خبر مهم:

کد مطلب: ۱۵۶۶۶۹

شرکت‌های بریتانیایی، مرکز پولشویی و لابی‌های ۳ میلیارد دلاری آذربایجان

شرکت‌های بریتانیایی، مرکز پولشویی و لابی‌های ۳ میلیارد دلاری آذربایجان

یک روزنامه انگلیسی نوشت به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد جمهوری آذربایجان از طریق ۴ شرکت بریتانیایی مبالغ هنگفتی را برای لابی و پولشویی به مقامات و خبرنگاران اروپایی داده تا به نفع حکومت آذربایجان اقدام کنند.

روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی فاش کرد سران جمهوری آذربایجان به طور مخفیانه 2.9 میلیارد دلار به چهره‌ها و خبرنگاران اروپایی پرداخت کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، جمهوری آذربایجان این مبالغ را از طریق شرکت‌های بریتانیایی به چهره‌های اروپایی داده است.

اسناد افشا شده نشان می‌دهد، حکومت آذربایحان که متهم به سو‌استفاده از حقوق بشر، فسادهای سیستماتیک و تقلب در انتخابات است، از سال 2012 تا 2014 بیش از 16 هزار مورد پول برای خرید هدایای لوکس به مقامات و خبرنگاران اروپایی پرداخت کرده است.

بخشی از این مبالغ که به خبرنگاران و سیاسیون داده می‌شد تلاشی برای انحراف انتقادات جهانی از الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان و برای نشان دادن چهره مثبتی از این کشور نفت‌خیز بوده است.

این افشاگری‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های بریتانیایی مبلغ زیادی را انتقال داده‌ و بخشی از این مبالغ هم در خود بریتانیا برای خرید موارد لوکس هزینه شده است.

بخشی از انتقال پول که از روسیه و آذربایجان برای شرکت‌های بریتانیایی انجام شده بود، از طریق یکی از بانک‌های مطرح اروپا به نام دانسکه بانک و شعبه آن در استونی انجام گرفته است. خود دانسکه بانک پولشویی و سایر اقدامات غیرقانونی را تایید کرده است.

اسناد فاش شده بانکی نشان می‌دهد، پرداخت‌های متعددی به چندین عضو سابق مجمع پارلمانی شورای اروپا انجام شده است. این مبالغ زمانی از سوی آذربایجان پرداخت شد که این کشور به دلیل دستگیری چند فعال حقوق بشر و خبرنگار مورد انتقاد بود.

گاردین ادامه داد، در همین زمان جمهوری آذربایجان با سیاستی تحت عنوان سیاست خاویار عمل کرد که عبارت است از کمک گرفتن مقامات آذربایجان از دلار و سعی در پنهان نگه داشتن نقیضه‌های حکومت با دادن هدایای گران‌بها به مقامات عالی‌رتبه اروپاپایی و بارها دیده شده هدایای گرانبهایی از جمله خاویار و فرش ابریشم به مقامات اروپا داده شده است.

این سیاست و لابی‌های حکومت آذربایجان موفق شد شورای اروپا در سال 2013 علیه یک گزارش انتقادی از آذربایجان رای داد.

گاردین افزود، مبالغی هم به مدرسه جامعه بین‌المللی لندن پرداخت شده است که به دانش‌آموزان وابسته به حکومت آذربایجان کمک هزینه تحصیلی داده شده و در مواردی هم این مبالغ برای خرید خودروهای لوکس و لباس‌های گران‌قیمت هزینه شده است. حدود 90 هزار پوند هم به کالج کویین الیزابت پرداخت شده است.

مبالغ زیادی هم برای لابی کردن هزینه شده بود مثلا یکی از خبرنگاران شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان مستقر در لندن مبلغ 2 میلیون یورو از یکی از این شرکت‌های بریتانیایی دریافت کرد تا مقاله‌ای در حمایت از حکومت آذربایجان منتشر شود و مقاله دیگری در رد اشتباهات انجام گرفته دولت آذربایجان منتشر کرده بود.

گاردین همچنین نوشت، در این عملیات پولشویی جمهوری شرکای تجاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم دیده می‌شوند که قصد ساخت برج لوکس ترامپ در باکو را داشتند. پسر میلیاردر وزیر حمل و نقل سابق آذربایجان سرمایه‌گذار داخلی این پروژه بود. وی در سال 2012 هم با سازمان ترامپ توافقی برای ساخت یک ساختمان 33 طبقه امضا کرده بود که ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ با سفر به برج ترامپ در باکو عکس‌هایی از آن را منتشر کرد.

در واقع عملیات پولشویی آذربایجان عملیات پیچیده‌ای است که طی آن حدود 3 میلیارد دلار پولشویی طی دو سال از طریق 4 شرکت بریتانیایی مستقر در اسکاتلند انجام گرفته است.

گاردین نوشت دقیقا مشخص نیست، منابع این پول‌ها کجا بوده اما دولت روسیه 29.4 میلیون دلار در این عملیات داده که از طریق شرکت روسی شرکت روسو برون اکسپورت، آژانس صادرکننده تسلیحات روسیه انجام گرفته بود. همچنین یک شرکت مستقر در باکو به نام بکتله‌کام هم بیش از 1.4 میلیارد دلار پرداخت کرده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.