کد مطلب: ۷۱۳۴۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صادرات مصالح ساختمانی ایران به اروپا با برند ترکیه

صادرات مصالح ساختمانی ایران به اروپا با برند ترکیه

یک فعال صنفی، صادرات مصالح ساختمانی به اروپا را با توجه به تحریم‌ها امکان‌پذیر ندانست. همین موضوع باعث شد تا فضای مناسبی برای صادرات غیررسمی مصالح ساختمانی ایرانی با نام و برندهای مختلف به اروپا ایجاد شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا جنتی، عضو انجمن انبوه‌سازان کشور، اخیرا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در حال حاضر به کشورهای ترکیه، سوریه، عراق، گرجستان، ارمنستان صادرات قابل توجه داریم.

او به این نکته اشاره کرد که به دلیل تحریم‌ها برخی از مصالح ساختمانی تولید ایران با نام و برند ترکیه وارد بازار هلند و یونان می‌شوند. این موضوع باعث شد با اینکه تقاضای قابل‌توجهی در کشورهای اروپایی وجود دارد اما هیچ ردی از نام ایران در آن دیده نشود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد عامل اصلی از دست رفت بازارهای صادراتی که تقاضای زیادی هم برای آن وجود دارد، بحث مبادلات پولی و بانکی است که باعث شده تجار نتوانند به بازارهای اروپایی نفوذ کنند.

با کاهش ساخت‌وساز در کشور بسیاری از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی عنوان می‌کنند که می‌توان این خلاء را با افزایش صادرات مصالح ساختمانی جبران کرد. اما وجود رقبای ترکیه‌ای منجر به این شد که دست تولیدکنندگان ایرانی به دلیل شرایط تحریمی از بسیاری از بازارهای هدف کوتاه شود. حال به نظر می‌رسد واسطه‌هایی در این میان دست به کار شده‌اند و با خروج غیررسمی مصالح ساختمانی از ایران اقدام به صادرات مصالح ساختمانی ایرانی از طرق مختلف به اروپا می‌کنند.

صادرات غیررسمی مصالح ساختمانی ایرانی به اروپا

اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز با بیان اینکه صادرات غیررسمی مصالح ساختمانی خلاف قانون است، عنوان کرد: دستگاه‌های نظارتی نباید اجازه صادرات غیررسمی و قاچاق مصالح ساختمانی را بدهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌ها اقدام به صادرات سیمان، گچ، سیمان سفید و … با نام برند خود می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی تهران، خاطرنشان کرد: اما شاهدیم در برخی از موارد مصالح ساختمانی از کانال غیررسمی از کشور خارج می‌شود. برای اینکه امکان ردیابی آن وجود نداشته باشد، با نام برندهای مختلف محصولات مصالح ساختمانی از کشور خارج می‌شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه امکان صادرات مازاد مصالح ساختمانی وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر امکان صادرات رسمی مصالح ساختمانی به اروپا به دلیل مسائل بین‌المللی وجود ندارد.

وی گفت: البته ما به کشورهای همسایه صادرات داریم و امکان افزایش صادرات نیز وجود دارد. حتی می‌توانیم بازار سوریه را به دست بگیریم.

او در خصوص اینکه آیا برای ساخت مسکن در سوریه برای تامین مصالح ساختمانی مذاکره‌ای با اتحادیه انجام شده است، توضیح داد: تاکنون مذاکره رسمی با اتحادیه نشده است. اما همان‌طور که عنوان کردم توانمندی تامین بازار مصالح ساختمانی سوریه را داریم.

کاظمی در پایان تصریح کرد: با توجه به کاهش ساخت‌وساز در کشور امکان افزایش صادرات وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر مطلب افزایش قیمت مصالح ساختمانی ت ا آخر سال را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.