کد مطلب: ۷۱۷۸۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توسعه ۱۰ برابری صادرات سنگ بدون برندسازی ممکن است؟

توسعه 10 برابری صادرات سنگ بدون برندسازی ممکن است؟

ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تنی سنگ تزئینی ایران محرک خوبی برای تقویت حضور در بازارهای جهانی و افزایش ارزش صادرات آن است؛ اما اکنون این ظرفیت صادراتی در آتش بی‌توجهی به برندسازی و نوآوری می‌سوزد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران ظرفیت تولید ۳۰ میلیون ‌تن سنگ تزئینی ساختمانی را دارد؛ با این حال در سال گذشته میلادی تولید آن تنها هشت میلیون تن بود. در همین حال سیف‌ا… امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ، از هدف‌گذاری وزارتخانه برای افزایش ارزش صادرات سنگ به ارزش ۱٫۵ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۴خبر داده است. رقمی که اکنون۱۵۰میلیون دلار است. این یعنی ۱۰ برابرشدن صادرات سنگ طی تنها سه سال.

بررسی آمار و ارقام یادشده نشان می‌دهد که صنعت سنگ تزئینی ساختمان در کشور ظرفیت ۱۰برابر شدن صادرات را همان‌گونه که امیری گفته دارد، با این حال در مسیر نفوذ به بازار رقابتی سنگ موانعی وجود دارد که برای سهم‌گیری از بازار جهانی چاره‌ای جز عبور از آنها نیست.

برندسازی؛ ابزار توسعه صادرات سنگ

محمد رسا، کارشناس و فعال حوزه سنگ تزئینی ساختمانی، درباره موانع موجود در مسیر توسعه سنگ ایران گفت: توفیق در صادرات لازمه تدوین برنامه‌ای است که در آن تشریح شود. یعنی چه کاری توسط چه کسانی در چه بازه زمانی و با چه هدفی قرار است انجام شود؟

او افزود: بازار دو حالت دارد یا در شرایط توسعه‌ای است و می‌توان تقاضای جدید در آن کشف کرد و در اختیار گرفت و یا مانند بازار کنونی با رکود و بحران روبه‌روست که در این حالت برای ورود به آن باید سهمی که رقبا از بازار دارند را به خود جذب کرد.

رسا در توصیف بیشتر از ویژگی‌های بازار کنونی سنگ تشریح کرد: در بازار امروز سنگ تزئینی ساختمانی جهان عرضه و تقاضا برابرند و بازار اشباع است، حال اگر ساخت‌و‌ساز در ایران و جهان تغییری را تجربه کند که تقاضا را برای انواع مصالح ساخت‌و‌سازی از جمله سنگ تزئینی بالا ببرد. در چنین شرایطی می‌توان به ایجاد سهم جدید اقدام کرد اما در بازار اشباع‌شده کنونی تنها باید با در اختیار گرفتن سهم رقبا به بازار وارد شد.

وی افزود: آنچه امروز در صادرات سنگ اهمیت دارد، داشتن برند است. نه حتی خام و فرآوری‌شده بودن محصول صادراتی، حتی در ایتالیا بیش از نیمی از صادرات سنگ تزئینی ساختمان و در ترکیه ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به صورت بلوک خام انجام می‌شود.

سنگ تزئینی کالایی لوکس است

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این پرسش که ممکن است در آینده دور یا نزدیک تقاضای داخلی و خارجی برای سنگ ایرانی به صفر برسد و تقاضا به محصولات جایگزین گرایش پیدا کند، گفت: امتیاز سنگ نسبت به جایگزین‌های آن لوکس بودن کالاست و آنچه می‌تواند سهم سنگ را در بازار حفظ کند اعمال نوآوری در محصولات است. سنگ ماده‌ای با طول عمر بالاست، بنابراین می‌توان طرح‌های حرفه‌ای در آن پیاده و بازار را حفظ کرد.

بر اساس این گزارش، از آنچه شرح داده شد، این نتیجه به ذهن می‌آید که دسترسی به صادرات ۱٫۵میلیارددلاری علاوه بر افزایش تولید با بازگشایی معادن تعطیل شده نیاز به رقابت تنگاتنگ با رقبایی دارد که پیش از ایران عرصه صادرات سنگ تزیینی را تصاحب کرده‌اند و با توجه به شرایطی که توصیف شد، اعمال طرح‌های نوآورانه، تولید محصول با ارزش‌افزوده بالا و معرفی برندهای ایرانی می‌تواند ابزار کارآمدی برای عبور از سد رقبا باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر تبدیل معادن سنگ به قبرستان ماشین‌آلات قراضه را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.