کد مطلب: ۴۲۴۶۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال‌های رئیس کل بانک مرکزی برای بورس / همتی چگونه بر بازار سهام تاثیر می‌گذارد؟

سیگنال‌های رئیس کل بانک مرکزی برای بورس / همتی چگونه بر بازار سهام تاثیر می‌گذارد؟

از نگاه برخی کارشناسان و تحلیلگران بازارها، اظهارات رئیس کل بانک مرکزی نه‌تنها بازار ارز بلکه بازار سهام را نیز می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد، اما چطور؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در آخرین یادداشتش در صفحه اینستاگرامی خود اعلام کرد که بانک مرکزی به عنوان نهاد اصلی در جلوگیری از نوسانات بازار و حذف نقش مخرب سفته‌بازان در این بازار توانسته نظام ارزی را در شرایط سخت اقتصادی به سامان برساند. اظهاراتی که به افت اندک نرخ دلار در معاملات امروز انجامید و شاخص صنایعی نظیر فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی نیز در بورس نیز افت چشمگیری را تجربه کردند.

از نگاه تحلیل‌گران بورس، تغییرات قیمت دلار بر روند سودآوری شرکت‌های حاضر در بورس مخصوصاً شرکت‌های خام فروش پالایشی، معدنی و فلزی تاثیر زیادی دارد. البته باید در نظر داشت که افزایش نرخ ارز و برجسته شدن این نوسانات در چشم عموم جامعه، تهدیدی علیه بازار سهام، به عنوان بازاری موازی و رقیب بازار ارز، به شمار می‌آید تا باعث هجوم نوسانگیران بازار سهام و انتقال نقدینگی به این بازار می‌شود.

بررسی‌ها حاکی از این است که افزایش نرخ ارز بر صنایعی که مواد اولیه، تکنولوژی و تجهیزات تولیدی آنها وارداتی است، نظیر صنایع خودروسازی، دارویی و حمل و نقل تاثیر منفی و بر صنایع صادرات محوری مانند پالایشی و پتروشیمی، معدنی و فلزات اساسی تاثیر مثبتی دارد.

بررسی تاثیر اظهارات گذشته رئیس کل بانک مرکزی بر شاخص بازار سهام نشان می‌دهد، در صورتی که بازار سهام متاثر از اخبار دیگری نظیر تنش‌های سیاسی منطقه نباشد، هر زمان همتی از کاهش و کنترل نرخ ارز صحبت کرده شاخص صنایع دارویی و خودروسازی روندی مثبت در پیش گرفته و برعکس فراورده های نفتی و محصولات فلزی افت شدیدی را تجربه کرده‌اند.

به عنوان مثال پس از سیگنال‌های اینستاگرامی همتی در هفته سوم دی ماه در خصوص ادامه تخلیه شوک‌ها در بازار ارز نیز شاخص صنعت فراورده‌های نفتی و محصولات فلزی افت اندکی را تجربه کرده بود و شاخص مواد دارویی به سقوط یک هفته‌ای خود پایان داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    سهام های پترو شیمی و پالایشی با پ ای 4 و 5 ارز هیچ تاثیری روی این سهام ها نداره جو نده کو تا خود رویی ها و بقیه سهام ها سود شونو افزایش بدن خیلی زور بزنن پی ب ای شو نو به 11 یا 12 برسونن تازه مگر چقدر ارز پایین امده که شما از اب گل الود میخوای ماهی بگیری جمعش کنید با با سفته بازا

  • رضا

    سهام های با پتانسیل سود خودشونو ساختن بر و فکر شرکتهای زیان ده باش نه سفته بازی

  • ناشناس

    بانک مرکزی داره معامله میکنه.

  • ناشناس

    بله دولت مخفی همتی. داره معامله میکنه

  • رضا

    اگر میتونه دلار رو همون ۴ هزار تومن کنه تا تجار ارزون تر جنس بیارن و سود کنن .. همون کفش و جوراب و آهن و آجر از چین بیاد بهتره ..قیمت ملک رو چرا پایین نمیارن ؟

  • رضا

    چون خودشون مالکن ملک رو براچی پایین بیارن.. بعدم مگه دیوانه باشن ک ارزون کنن ما گرون ممیخریم

  • ناشناس

    بهترین جا برای ازدست دادن سرمایه ها معامله در بورس کالاست
    چون دولتیها و رانت با خریدهای سوری مردم را تشویق به سرمایه
    گذاری در بورس میکنن
    تا زمانی که بحرانهای سیاسی میدانی به آرامش نرسه سرمایه گذاری در بورس خیلی خطرناکه
    اگه به سمت ریزش حرکت کنه سرمایه را نابود میکنه
    الان باید با یک پنجم سرمایه وارد بازارهای ریسکی بشی

    • ناشناس

      سلام میشه منو در مورد سهام عدالت راهنمایی کنید

  • امیرعلی جامه شورانی

    هروقت همتی توایستاگرام خودش یاداشتی رایادکندخبرحداکثری درراه است

  • ناشناس

    خوب با بحرانسازی الکی توسط اخبار تند وتیز
    دلار ۳۵۰۰ تومانی را ۱۳۰۰۰ هزار تومان به مردم میفروشین
    واقعا هنر پیشه خوبی هستین
    دولت اگه بخواد همین امروز دلار تا پنج هزار تومن پایین میاره