کد مطلب: ۴۷۷۳۴۱

سود ۱۰۰ میلیونی برندگان قرعه‌کشی‌های خودرو/ افزایش روزانه ۲۲۰۰ میلیارد تومانی نقدینگی

سود 100 میلیونی برندگان قرعه‌کشی‌های خودرو/ افزایش روزانه 2200 میلیارد تومانی نقدینگی

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه درآمد سرانه از سال 90 حدود 30 درصد کاهش یافته است اما شاهد ثبت نام میلیون‌ها نفر در قرعه‌کشی‌ها خودرو هستیم و علت این ثبت‌نام‌ها سودهای میلیونی یک شبه است که به برندگان آن می‌رسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مسعود خوانساری امروز در شانزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نقدینگی مهمترین عامل اخلال در نظام اقتصادی کشور است در چند ماه گذشته نقدینگی رشد 13.8 درصد داشته است و روزانه 2200 میلیارد تومان بر حجم نقدینگی اضافه می‌شود و در 5 ماهه گذشته 340 هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور اضافه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در صورتی که رشد نقدینگی به این ترتیب ادامه یابد رشد 32 درصدی نقدینگی را خواهیم داشت و در پایان سال 800 هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود. این نقدینگی سرگردان هر روز مانند بهمن یک بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک روز بر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد و روز دیگری بازار مسکن یا ارز و در چند روز اخیر هم بازار سکه، خودرو و ارز را مورد حمله قرار داده است و این موضوع واقعا بحرانی است و هر روز صبح که مردم از خواب بیدار می‌شوند مهم‌ترین مساله آنها این است که تا اخر وقت چه اتفاقی در خصوص قیمت‌ها خواهد افتاد.

مردم تحمل گرانی‌های بیشتر را ندارند

وی افزود: در شرایط تورمی مهمترین بحثی که وجود دارد و دولت باید در خصوص آن اقدام کند این است که از افزایش پایه پولی جلوگیری کند و اخیرا بحث این است که تسهیل دارایی خارجی بانک مرکزی را انجام دهند و یا تزریق منابع به بازار بورس را انجام دهند که انجام هر یک از آنها منجر به افزایش پایه پولی و در نتیجه افزایش تورم افسارگسیخته می‌شود که تقاضای ما از دولت این است که این اتفاقات رخ ندهد زیرا بعید است که بیش از این مردم تحمل تورم و افزایش قیمت‌ها و گرانی را داشته باشند.

مهترین وزارتخانه کشور در سال جهش تولید بدون وزیر مانده است

خوانساری خطاب به رئیس جمهور گفت: بیش از 4 ماه است که مهمترین وزارتخانه کشور یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون وزیر مانده است در حالی که در سال جهش تولید قرار داریم و با توجه به نامگذاری سال با عنوان جهش تولید این انتظار وجود دارد که بتوانیم جهش تولید ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های نفتی و سایر تحریم ها بیان داشت: لذا انتظار می‌رود تا با توسعه صادرات غیرنفتی زیان تحریم‌ها جبران شود اما مشاهده می‌کنیم وزارتخانه مهم کشور بدون وزیر مانده است و تصمیماتی در این وزارتخانه گرفته نمی‌شود و اگر هم تصمیمی اتخاذ می شود کارشناسی نیست و عملا این موضوع به تولید و صادرات لطمه می‌زند.

کاهش 45 درصدی صادرات در فصل اول سال

خوانساری اظهار داشت: در فصل اول امسال 45 درصد کاهش صادرات داشتیم و در مراد ماه نسبت به تیرماه هم کاهش صادرات داشتیم و اگر با این روند ادامه دهیم درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی که می‌تواند مشکلات اقتصاد را حل کند نیز دچار مشکل خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: در مهم‌ترین زمانی که نیاز است مشکلات صادرات حل و فصل شود متوجه می‌شویم که تمدید و صدور کارت بازرگانی از یک سامانه به سامانه دیگر منتقل می‌شود و بهتر بود که در شرایط فعلی اقتصاد این کار برای رفع مشکلات احتمالی در یک یا دو استان به صورت ازمایشی انجام می‌شد و پس از رفع مشکلات در استان های دیگر اجرایی می‌شد.

خوانساری اظهار داشت: حدود 2 ماه است که واردکنندگان و صادرکنندگان سرگردان مانده‌اند و روزانه بیش از 100 مراجعه‌کننده داریم که کالاهای آن ها در بنادر مانده است و به علت مشکلاتی که در تمدید کارت بازرگانی برای آنها بوجود آمده است امکان صادرات و واردات کالاهای خود را ندارند و عملا کسی پاسخگو نیست و اگرچه گفته می‌شود مشکلی نیست اما آنچه واقعیت دارد در تضاد با گفته‌ها در مصاحبه‌ها است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه به دو نامه از مسئولین صنعت استان‌ها اشاره که به سرقینی سرپرست وزارت صنعت نوشته شده و در آن نامه‌های به بیان مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی پرداخته شده اشاره کرد.

گفتنی است در یکی از این نامه ها به مشکلات دپوی کالا در گمرکات به علت مشکلات تمدید کارت بازرگانی در سامانه جدید اشاره شده بود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: در شرایطی که نیاز به توسعه صادرات وجود دارد چه نیازی به این اقدام بوده که صدور و تمدید کارت بازرگانی از یک سیستم به سیستم دیگر منتقل شود و به علت عدم تکمیل این سیستم مشکلاتی برای تجار بوجود آید . این کار اگر از روی سهو است چرا و اگر از روی عمد است چرا این برخورد را با دولت می‌کنند؟

وی بیان داشت: اگرچه سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرو مشکلات یاد شده اعلام کردند که صدور کارت بازرگانی تا رفع مشکلات به صورت موازی از طریق دو سامانه انجام شود اما هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است و کماکان کارت بازرگانی صادر نمی‌شود و هنوز مشکلات کالاها در گمرکات وجود دارد.

سه ایراد بسته مشوق صادراتی

رئیس اتاق بازرگانی تهران در رابطه با بسته مشوق صادراتی بیان داشت: این بسته که بدون مشورت بخش خصوصی تدوین شده دارای سه اشکال است . برای برخورداری از این بسته رفع تعهد ارزی صادرکنندگان طی مدت 4 ماه تعیین شده در حالی که حداقل زمان باید 6 ماه باشد زیرا فرآیند بازگشت ارز صادراتی زمانبر است و ممکن است مدت زمان 4 ماه برای بازگشت ارز پتروشیمی‌ها زمان مناسبی باشد ما برای صادرکنندگان سایر بخش‌ها زمان خوبی نیست.

وی اظهار داشت: دومین اشکال حذف واردات در مقابل صادرات برای بنگاه‌های تولیدی است که به آنها اجازه داده شد که 30 درصد واردات در مقابل ارز حاصل از صادرات خود داشته باشند در حالی با این قانون تولید کنندگان برای تامین نیازهای وارداتی خود در خصوص مواد اولیه باید از طریق صرافی و سامانه نیما عمل کنند که این موضوع هزینه را برای آنها افزایش می‌دهد ضمن اینکه کاری زمان‌بر است.

خوانساری در مورد برگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات بیان داشت: در ابتدا مقرر بود که مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان طی مدت یک ماه به صادرکننده باز گردد در حالی که این موضوع منوط به رفع تعهد ارزی شد و از آنجا که سامانه‌های دولتی در تعامل با یکدیگر نیستند سامانه مالیاتی نمی‌تواند به صورت برخط رفع تعهد ارزی کند.

سود 100 میلیونی برندگان قرعه کشی‌های خودرو

وی با اشاره به ثبت نامه برای قرعه‌کشی خودرو اظهار داشت: اگرچه درآمد سرانه در مقایسه با سال 90 حدود 30 درصد کاهش یافته است اما مشاهده می‌کنیم که در ثبت‌نام خودرو 7 میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند که این اتفاق ممکن است یک علت داشته باشد که اگر فردی در این قرعه‌کشی برنده شود یک شبه صد میلیون تومان سود نصیبش می‌شود که در هیچ قرعه‌کشی و در هیچ جایی چنین سود را نخواهد برد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • من یه ایرانی میهن پرستم

    رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگرچه درآمد سرانه از سال ۹۰ حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است اما شاهد ثبت نام میلیون‌ها نفر در قرعه‌کشی‌ها خودرو هستیم و علت این ثبت‌نام‌ها سودهای میلیونی یک شبه است که به برندگان آن می‌رسد.!!!!آقایان محترم! اینکه مردم باز ثبت نام می کنند را، دلیل بر پولدار بودن مردم نبینید! اگر شما امروز در کشور 1 میلیارد تومن هم داشته باشی، زیر خط فقری!!!! خودتان قیمت خانه و ماشین و هزینه های زندگی را می بینید. یا شایدم می بینید ولی آنقدری پول دارید که مردم را درک نمی کنید!
    به جای این حرف ها که هیچ ارزشی ندارد به فکر مردم باشید. نگاه نکنید ببینید که آیا مردم هزار تومن توی جیبشان هست یا نه! اگر هست چطور از جیبش در بیاوریم!

  • ناشناس

    بورس رو نگه دارید تا غول نقدینگی زنجیر پاره نکنه

  • رحیم

    اخه بی مغز خدا لعنتت کنه طوری میگه برندگان ماشین صاحب سود صد ملیونی شدند انگار که به مردم واقعا صدملیون پول دادن ،،،،افتخار هم میکنه ،،،اخه کسی نیست بش بگه که اصلا قیمت این لگنها واقعا پنجاه ملیون می ارزن که تو میگی صد ملیون برنده شدند ،،،خدا شمارو رو سیاه کنه انشالله