خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۱۳۱۸

صادرات ۹ میلیارد دلاری محصولات معدنی در سال ۹۷

صادرات 9 میلیارد دلاری محصولات معدنی در سال ۹۷

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید بهره‌وری عوامل تولید را بالا ببریم، گفت: در سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی از کشور داشته‌ایم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو از ۹ میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مراسم امضا تفاهم‌نامه و نشست هم‌اندیشی و هم‌افزایی پژوهش و توسعه فناوری اظهار کرد: هدف از برگزاری این نشست ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه و کسب روش‌های نوآوری و خودکفایی صنعتی است.

وی افزود: در بحث آموزش در نظر داریم از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده کنیم و امیدواریم که تفاهم‌نامه‌ها را تبدیل به قراردادها کنیم و خلق مزیت داشته باشیم. در سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی از کشور داشته‌ایم. با توجه به این که معدن ایران کمترین آسیب را از تحریم‌ها داشته در نظر داریم که در سال ۹۸ نیز سه میلیارد دلار طرح با بیش از پنج هزار شغل افتتاح کنیم. ما باید مزیت ایجاد کنیم و مهم‌ترین منبع مزیت منابع انسانی است که قابل تامین از دانشگاه‌ها است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه باید بهره‌وری عوامل تولید را بالا ببریم و به دنبال این هستیم با مشارکت مراکز علمی به این مهم دست یابیم، گفت: نیاز مهم و اولیه بخش معدن اکتشاف است که نیازمند آموزش روز است. رمز توسعه بخش معدن شناسایی ذخایر است و این نیازمند آموزش و تکنولوژی است.

به اعتقاد وی، باید روزبه‌روز مصرف انرژی در صنعت کاهش پیدا کند بنابراین نباید به هر قیمت از منابع داخلی استفاده کنیم ضمن اینکه برای پیشرفت در صنایع لازم است که میزان نیاز به ارز را کاهش دهیم، لذا خوب است که برای صنعت‌گرانی که میزان تولید خود را با کاهش نیاز به ارز و همچنین کاهش مصرف انرژی، افزایش دهند؛ پاداش و معافیت‌های مالی در نظر گرفته شود.

غریب‌پور با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید در پیشرفت صنایع شریک شوند گفت: در حال حاضر به شدت در بحث اکتشافات نیاز به پژوهش حس می‌شود لذا ایمیدرو به دنبال این است که با مشارکت مراکز علمی به شکل واقعی به تامین نیازها و کارهای پژوهشی و عملی بپردازیم.

در تربیت سرمایه انسانی رتبه ۳ دنیا را داریم

در ادامه برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در برخی از بخش‌های کشور از جمله ایمیدرو اقدامات خوبی صورت گرفته است اما می‌توان گفت طبق شاخص‌های بین‌المللی، ملی که قضاوت کننده میزان کارایی‌ها است؛ نشان می‌دهد که اوضاع چندان خوب نیست. لازم است که بدانیم اقتصاد آینده، اقتصاد دانش است.

وی افزود: کشور ما منابع طبیعی زیادی در اختیار دارد اما دو چالش اخیر در کشور نشان داد که ما دارای مدیریت خوبی نیستیم و سیل و خشکسالی حاکی از مدیریت غیر علمی است. تاکنون شاید ما چندان مقصر نبودیم اما از این پس اگر خوب عمل نشود؛ مقصر ما خواهیم بود. امروز مجموعه‌ای که در دولت کنار هم قرار گرفتند، به لحاظ فکری و عملی، مدیریتی و حتی ارتباط و دوستی بین یکدیگر، مجموعه خوبی هستند که می‌توانند اقدامات مثبتی انجام دهند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران در ارتباط با تربیت سرمایه انسانی رتبه ٣ دنیا را دارد؛ گفت: دانشگاه تاکنون احساس نیاز نکرده بود اما در حال حاضر به واسطه مشکلات اقتصادی سعی در همکاری با صنعت دارد تا با ایجاد هم افزایی به بهبود شرایط کمک کند.

وی ادامه داد: دانشگاه ما هیچ گاه احساس نیاز نکرده است که به سمت صنعت بیاید و دانشگاه اعتقادی به صنعت نداشته و صنعت هم اعتمادی به دانشگاه نداشته اما این نقطه عطفی برای تعامل است؛ اما تحریم باعث شد تا بار دیگر به داشته‌هایمان توجه کنیم.

قبادیان خاطرنشان کرد: با توجه به این که امروز نزدیک به ٤ میلیون دانشجو در کشور داریم که سالی ١ میلیون فارغ التحصیل می‌شوند و نیازمند اشتغال هستند، می‌توان با اتکا به دانش، توانمندی‌های داخلی و نیروی انسانی به رفع نیازهای خود و ارتقای صنعت کشور بپردازیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.