کد مطلب: ۷۵۷۱۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نگرانی از سرایت بحران آدانی به سیستم بانکی هند / فرار سرمایه‌گذاران از هند نزدیک است؟

نگرانی از سرایت بحران آدانی به سیستم بانکی هند / فرار سرمایه‌گذاران از هند نزدیک است؟

گروه آدانی حدود نیمی از ارزش خود از دست داده است و این مساله باعث ایجاد نگرانی در خصوص سرایت بحران مالی این گروه به سیستم بانکی گسترده‌تر هند شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با تشدید بحران گروه آدانی، نگرانی‌ها از واگیر مالی این بحران در هند گسترش یافت. شرکت رتبه‌بندی اعتباری «مودیز»، هشدار داد که این گروه ممکن است برای تامین سرمایه با مشکل مواجه شود و S&P نیز چشم‌انداز دو کسب‌وکار آن را کاهش داد.

صحنه‌های هرج‌ومرج در هر دو مجلس هند منجر به تعویق پارلمان هند در روز جمعه شد، زیرا برخی از قانون‌گذاران پس از سقوط چشمگیر ارزش سهام شرکت‌های میلیاردر هندی گوتام آدانی، خواستار تحقیق در این باره شدند.

این بحران در هفته گذشته توسط یک گزارش تحقیقاتی هیندنبورگ آغاز شد که در آن یک فروشنده‌های سهام مستقر در ایالات متحده، گروه آدانی را به دستکاری سهام و بدهی‌های غیرقابل کنترل متهم کرد. گروه آدانی، یکی از شرکت‌های بزرگ هند، انتقادات وارده را رد کرده و در تکذیبیه‌های دقیق، منکر هر گونه تخلف شده است، اما نتوانسته از سقوط بی‌وقفه سهام خود جلوگیری کند.

دو مقام دولتی هند به رویترز گفتند که در آخرین نشانه از گسترش بحران، وزارت امور شرکتی هند بررسی اولیه صورت‌های مالی این گروه و سایر اسناد نظارتی ارائه شده در طول سال‌های گذشته را آغاز کرده است.

اگرچه سهام شرکت‌های آدانی پس از سقوط شدید اوایل روز جمعه مقداری بهبود یافتند، اما هفت شرکت فهرست شده حدود نیمی از ارزش بازار خود را از دست داده‌اند که مجموعاً از زمان انتشار گزارش هیندنبورگ در 24 ژانویه به بیش از 100 میلیارد دلار می‌رسد. مودیز هشدار داد که سقوط سهام می‌تواند به توانایی گروه برای افزایش سرمایه ضربه بزند.

به گفته این شرکت اعتباری، این تحولات نامطلوب احتمالاً توانایی گروه را برای جذب سرمایه برای تامین مالی سرمایه تعهد شده یا بازپرداخت بدهی‌ها طی 1 تا 2 سال آینده کاهش می‌دهد. البته بخشی از این هزینه سرمایه‌ای قابل تعویق است. برای آدانی، این بحران بزرگترین چالش در شهرت و تجارت اوست و او همزمان در تلاش است تا نگرانی‌های سرمایه گذاران را کاهش دهد.

با وجود ترس از سرایت آشفتگی گروه آدانی به سیستم مالی گسترده‌تر در سطح کشور، برخی از سیاستمداران هندی خواستار تحقیقات بیشتر شده‌اند و منابع به رویترز گفته‌اند که بانک مرکزی از وام‌دهنده‌ها خواسته است جزییات پول سرمایه گذاری شده در دارایی‌های این گروه را ارائه دهند. چارو چانانا، استراتژیست بازار در Saxo Markets در سنگاپور، روز جمعه گفت: «نگرانی‌ها در خصوص سرایت این بحران در حال گسترش است، اما همچنان محدود به بخش بانکی است.

بانک مرکزی هند اعلام کرد که سیستم بانکی این کشور انعطاف‌پذیر و باثبات است. بانک دولتی هند نیز بیان داشت که در مورد پول سرمایه گذاری شده در دارایی‌های گروه آدانی نگران نیست، اما تامین مالی بیشتر پروژه های آن بر اساس شایستگی این گروه ارزیابی خواهد شد.

سهام آدانی اینترپرایز که 35 درصد سقوط کرده و به پایین‌ترین حد خود از مارس 2021 رسیده بود در پایان بازار 1.4 درصد بالاتر معامله شد. سهام بخش توتال گاز آدانی که یک سرمایه‌گذاری مشترک با توتال انرژی فرانسه است، 5 درصد سقوط کرد. توتال انرژی فرانسه اعلام کرد محدوده خطر شرکت‌های آدانی محدود است.

سهام بنادر و منطقه ویژه اقتصادی آدانی 8 درصد افزایش داشت، در حالی که حمل‌ونقل آدانی و انرژی سبز آدانی هر دو 10 درصد کاهش داشتند. S&P با کاهش چشم انداز خود نسبت به «بنادر آدانی» و «آدانی الکتریک» از حالت باثبات به حالت منفی، گفت: «این خطر وجود دارد که نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد مدیریت این گروه و افشاگری درباره آن بیشتر از آن چیزی باشد که ما در حال حاضر در رتبه‌بندی خود لحاظ کرده‌ایم».

آدانی سرمایه‌گذاران را از هند فراری می‌دهد؟

آدانی 60 ساله، در سال‌های اخیر با شرکت‌های بزرگ خارجی همکاری کرده و از سمت آنها سرمایه جذب کرده است، زیرا به دنبال گسترش جهانی صنایع خود از بنادر گرفته تا برق بوده است. بحران بازار و بحران مالی به این معنی است که سرمایه‌گذاران خارجی، که بسیاری از آن‌ها در حال حاضر در هند بازگشت سود کمی دارند، زیرا قیمت‌گذاری بازار سهام هند را بیش از حد معمول می‌دانند، در حال کاهش ریسک خود هستند.

نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، در پاسخ به سوالی درباره ضعف بازار گفت: «یک مورد، هر چقدر هم که در سطح جهانی درباره آن زیاد صحبت شده باشد، نمیتواند نشان دهد که بازارهای مالی هند چگونه اداره می‌شوند».

گزارش هیندنبورگ می‌گوید که شرکت‌های اصلی آدانی «بدهی قابل‌توجهی» دارند و سهام هفت شرکت فهرست‌شده به دلیل آنچه ارزش‌گذاری‌های بیش از حد نامیده می‌شود، کاهش ۸۵ درصدی داشته است. گروه آدانی این گزارش را بی‌اساس خوانده و گفته است که در دهه گذشته، شرکت‌های آن به طور مداوم اهرم‌زدایی کرده‌اند.

ارزش بازار شرکت‌های آدانی فهرست‌شده که قبل از گزارش، 218 میلیارد دلار بود، در حال حاضر 107.5 میلیارد دلار است.
این مساله آدانی را مجبور کرد جایگاه ثروتمندترین فرد آسیا را به رقیب هندی خود موکش آمبانی از شرکت Reliance Industries واگذار کند. او در فهرست فوربس از ثروتمندترین افراد جهان نیز به جایگاه هفدهم سقوط کرد.آدانی پیش از این پس از ایلان ماسک و برنارد آرنو در رتبه سوم قرار داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.