کد مطلب: ۳۴۲۵۰۱

گفتگوی تجارت‌نیوز با حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران:

با افتخار در انتخابات اتاق کاندیدا می‌‌شوم / «اتاقی برای همه» و با اقتدار تشکیل خواهیم داد

با افتخار در انتخابات اتاق کاندیدا می‌‌شوم / «اتاقی برای همه» و با اقتدار تشکیل خواهیم داد

نایب‌رنیس اتاق بازرگانی ایران ضمن اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات اتاق بازرگانی عنوان کرد: فکر می‌کنم اتاق برای ایفای وظایف دشواری که در دوره چهارساله آتی پیش رو دارد، بیش از هر چیز نیازمند دو مشخصه تعامل‌پذیری و اقتدار است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از اسدالله عسگراولادی و علاء میرمحمدصادقی که به صراحت اعلام کردند در انتخابات اتاق بازرگانی ایران شرکت می‌کنند، این بار حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران رسما از کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی سخن گفت.

در چند روز اخیر، علینقی خاموشی ، رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران عنوان کرده اقدامی برای انتخابات انجام نداده اما لباسش برای اتاق بازرگانی مناسب است و اما محسن جلال‌پور ، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که در دور جدید انتخابات حضور نخواهد داشت. او همچنین به پیشکسوتان اتاق بازرگانی توصیه می‌کند اجازه دهند جوانان وارد فضای اتاق بازرگانی شوند.

در همین حال مسعود خوانساری ، رئیس اتاق بازرگانی تهران هم عنوان کرده هنوز برای انتخابات اتاق اقدامی نکرده اما قطعا در انتخابات «انفرادی» شرکت نمی‌کند.

اما تجارت‌نیوز این بار این موضوع را با حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرده است. وی در گفتگویی با تجارت‌نیوز اعلام آمادگی می‌کند که در این انتخابات حاضر خواهد بود. متن کامل این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

آقای سلاح‌ورزی اجازه دهید با این سوال صریح و اساسی شروع کنیم؛ آیا در انتخابات دور جدید اتاق بازرگانی شرکت می‌کنید؟

بنده هم صریح و راحت عرض می‌کنم؛ بله با قدرت و افتخار شرکت می‌کنم!

اصولا فکر می‌کنم شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که مشارکت در ساماندهی محیط کسب‌وکار و ارتقای کیفیت حکمرانی اقتصادی برای هر کس که فکر می‌کند می‌تواند در این راه قدم موثری بردارد، یک وظیفه است. شرایط خطیر اقتصاد کشور به‌گونه‌ای است که نه جایی برای تعارف و تکلف باقی مانده و نه محلی برای تردید یا مانورهای سیاست‌مدارانه.

در این شرایط هر کس که گمان می‌کند ظرفیتی برای کمک به وضعیت نظام اقتصادی کشور دارد باید با قدرت و جدیت خود را در معرض رای و قضاوت خرد جمعی فعالان اقتصادی بخش خصوصی قرار دهد تا شاهد تشکیل یک پارلمان قدرتمند و تاثیرگذار در بخش خصوصی برای عبور از دوره دشوار و حساس کنونی باشیم.

آرایش نیروهای رقیب را در میدان جدید انتخابات اتاق بازرگانی ایران چگونه می‌بینید؟

حقیقتا زیاد به این موضوع فکر نمی‌کنم! تصور می‌کنم در این شرایط که زنان و مردان کارآفرین ایران درگیر نبردی سنگین برای نجات اقتصاد ملی هستند، نمی‌توان و نباید انتخابات اتاق بازرگانی را به چشم جنگ حیدری و نعمتی دید.

امروز هر کس که توان، تجربه و ایده‌ای برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور و به‌ویژه جایگاه بخش خصوصی در خود می‌بیند باید با تمام قوا به میدان بیاید و خود را در معرض قضاوت فعالان اقتصادی قرار دهد؛ خرد جمعی بخش خصوصی نیز در انتخاب افراد با نظر به شایستگی‌ها، تجربیات و توانایی‌ها؛ فراتر از دسته‌بندی‌های مالوف و مرسوم انتخاب‌هایی خواهد کرد که تضمین‌کننده بالندگی و شکوفایی بخش خصوصی در طول دوره چهارساله پیش رو باشد.

اساسی‌ترین مشخصات یک اتاق بازرگانی ایده‌آل برای دوره چهارساله آتی را چه می‌دانید؟

فکر می‌کنم اتاق برای ایفای وظایف دشواری که در دوره چهارساله آتی پیش رو دارد بیش از هر چیز نیازمند دو مشخصه تعامل‌پذیری و اقتدار است. از یک‌سو مشکلات گسترده ساختاری اقتصاد ایران که در حال نزدیک شدن به وضعیت بحرانی است؛ جز با شکل دادن یک تعامل گسترده میان فعالان بخش خصوصی، بخش‌های گوناگون حاکمیت و صاحب‌نظران و نخبگان حوزه اقتصاد و مدیریت قابل حل نیست و از سوی دیگر این شرایط بحرانی جایی برای تعارف و مماشات با کسانی که مایل نیستند «بخشی از راه حل» در کارزار نجات اقتصاد ملی باشند، باقی نگذاشته است.

اتاق باید ضمن پایبندی به اصول احترام و درک متقابل برای پیشبرد روند اصلاحات ساختاری اقتصاد کشور به‌صورت تعاملی با کلیه ذی‌نفعان نباید در بیان واقعیت‌ها و انعکاس خواسته‌های به حق و اساسی فعالان بخش خصوصی مماشات و مصلحت‌اندیشی کند.

اولویت راهبردی اتاق در این دوره را چه می‌دانید و تصور می‌کنید اتاق تا چه حد می‌تواند در کارزار نجات اقتصاد ملی نقش‌آفرینی موثر داشته باشد؟

اولویت راهبردی اتاق را در چهار سال پیش رو؛ تلاش برای ارتقای کیفیت حکمرانی اقتصادی می‌دانم و تصور می‌کنم این تعقیب اولویت مصداق عدالت‌محوری و کارآمدی در مدیریت اتاق است. عدالت‌محوری از این جهت که ارتقای کیفیت حکمرانی اقتصادی دستاوردی است که خیر آن بالسویه میان تمام فعالان خرد و کلان نظام اقتصادی کشور توزیع می‌شود و کارآمدی به این جهت که ریشه عمده مصائب اقتصادی کشور و مطالبه کلیدی تمام فعالان بخش خصوصی را ارتقای کیفیت حکمرانی اقتصادی می‌بینم.

در مورد میزان توفیق اتاق در نقش‌آفرینی برای نجات اقتصاد ملی باید عرض کنم این موضوع کاملا وابسته به رویکرد مدیریت اتاق در بهره‌گیری از ظرفیت خرد جمعی بخش خصوصی است. اگر درهای اتاق را به روی همه فعالان و صاحب‌نظران حوزه اقتصاد و مدیریت کشور باز کنیم؛ اگر اتاق، واقعا «اتاقی برای همه» باشد، قطعا می‌تواند نقش موثری در روند نجات اقتصاد ملی ایفا کند. تبدیل اتاق به سقف مشترکی برای اجماع راهبردی فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی هم تقویت‌کننده منزلت اتاق است و هم با هماهنگ کردن منافع بنگاه‌ها و مصالح ملی اتاق را تبدیل به موتور محرک پروژه نجات اقتصاد ملی خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.