کنند که حالا تقریبا به نصف بودجه عمومی کشور رسیده است. تامین اجتماعی بالای 300 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد اما دولت که این روزها با کسری سنگین بودجه مواجه است، به نظر می‌رسد که ناتوان از پرداخت بدهی‌اش به این صندوق است.

دولت علاوه بر تامین اجتماعی بالای 400 هزار میلیارد تومان بدهی هم به بانک‌ها دارد وحالا دارد بخشی از این بدهی را با واگذاری اموال خود به آنها جبران می‌کند اما هنوز از ساز و کار و نحوه پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی خبری نیست.

هرچند که بازنشستگان معتقدند حتی با وجود پرداخت بدهی دولت، ماجرا به سرنوشتی مشابه درآمدهای شستا در بورس دچار می‌شود و آورده این هلدینگ تامین اجتماعی، منجر به رفاه بیشتر بازنشستگان نمی‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رحمان سعادتی ازتالش

    بنام خدا.خجالت میکشم بگم دولت اعتدال امیدحق سوزی میکندچون خودم ۲باررآی دادم.من یک سالمندبیمارسرطانی هستم هیچ گونه درآمدی هم ندارم دولت محترم هم مرحله دوم وام یک میلیون تومانی هم یارانه کمک معیشتی رابمن ندادند

    • ناشناس

      حقته که نسنجیده و بدون فکر به کسیکه نمیشناسیش رای ندی

  • علي

    اينم نظام هم سان سازي
    حقوقهاي
    وزارت دارايي = 15 به بالا
    نفت = 17 به بالا
    و ساير وزارت خانه هاي پول دار مثل نيرو – راه و ترابري – شهرداري ها بالاي 15 ميليون
    اموزش پرورش به زور به 5 ميليون برسه
    شركتهاي سهامي عام زير نظر بيمه تامين اجتماعي به زور به 6 تومن ميرسه
    كارگران با بيمه هاي تامين اجتماعي 3 ميليون
    جالب نيست اينقدر برابري …!!!!!

  • علي

    تفاوت حقوق ها در انوازع وزارت خانه ها و يازمانها و شركتها و كارگران با بيمه تامين اجتماعي بيداد ميكند …!!!!

  • علي

    سايتي را براي درج حقوق جهت روشنگري و مبناي حقوق قرار دهيد

  • علي

    حقوق هاي بيمه تامين اجتماعي بسيار بسيار پايين است و از هيچ قانون طبقه بندي تبعيت نميكنند

  • رامین

    پدر من با 25 سال و نیم سابقه کار خرداد 99 بازنشسته شد همسان سازی هم بهش تعلق نگرفت ، حقوقش هم یک میلیون و نهصد هزار تومان ، حکمش هم مشخص نیست کی میاد ، سنوات و پاداش هم هنوز دریافت نکرده ، واقعا خجالت آور تامین اجتماعی