کد مطلب: ۶۱۷۵۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آذربایجان فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد!

آذربایجان فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد!

جمهوری آذربایجان ۱۵ تن فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد. چون براساس گزارش‌ آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران آلوده به نوعی ویروس خطرناک بوده است. این خبر پس از آن منتشر شد که روسیه هم چندی پیش فلفل دلمه‌ای ایران را برگشت زد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ماه گذشته سه شرکت آذربایجانی اقدام به واردات ۲۶ تن فلفل دلمه‌ای از ایران کرده بودند. اما در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که بخشی از این محموله‌های صادراتی آلوده به «ویروس چروکیدگی قهوه‌ای (روگوز)» بوده است.

به گزارش سایت آژانس امنیت غذایی آذربایجان ، سه شرکت پالن (۱۱ تن)، آموتراد(۷٫۵ تن) و تیسوت (۷٫۲ تن) فلفل دلمه‌ای از ایران وارد کرده بودند. اما در چارچوب اقدامات کنترلی حدود هفت تن از این فلفل‌ها توسط متخصصان آژانس امنیت غذایی آذربایجان مورد آزمایش قرار گرفت.

نتیجه اعلام شده نشان می‌داد که این محموله که روز ۵ آذر ۱۴۰۰ به این کشور فرستاده شده بود، حامل یک ویروس خطرناک به نام روگوز بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بعد از مشخص شدن نتیجه این آزمایش، آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان ۱۵ تن از فلفل دلمه‌ای‌های وارد شده از ایران را معدوم کرد. اما در زمان بررسی انبار سوم که متعلق به شرکت پالن بود متوجه شدند که محتویات این انبار به صورت غیر قانونی فروخته شده‌اند.

به عبارتی حدود ۱۵ تن از فلفل دلمه‌ای‌های صادراتی ایران در آذربایجان معدوم شده اما حدود ۱۱ تن آن به صورت غیرقانونی و خودسرانه وارد بازار شده است.

آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان اعلام کرده که در تلاش است تا این مواد غذایی آلوده را از بازار جمع کند و علیه شرکت واردکننده هم اعلام جرم کرده و پرونده قضایی برای رسیدگی به این موضوع باز شده است.

147

گزارش آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان درباره معدوم‌سازی فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران.

مشکل میوه‌های صادراتی ایران چیست؟

اما مشکل صادرات مواد غذایی تنها مختص به آذربایجان نبوده است. هفته گذشته هم روسیه فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران را معدوم کرد. چون فلفل دلمه‌ای صادراتی ایران حاوی نوعی سم بوده است. نکته قابل توجه این است که رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تجارت‌نیوز گفته: مقصر اصلی برگشت فلفل‌ها از روسیه سازمان حفظ نباتات است.

به گفته این مقام مسئول، خرداد امسال روسیه برای سازمان حفظ نباتات ایران اطلاعیه‌ای صادر کرده و مشخصا سه نکته را در این اطلاعیه اعلام کرده است. اولین نکته اینکه ایران برای صادرات محصولات کشاورزی به ترکیه نباید از چهار نوع سمی که در روسیه ثبت نشده، استفاده کند. دوم اینکه گلخانه و صادرکننده‌های محصولات کشاورزی از این پس باید شناسنامه‌دار شوند.

سومین مساله تاکید شده در این اطلاعیه هم این بود که از اول نوامبر تمام محموله گلخانه‌‌ها باید گواهی بهداشت و عدم باقی مانده سموم داشته باشند. اما به گفته نورانی سازمان حفظ نباتات شروط روسیه را به صادرکنندگان اطلاع نداده و تازه صادرکنندگان در مرز داغستان متوجه این موضوع شدند.

پیش ازاین هم ترکمنستان و ازبکستان سیب‌زمینی‌های صادراتی ایران را برگشت زدند. اما نکته قابل توجه این بود اگرچه آذربایجان این محموله را معدوم کرده اما مواد کشاورزی برگشت خورده به ایران در داخل کشور مصرف شده است.

حیدر ساکن برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد گفته بود: « معمولا محصولات کشاورزی بازگشت خورده، در داخل کشور مصرف می‌شوند». اکبر یاوری، عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تهران هم فروش محصولات برگشتی در بازار داخل را تایید کرده و به تجارت‌نیوز گفت: این میوه‌های برگشت خورده در بازار داخل فروش رفته. آن هم با قیمت کمتر.

واردات گندم آلوده از روسیه؟

روز گذشته سایت اتاق تهران خبری منتشر کرد که بر اساس آن اعلام می‌شد یکی از محموله‌های گندم وارد شده از روسیه، آلوده به سرب بالا بوده است. این نتیجه اولیه‌ آزمایشگاه است که هم رئیس کانون صنایع غذایی ایران آن را تایید کرده بود و هم رئیس آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو. اما کمی بعد ز انتشار این خبر اعلام شد که اسناد وزارت بهداشت، سلامت این گندم‌ها را تایید کرده و گفته گندم‌های وارداتی مجوز مصرف انسانی دارد!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینا که میگن محصولات هیچ مشکلی ندارن عجب مملکتی داریم فقط دروغ فقط دروغ

  • ناشناس

    خوب یا از ترس کوتاه آمده یا پول گرفته

  • ناشناس

    خداراشاهد میگیرم که ازشش ماه قبل گوشت مرغ سفید ورب وپنیر های بازار وگرجه وکدوبادمجان نگرفتم برای خونه چون گوشت خانگی وگرجه خشک شده وگندم تولید خود بجای لپه وووواستفاده میکنیم هفت نفر خونواده کل کسالت ودرد معده وورم معده وسردرد هایی داشتیم گم شده. بخدا ازین تره بار های فعلی فقط نان واب بخورید سالم تر هستید. ممنونم اگه نشر داده بشه

    • ناشناس

      وظیفه وزارت بهداشت ایران چیه؟؟؟!!!
      چرا کسی درد مردم را فریاد نمی زنه؟!!!
      بعضی مردم حتی پول دوا و دکتر هم ندارند و درد می کشند چون بی پول هستند و اگه پول هم دارند برای خورد و خوراک زن و بچه و اجاره خانه هست فقط!! و آیا درسته سموم کشاورزی تو میوه ها و دیگر خوراکی ها باشه و مردم مصرف کنند و راه دکتر و دوا پیش بگیرند؟!!!

  • ناشناس

    همه بفکر مردمشون هستن جز ایران دولت آذربایجان روسیه هند….بخاطر امنیت غدایی مردمشان همه کار میکنن جز ایران

  • ناشناس

    فلفل دلمه ای نمیتونند تولید کنند ، دنبال تولید انرژی اتمی هستند ،اینها رو باش??????

    • ناشناس

      احسنت

    • آفرین

      دقیقا خخخخح و البته تاسف بار از اینکه اینا نمایندگان ما شدن

  • ناشناس

    خوبه گندش اونور در امده ما فهمیدیم معلوم نیست چه گندای هست ما اصلا خبر نداریم‌‌.تو تاریخ بدترین دوران همین دوران توصیف میکنن که ما داخلشیم.بهشت در انتظار ما هستش

    • ناشناس

      سلامتی مردم ایران که محصولات کشاورزی ساخت وطن را مصرف می کنند چه ارزشی داره؟!!و سلامتی مردم کشور خارجی چقدر ارزش داره که برگشت می زنند آشغال های ایرانی را چون وزارت بهداشت اون ها میگن سم داره و جان مردمشان و سلامتی مردمشان مهم تر است!!!!!!!!!

  • ناشناس

    وقتی محصولات صادراتی اینطوری باشه ببینید چه آشغالایی نثار مردم میکنن بد نیس یکم شرف و انسانیت داشته باشید .

  • ناشناس

    تازه اینا نوع مرغوب صادراتی هستش که قابل خوردن نیست
    پاهایش واویلا

  • ناشناس

    لعنت خدا بر وزیر کشاورزی و بهداشت

  • آفرین

    دستشون درد نکنه خدا کنه ایران بازارهای صاداراتی کالاهای اساسی مردم رو از دست بده تا بلکه ارزان بشن