کد مطلب: ۶۲۴۷۸۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صادرات نفت ایران به کره شمالی/ چین نفت ایران را به کره شمالی می‌فروشد؟

صادرات نفت ایران به کره شمالی/ چین نفت ایران را به کره شمالی می‌فروشد؟

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود ادعا کرده کره شمالی به کمک چین از ایران نفت می‌خرد اما هنوز معلوم نیست که ایران این نفت را به طور مستقیم به کره شمالی می‌فروشد یا چین این نفت را می‌خرد و بعد با قیمت بیشتری به کره شمالی عرضه می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی ادعا کرده کره‌ شمالی نفت ایران را به واسطه چین دریافت می‌کند.

سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در جدیدترین گزارش خود از تحریم‌های ایران به ارتباط غیرقانونی و احتمالی میان تهران و پیونگ یانگ اشاره کرد. این مرکز ادعا کرده بود: «بخشی از نفتی که چین از ایران خریداری می‌کند ممکن است به کره شمالی انتقال یابد، اما مشخص نیست که آیا کره شمالی مستقیماً نفت ایران را خریداری می‌کند یا خیر».

این کنگره همچنین ادعا کرده بود: «ایران و کره‌ شمالی، طبق گزارش‌های اطلاعاتی در مورد طیف گسترده‌ای از اقدامات استراتژیک، به ویژه توسعه موشک‌های بالستیک به اشتراک می‌گذارند.»

افزایش صادرات نفت ایران را مقامات رسمی ایرانی هم به طور تلویحی تایید کردند. رییس جمهور و وزیر نفت چندین بار اعلام کردند که فروش نفت ایران از ابتدای سال، ۴۰ درصد رشد یافته است.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم گفته بود: از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح بدهم که وضعیت بهتر شده است. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پول نفت را تحویل بانک مرکزی دهیم اما به دلایل شرایط تحریمی نمی‌توانیم بگویم نفت را به چه کشورهایی فروختیم.

نفت ایران چگونه به کره‌ شمالی فروخته می‌شود؟

مرکز کنگره آمریکا هیچ جزئیات بیشتری مطرح نکرده است. اما نفت ایران چگونه به کره شمالی می‌رود؟ اواخر آذر همین امسال، بلومبرگ گزارش داد که چین خرید نفت از ایران را ۴۰ درصد افزایش داده است.

بلومبرگ در حالی خبر از افزایش ۴۰ درصدی واردات نفت چین از ایران داد که بنا بر آمار مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی تهران، میزان صادرات نفت ایران به چین در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ میلیون دلار بوده است. این یعنی چین در آن مدت میزان خریدش از ایران را ۹۹ درصد کم کرده بود.

چین هر ماه، ۴۱ میلیون بشکه نفت وارد می‌کند که تا پیش از آذر ماه امسال، سهم ایران حتی به یک میلیون بشکه هم نمی‌رسید.

چند وقت پیش، گمرک چین برای اولین بار رسما اعلام کرد این کشور ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن یا ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام از ایران در ماه دسامبر خریداری کرده است. رویترز هم اوایل بهمن در گزارشی به نقل از منابع تجاری و کارشناسان ردگیری کشتی‌ها نوشت، چین طی چند هفته گذشته، نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی در شهر بندری جنوبی «ژان ‌جیانگ» تخلیه کرده است.

پیش از این رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که ایران روی هر بشکه نفت حدود ۵ تا ۶ دلار تخفیف به مشتریان نفتی خود و به خصوص چینی‌ها می‌دهد. یعنی ایران سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان به چین تخفیف نفتی می‌دهد.

افزایش فروش نفت ایران درست در زمانی اتفاق افتاده که قیمت نفت هم افزایش یافته است اما نفت ایران، حدود ۵ یا ۶ دلار از قیمت متوسط بقیه اعضای اوپک ارزان‌تر است و همزمان امروز صبح، عربستان قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی، آمریکایی و اروپایی خود افزایش داده است. این شرکت با افزایش ۶۰ سنتی می‌خواهد نفت را ۲٫۸۰ دلار گران‌تر از شاخص بازار بفروشد.

اگر بخواهیم به آمار مرکز تحقیقات کنگره آمریکا استناد کنیم، شاید بتوان در یکی از احتمالات در نظر گرفت که چین نفت را با تخفیف‌های قابل‌توجه نفتی از ایران می‌خرد و بعد به کشورهایی مانند کره شمالی می‌فروشد. البته این در صورتی است که نفت ایران، به صورت غیرمستقیم به مقصد کره شمالی فرستاده شود. مرکز تحقیقات کنگره آمریکا اعلام کرده که مشخص نیست نفت ایران به صورت مستقیم به کره شمالی فروخته می‌شود یا غیرمستقیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.