خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۳۳۵۹

دفاع روحانی از بنزین دونرخی/ در دولت قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشتند

دفاع روحانی از بنزین دونرخی/ در دولت قبل 45 هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشتند

رئیس جمهور در دیدار با مسئولان وزرات راه از بنزین دونرخی دفاع کرد و گفت: برای ساخت مسکن ۴۵ هزار میلیارد‌ تومان از بانک مرکزی گرفتند که تورم زیادی به بار آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور در نشستی با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی که در محل این وزارتخانه برگزار شد، سخنانی درباره سیاست‌ها و مطالبات دولت دوازدهم را در حوزه راه و شهرسازی بیان کرد.

*چه اشکالی دارد که قیمت بنزین را دو نرخه کنیم، برای کسانی که رعایت می‌کنند. باید آدم‌های منظم و دقیق را تشویق کنیم در بیشتر جاهای دنیا سوخت دو نرخه است. روز تعطیل و روز عادی متفاوت است، حالا اینجا ما عادت کرده‌ایم به یک نرخ.

*هنوز اشکالاتی داریم، اگر سرمایه‌گذار خارجی بیاید اشکال دارد ولی مربی فوتبال خارجی بیاید اشکال ندارد! دلایل مختلفی دارد؛ فرصت‌ها را هدر می‌دهیم.

*برای امن کردن جاده‌ها باید وزارت راه با وزارت ارتباطات همکاری کنند و معتقدم از طریق سیستم هوشمند جاده های خود را امن کنیم.

*اتصال راه‌ آهن خرمشهر به بصره نیز برای ما مهم است و این کار شدنی است که تا پایان سال 98 انجام شود.

*در زمینه توسعه بنادرظرفیت بندر چابهار از دو و نیم میلیون تن به هشت و نیم میلیون تن رسیده است.

*بندر چابهار که ما را با آفریقا، آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه و اروپا متصل می‌کند، می‌تواند بخشی بزرگی از بار و حمل و نقل را انجام دهد.

*اگر فرودگاه های کشور را ببینیم 80 درصد از پروازهای ما از 10 فرودگاه انجام می‌گیرد. در واقع برخی از فرودگاه‌های ما جنبه سیاسی و اجتماعی داشته و خیلی بعد اقتصادی در نظر گرفته نشده است.

*اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی آید بگوید اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر . آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند.

*یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود.

ضرورت تفکیک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت

*تفکیک وزارت راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در شرایط تحریم کشور ضروری بود که نمایندگان به هر دلیلی با این موضوع همراهی نکردند.

*گزارش‌های این وزارتخانه امیدوارکننده بود، از اواسط دولت یازدهم به این نتیجه‌ رسیدیم که برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت باید به دو وزارتخانه تبدیل شوند که لایحه آن را به مجلس شورای اسلامی دادیم. ما به دنبال جداسازی مسکن و شهرسازی از راه و حمل و نقل و بازرگانی از صنعت و معدن بودیم.

*الان هم این کار را ضروری می دانم، اما به هر دلیلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراهی نکردند. به نفع کشور بود که در شرایط تحریم این وزارتخانه ها تفکیک شوند. ما در شرایط تحریم به یک وزارتخانه بازرگانی نیازمند هستیم، اما صنعت و معدن و تجارت هم در این وزارتخانه وجود دارد و کار پیش نمی‌رود.

احداث 2 هزار کیلومتر راه‌آهن در پنج سال گذشته

*حمل و نقل در شرایط تحریم قرار گرفته است و ما در این زمینه به یک کار ویژه‌ نیازمندیم. بار سنگینی بر دوش وزرای راه و شهرسازی و صنعت و معدن و تجارت قرار دارد، البته هر دو وزیر تازه نفس هستند.

*در بحث حمل و نقل باید اعتراف کنم در پنج سال گذشته کارهای بسیار بزرگی انجام شده است، راه‌ آهن یکی از هدف‌های دولت یازدهم و همچنین دولت دوازدهم است. راه‌ آهن یک مسیر مطمئن، ارزان، راحت و امن هم برای مسافران و هم برای بار است؛ بنابراین باید راه‌آهن را توسعه دهیم. در پنج سال اخیر حدود دو هزار کیلومتر راه‌ آهن یعنی 20 درصد کل راه‌ آهن کشور ایجاد شده است.

*راه‌ آهن همچنین اولویت دولت است مخصوصا در مسیرهای ترانزیتی. مسیر سرخس ــ چابهار و قزوین ــ رشت ــ آستارا برای ما اهمیت زیادی دارد که باید هر چه‌ بیشتر این مسیرها افتتاح شود. همچنین برقی کردن راه‌ آهن یا پر سرعت کردن آن را دنبال می‌کنیم. امیدواریم که در همین دولت راه‌ آهن اینچه برون ــ گرمسار افتتاح شده و سریع السیر کردن مسیر قم ــ اصفهان و تهران ــ مشهد انجام شود، البته اعتبارات این پروژه‌‌ها آماده است، اما مشکلات حقوقی وجود دارد.

*چرا مشکل داریم؟ چرا در زلزله تا این اندازه تلفات می‌دهیم؟ چرا در کرمانشاه و سر پل ذهاب خانه ساخته می‌شود، اما در زلزله ای که اخیرا آمد اثر نداشته است، اما در دنیا ساختمانی را می سازند که 300 سال عمر می‌کند. در ایران قدیم نیز ساختمان‌هایی درست می‌شد که هزار سال عمر می‌کرد.

*در اروپا خانه‌های مسکونی وجود دارد که همه برای 200 یا 300 سال پیش است. باید ببینیم شهرسازی ما در کجا مشکل دارد، چرا یک ساختمان سندی ندارد که تمام مشخصات ساختمان از سیم کشی تا … در آن مشخص باشد.

*با نوسازی 2 هزار و 700 محله فرسوده امنیت مردم، سرمایه و رفاه آنان بهتر تامین می‌شود.

تولید مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود

*تولید مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما نظارت دقیقی بر آن انجام شود. ما بساز و بفروش نمی‌خواهیم بلکه توسعه گر می‌خواهیم که به زندگی مردم امنیت دهد. باید مسکن خوب و ارزان درست کنیم.

*در دولت قبل از جیب مردم مسکن ساخته شد. 45 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شد و به بخش مسکن آمد و در نتیجه حدود 30 درصد تورم ایجاد کرد.

*کاری ندارد من فردا صبح به بانک مرکزی بگویم 100 هزار میلیارد تومان بدهد تا 4 هزار خانه درست شود، اما این موجب تورم می‌شود. یک عامل اصلی تورم نقدینگی است و پایه پولی یک نقدینگی خطرناک است.

*برای ساخت مسکن ارزان باید زمین مجانی در اختیار مردم قرار گرفته و خدماتی مثل آب و برق و فاضلاب را دولت بر عهده بگیرد، بانک‌ها هم کمک کند.

*در 5 سال گذشته در بخش مسکن کارهایی شده ولی باید شتاب بیشتری داشته باشد من از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهم عقب ماندگی در این زمینه را جبران کند. اگر ما در این زمینه فعال شویم قیمت مسکن هم متعادل می‌شود.

*در سال 98 به دلیل تحریم‌ها در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی مشکل داریم، بخش مسکن و راه یکی از حوزه‌هایی است که باید اشتغال را به راه بیاندازد بنابراین این بخش باید فعال شود.

*دولت هنوز 45 هزار میلیارد تومان پول بانک مرکزی را از بانک مسکن نگرفته است، البته بانک مسکن با وام‌های خود به بخش مسکن کمک می‌کند. ما هم پول را نگرفته‌ایم و در واقع استمهال کرده و به بانک مسکن مهلت داده‌ایم.

*اگر پول را بر می‌گرداندیم راحت‌تر می‌توانستیم تورم را مهار کنیم، اما دولت مشکلات را تحمل کرد تا به بخش مسکن تحرک بدهد.

*مسکن مهر هم باید به صورت دقیق تکمیل شود بیش از دو میلیون واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم تکمیل شد، البته شیوه کار دقیق نبود ولی ما ناچار بودیم کاری که شروع شده را تکمیل کنیم به هر حال مردم نباید در این زمینه ضرر می‌کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.