کد مطلب: ۶۱۷۳۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات جدید از برگشت فلفل دلمه‌ای/ سازمان حفظ نباتات مقصر است؟

جزئیات جدید از برگشت فلفل دلمه‌ای/ سازمان حفظ نباتات مقصر است؟

چند روز قبل روسیه فلفل دلمه‌های صادراتی ایران را برگشت زد. حالا رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی می‌گوید: مقصر اصلی برگشت خوردن این میوه‌ها سازمان حفظ نباتات بوده چون روسیه از خرداد ماه اطلاعیه‌ای برای این سازمان ارسال کرده و در آن تاکید کرده بود که ایران برای تولید محصولات صادراتی به روسیه نباید از چهار نوع سم استفاده کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برگشت میوه‌های صادراتی ایران به دیگر کشورها به دومینو تبدیل شده است. پیش‌تر کیوی صادراتی ایران از هند برگشت خورد، ترکمنستان و ازبکستان سیب‌زمینی ایران را برگشت زدند و بعد هم نوبت روسیه شد.

اما مشکل چیست و چرا میوه‌های صادراتی ایران به دیگر کشورها برگشت می‌خورد؟ رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تجارت‌نیوز می‌گوید:مقصر اصلی برگشت فلفل‌ها از روسیه سازمان حفظ نباتات است. خرداد امسال روسیه برای سازمان حفظ نباتات ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که ایران برای تولید محصولات نباید از چهار نوع سمی که در روسیه ثبت نشده، استفاده کند.

سازمان حفظ نباتات مقصر است؟

نورانی ادامه داد: موضوع دومی که روسیه روی آن تاکید کرد این بود که گلخانه و صادرکننده‌های محصولات کشاورزی از این پس باید شناسنامه‌دار شوند. سومین مساله تاکید شده در این اطلاعیه هم این بود که از اول نوامبر تمام محموله گلخانه‌‌ها باید گواهی بهداشت و عدم باقی مانده سموم داشته باشند.

او بیان کرد: متاسفانه سازمان حفظ نباتات درباره شروط روسیه برای واردات میوه از ایران اطلاع رسانی نکرده بود و هیچ یک از صادرکنندگان مدارک را تهیه نکرده بودند. صادرکنندگان محصولات خود را به روسیه فرستادند و تازه در مرز داغستان متوجه این موضوع شدند و روسیه هم فلفل‌ها را برگشت زد.

نورانی تاکید کرد: مقصر برگشت فلفل‌ها از روسیه سازمان حفظ نباتات بوده که پروتکل‌ها را ندیده و امضا نکرده است. چون پروتکل‌ها امضا نشده بود باعث بی‌آبرویی ما و بازگشت محصولات شده است. ما هم از مسئولانی که باعث بی‌آبرویی ما شدند شکایت کردیم و باید در دادگاه‌های دولتی پاسخ‌گو باشند.

در ادامه برگشت میوه‌های صادراتی، اخبار جدیدی از معدوم‌سازی محصولات کشاورزی ایران در دیگر کشورها هم منتشر شده بود. اما نورانی در پاسخ به این سوال گفت: درباره معدو‌سازی میوه‌های صادراتی در دیگر کشورها با سازمان حفظ نباتات نامه‌نگاری کرده‌ایم اما این مساله هنوز نه رد شده و نه تایید. پس بهتر است فعلا درباره آن اظهارنظر نکنیم.

روز گذشته هم خبری مبنی بر واردات گندم آلوده به سرب از روسیه منتشر شد. جزئیات ماجرای واردات گندم آلوده به سرب را در گزارش زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم راه صادرات باز باشه اما این مدت قیمت محصولان و تنوعش عالی شده اگه بعد صادرات هم قیمت رو نبرن بالا خوبه
    فلفل دلمه‌ای درجه یک حدود هفت تومنه
    و ضمنا سموم مورد تایید روسیه نیست اما مشکلی نداره و مورد تاییدیه اتحادیه اروپا هست

  • عرشیا

    درست کار کن درست تولید کن هیچی برگشت نمیخوره