کد مطلب: ۵۷۴۶۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پرونده واردات خودرو در دولت رئیسی بسته شد؟

پرونده واردات خودرو در دولت رئیسی بسته شد؟

به نظر می‌رسد پرونده واردات خودرو در دولت جدید بسته شده است. وزیر پیشنهادی صمت گفته تنها در شرایطی می‌توان واردات خودرو را از سر گرفت که تراز ارزی کشور متعادل شده باشد. از طرف دیگر گفته شده که واردات خودرو تنها در ازای صادرات انجام می‌شود. طرحی که انحصار واردات خودرو را هم به خودروسازان داخلی می‌دهد! 

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه سال پیش محمد شریعتمداری واردات خودرو به ایران را قفل کرد. آذرماه سال ۹۹ علیرضا رزم‌حسینی، وزیر جدید صمت سخنانی گفت که به معنای چراغ سبز نشان دادن به واردات خودرو بود.

او گفته بود بابت خودروهای بی‌کیفیت از مردم عذرخواهی می‌کنم و شرمنده‌ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم. همچنین برخی از فعالان صنعت خودرو گفته بودند که رزم‌حسینی دستور بررسی آزادسازی واردات خودرو را داده است.

همین سبب شد که بسیاری به واردات خودرو به کشور امیدوار شوند. اما حالا وزیر پیشنهادی صمت، هر برنامه‌ای در بخش صنعت دارد جز واردات خودرو به کشور. بخش مهم برنامه رضا فاطمی امین بر تولید خودرو متمرکز است. او نه تنها ادعا کرده می‌خواهد تولید خودرو را به ۳ میلیون دستگاه برساند، بلکه می‌خواهد مازاد آن را صادر هم کند.

شرط وزیر پیشنهادی صمت برای واردات خودرو

در نگاه و برنامه فاطمی امین، ایران قرار نیست واردکننده خودرو باشد بلکه قرار است به لیست صادرکنندگان خودرو اضافه شود. البته فاطمی امین در برنامه خود از قابت‌پذیر نبودن خودروهای داخلی گله کرده. گلایه‌ای که بسیاری را امیدوار می‌کند که احتمالا او بخواهد کیفیت را از طریق آزادسازی واردات بالا ببرد.

اما تنها شرط او برای واردات خودرو این است که تراز ارزی کشور متعادل شده باشد. شرطی که یشتر به منزله نشان دادن چراغ قرمز به واردات خودرو است. چون در چند سال گذشته تراز ارزی کشور به دلیل افزایش تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی متعادل نیست.

دولت برای واردات مواد اولیه و کالاهای اساسی با مشکل مواجه است و بعید است دولت رئیسی بپذیرد که منابع ارزی اندک کشور صرف واردات خودروی خارجی شود. پس می‌توان گفت حداقل در چند سال آینده واردات خودرو به کشور ممنوع است.

واردات خودرو در انحصار خودروسازان؟

اما طرح دیگری هم برای واردات خودرو مطرح شده است. واردات در ازای صادرات. طرحی که می‌گوید خودروسازان داخلی می‌توانند خودرو صادر کنند و در مقابل آن خودرو وارد کشور کنند.

مشکل این طرح پیشنهادی هم این است که در این صورت انحصار تولید و واردات خودرو به خودروسازان می‌رسد. یعنی دو خودروساز بزرگ ایران سال‌ها انحصار تولید داخل را در دست داشتند و حالا می‌توانند انحصار واردات را هم به دست بگیرند.

آنها می‌گویند اگر قرار است قیمت دستوری خودروهای داخلی به اندازه‌ای افزایش پیدا نکند که ضررهای آنان را پوشش دهد، در مقابل، مجلس اجازه واردات خودرو توسط خودِ خودروسازان را به آنها بدهد تا بخشی از زیان‌های تولید با قیمت دستوری در داخل جبران شود.

از طرف دیگر وزارت صمت دولت دوازدهم چند روز پیش از پایان کارِ دولت روحانی سندی سیاستی را منتشر کرد. سند سیاستی وزارت صمت، صدور دوباره مجوز واردات را منوط به توسعه محصولات به ویژه در حوزه مدل‌‌های برقی و کم‌مصرف کرده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد یا فعلا بازار خودرو، نباید منتظر خودروهای جدید خارجی باشد یا اینکه ممکن است مجلس انحصار واردات را هم مانند تولید به خودروسازان داخلی بدهد. در هر صورت پرونده واردات خودرو در دولت رئیسی فعلا مختومه است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرضیه

    آقای رییسی درست تصمیم گرفتند شما مردم بیگانه پرست هستید خودرو داخل را فرغون مینامید اگر این طرح تصویب بشه دیگه تولید داخل کسی نمی خره و تولیدکنندگان داخل ترغیب به پیشرفت نخواهند شد الان خودروی کشور در حال پیشرفت روزافزون هست خدا رو شکر و بیشتر هم پیشرفت خواهد کرد درود بر جوانان سرزمین من

    • ناشناس

      کارگر کدوم شرکتی شما

  • مرضیه

    درود بر رییسی چون ایشون درست تصمیم میگیرند اگر این طرح تصویب شود شما مردم بیگانه پرست دیگر خودروی داخل خرید نمیکنید و تولیدکنندگان داخل برشکست می‌شوند

    • احسان

      ما نه میگیم وارد کنید نه صادر هر کاری میکنی بکنی فقط قیمت خودرو خدایش کنی

    • ناشناس

      چدت و پرت نگو

  • مرضیه

    درود بر رییسی چون اگر این طرح تصویب شما مردم بیگانه پرست خودرو داخلی نمی خرید حتی به ارزانترین قیمت و تولیدات داخل نابود و کارگران بیکار و جوانان دلسرد میشوند

  • مرضیه

    تصویب واردات خودرو اشتباه محض می‌باشد چون دیگر خودرو داخل خریداری نشده یا زیر قیمت هزینه ساخت خریداری شده و باعث برشکستگی و بیکاری هزاران نفر است درود بر رییسی

  • مرضیه

    آقای رییسی آقای میرسلیم درست میفرمایند همین امروز شنیدم میگفتن دیگر خودرو داخل ثبت نام نکنید پس این طرح و نگذارید تصویب بشه بگذارید دانشمندان و مهندسان ایران همین طور پیشرفت کنند و خودرو داخل را به صادرات برسانند وگرنه دلسرد میشوند و تولید داخل از بین میرود

    • ناشناس

      مافیای کی بودی تو خودروسازان

  • مرضیه

    مردم باید تولیدات داخل رو بخرند و حمایت کنند چرا به تولید جوانان ایران فرغون میگویید آقای رییسی خودرو وارد نکنید جوانان دلسرد میشوند و پیشرفت نمی‌کنند بگذارید ایران صادر کند وگرنه تولید داخل از بین میرود

    • امیر

      جهنم

    • آرش

      سلام

  • مرضیه

    آقای رییسی کامنت من رو بخونید تولید داخل کشور با واردات خودرو نابود میشود و هزاران جوان بیکار

    • رسول رئیسی

      باشه عزیزم نمیزارم واردات ماشین انجام بشه
      شما هم از فردا بیا دفتر خودم مشغول به کار شو که شما هم بیکار نباشی

  • ناشناس

    سلام
    این حق هر کسیه که طبق صلیقه خودش خودرو انتخاب کنه نباید کسیو مجبور کرد که خودرو بی کیفیت سوار شه
    این شرکتها هم خودرو بسازن هم وارد کنن ویا مونتاژ کنن خیلی خوب میشه

  • سیدسجادهاشمی بافقی

    سلام خواهشمنداست باواردات خودرو تاتولدمن موافقت کنید

  • سجاد

    سلام آقای رئیسی عزیز وگرامی منی که ۴ سال پیش نخریدم که الان هم دیگه نمیشه بخرم چی خدا وکیل پراید که از جنس حلب روغن هستش شده ۱۳۰ میلیون تومان مگه ما می تونیم یه پراید هم بخریم لطفلا درستش کنید