کد مطلب: ۵۸۵۵۳۹

شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۰

شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۰

در گذشته به خاطر وجود ابلاغیه‌های مختلف، قوانین دریافت ارز مسافری متفاوت و مدام در حال تغییر بود اما در حال حاضر و بعد از گذشت چندین سال از این قانون، شرایط دریافت ارز برای سفرهای خارجی، به ثبات رسیده است.

یکی از دغدغه‌های هر مسافری که قصد سفر به مقصدی خارجی را دارد؛ چگونگی دریافت ارز مسافرتی است. مطابق با قانون، هر مسافر تنها یک بار در سال می‌تواند برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کند اما، چطور و چگونه؟

در این مقاله قصد داریم تا هر آنچه که درباره شرایط دریافت ارز مسافرتی باید بدانید را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

از کدام بانک‌ها می‌توان ارز مسافرتی دریافت کرد؟

در گذشته به خاطر وجود ابلاغیه‌های مختلف، قوانین دریافت ارز مسافری متفاوت و مدام در حال تغییر بود اما در حال حاضر و بعد از گذشت چندین سال از این قانون، شرایط دریافت ارز برای سفرهای خارجی، به ثبات رسیده است.

با توجه به آخرین ابلاغیه بانک مرکزی، متقاضیان باید برای دریافت ارز مسافرتی به شعب ارزی بانک‌های ملی، سامان، ملت، تجارت و پارسیان مراجعه نمایند. هر چند که با توجه به تجربه افراد مختلف در این زمینه، گویا بیشتر بانک‌های تجارت، ملی و سامان در زمینه صدور ارز مسافری، فعال هستند.

برای دریافت ارز مسافرتی باید چه مدارکی داشته باشیم؟

دریافت ارز مسافرتی کار سختی نیست و مدارک زیادی لازم ندارد. تنها کافی‌ست که اصل پاسپورت و کپی آن، اصل و کپی کارت ملی، کپی و اصل بلیط هواپیما، فرم الکترونیکی تکمیل شده درخواست ارز از بانک، هزینه ریالی دریافت ارز به نرخ روز به اضافه هزینه کارمزد بانک، اصل ویزا و اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور را به همراه داشته باشید.

در این بخش، توضیح این نکته لازم است که در صورتی که بلیط هواپیما خود را به صورت آنلاین از وب‌سایت معتبر و مطمئنی همچون فلای تودی خریداری کرده‌اید، فایل PDF بلیط را که حاوی اطلاعاتی همچون اطلاعات شما و سفرتان،‌ اطلاعات شرکت صادر کننده، کد رهگیری، زمان و تاریخ خرید است را ارائه دهید.

همچنین برای کشورهایی همچون ترکیه که برای سفر به آن‌ها نیاز به ویزا ندارید، در زمان اقدام برای دریافت ارز مسافرتی، لازم به ارائه مدرکی در این رابطه، نخواهید داشت.

در زمان خرید بلیط هواپیما توجه داشته باشید برای دریافت ارز مسافری از بانک ملی باید از چهار روز قبل، از بانک سامان ده روز قبل و از بانک تجارت با فاصله زمانی بسیار کمتری، اقدام نمایید.

سقف دریافت ارز مسافرتی چقدر است؟

شرایط دریافت ارز مسافرتی برای مقاصد مختلف، متفاوت است. برای کشورهای هم‌مرز با ایران همچون ترکیه، امارات، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، روسیه، قزاقستان، بحرین، عربستان، عمان، قطر و کویت و همچنین کشورهای مشترک المنافع با ایران همچون قبرس، گرجستان، مولداوی، ازبکستان، بلاروس، استونی، لیتوانی، لتونی، قزاقستان و مولداوی، می‌توان تا سقف ۵۰۰ یورو ارز مسافرتی دریافت کرد.

در مقابل برای سفر به سایر کشورها همچون هلند، ایتالیا، کانادا، اتریش، بلژیک، انگلیس، آمریکا، نروژ، سوئیس، استرالیا و بسیاری از دیگر کشورهایی از این گونه، می‌توان تا سقف ۱۰۰۰ یورو، ارز دولتی دریافت کرد.

2WDFLM

ناگفته‌هایی مهم درباره ارز مسافرتی

  • ارز مسافرتی به مسافرانی که کمتر از ۱۲ سال سن دارند، تعلق نمی‌گیرد.
  • ارز مسافرتی تنها به یورو پرداخت می‌شود.
  • تنها ۷ روز قبل از پرواز می‌توانید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.
  • اگر گذرنامه سیاسی و یا خدماتی دارید، به شما ارز مسافری تعلق نمی‌گیرد.
  • اگر قصد سفر هوایی دارید و با خرید بلیط چارتر یا هر نوع بلیط هواپیما دیگری می‌خواهید سفر کنید؛ واجد شرایط دریافت ارز مسافری هستید. در غیر این صورت، حتی در شرایطی که خواهان سفر به خارج از کشور سفر با قطار یا با کشتی هستید، به شما ارز مسافرتی تعلق نخواهد گرفت.
  • برای دریافت ارز مسافرتی، حتما باید صاحب پاسپورت حضور داشته باشد و این کار به شکل نیابتی قابل انجام نیست.
  • اگر شهروند کشور خارجی هستید، به شما ارز دولتی تعلق نخواهد گرفت.
  • اگر گذرنامه خود را به تازگی تعویض کرده و یا المثنی گرفته‌اید، حتما این مورد را به متصدی گیشه بانک اطلاع دهید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • Raini

    سلام
    قیمت ارز مسافرتی با همون نرخ ارز دولتی محاسبه میشه ؟
    یعنی یورو ۵۵۰۰ تومان ؟

    • ناشناس

      منم همین سوال دارم

    • ناشناس

      نه در حال حاضر طبق تجربیات بنده یه مقدار کمتر محاسبه میشه مثلا اگه آزاد ۲۵ باشه حدود ۲۴ محاسبه میکنن

  • آمی

    سلام ارز ۴۲۰۰ حذف نشده؟
    آیا می توان ارز ۲۲۰۰ دلاری هم دریافت کرد
    من هفته ی دیگه میرم ترکیه

  • ناشناس

    الان دیماه۱۴۰۰ برای سفر به کشورهایی که ارز مسافرتی بهشون تعلق نمیگیره مثل ترکیه تا چند دلار میشه خارج کرد؟ ممنون