خبر مهم:

کد مطلب: ۶۳۱۱۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح صیانت برای سخت‌افزارها اجرا می‌شود؟/ جزئیات ثبت کالا در سامانه «رهگیری»

طرح صیانت برای سخت‌افزارها اجرا می‌شود؟/ جزئیات ثبت کالا در سامانه «رهگیری»

وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تشکل‌های سخت‌افزاری خواست از این پس تمام کالاهای وارداتی اعم از اسپیکر، رم و سی.پی.یو را در سامانه‌ای به نام «رهگیری» ثبت کنند. اما ماجرا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بروکراسی‌های ادارای نه‌تنها برای واردکنندگان کالاهای سخت‌افزاری آی.تی برطرف نشده، بلکه حالا قرار است با اجرای طرح صیانت به حجم آن‌ها افزوده شود. این در حالی است که روز گذشته با خبرساز شدن اجرای طرح صیانت و اعتراض مردم گویا جلسه دولت با فعالان بخش خصوصی لغو شد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت‌ طی نامه‌ای به اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی خواست تا از این پس برای مبارزه با قاچاق کالا، کالاهای ثبت‌سفارش‌شده را در سامانه «رهگیری» ثبت کنند.

در این زمینه یکی از کاربران توییتر نوشت: «وزارت صمت از اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی خواسته تا به اسم مبارزه با قاچاق کالا، کلیه اقلام الکترونیکی اعم از اسپیکر تا رم، سی‌پی‌یو را در سامانه با هدف «رهگیری» ثبت کنند.

گویا همان اقدامی که با موبایل انجام دادند را حالا قرار است با تک تک قطعات الکترونیکی انجام دهند.

اگر قانون‌گذار با طرح صیانت به دنبال کنترل دنیای نرم‌افزاری اینترنت و دیجیتالی بود، حالا با «رهگیری» به دنبال کنترل سخت‌افزار است. هدف از آن کنترل، نظارت و هم برخورد قضایی است.». اما آیا واقعا هدف دولت اجرای طرح صیانت در حوزه سخت‌افزاری است؟

از جزئیات طرح رهگیری اطلاع نداریم!

در همین مورد رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی گفت: دولت در نامه‌ای به واردکنندگان و تولیدکنندگان خواست از این پس تمام کالاهای تولیدشده و وارداتی رهگیری شود. یعنی قرار است تبصره چهار ماده ۱۸ مبارزه با قاچاق کالا به اجرا درآید.

صادق فیض‌آبادی به تجارت‌نیوز توضیح داد: البته قرار بود در خصوص جزئیات اجرای این طرح فعالان تشکل‌ها در وزارت صمت نشستی داشته باشند که این جلسه از سوی دولت لغو شد. علت لغو جلسه را هم شیوع کرونا اعلام کردند.

او ادامه داد: اجرای طرح رهگیری ارتباطی به اجرای طرح صیانت ندارد. هر چند که ما فعالان بخش خصوصی هم از اجرای دقیق آن مطلع نیستیم، اما بعید است قاچاق کالا ارتباطی به طرح صیانت داشته باشد.

فیض‌آبادی بیان کرد: به دلیل افزایش بروکراسی‌های اداری از سوی مجریان، قاچاق انواع کالاها به کشور رو به افزایش است.

او یادآور شد: با این اقدامات پلیسی هرگز جلو قاچاق کالا را نمی‌توان گرفت. دولت باید تمهیداتی در راستای ثبت سفارش کالا و برآورده شدن نیاز بازار در نظر بگیرد.
براساس این گزارش، طرح صیانت، به تعرفه ورود گوشی‌های تلفن همراه و همچنین دیگر قطعات الکترونیکی و سخت افزاری اختصاص پیدا کرده است.

طرح صیانت برای موبایل قابلیت اجرا دارد؟

فصل دوم پیش‌نویس طرح صیانت که چندی پیش منتشر شد، به نظام تنظیم مقررات اختصاص دارد. این فصل، وظایف و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی را مشخص کرده است.

در بند ح از ماده ۲ طرح صیانت، ذیل فصل دوم یکی از این اختیارات چنین تعریف شد: «تصویب ضوابط تشویق تولیدکنندگان داخلی و خارجی تجهیزات الکترونیکی هوشمند به حمایت از خدمات فضای مجازی داخلی، به پیشنهاد تنظیمگران با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر حقوق ورودی»

به عبارتی، تدوین‌کنندگان این طرح در نظر دارند که برندهای معتبر تولیدکننده تلفن همراه را تشویق به نصب اپلیکیشن‌های ایرانی به جای نمونه‌های خارجی کنند. در غیر این صورت، تعرفه وارداتی سنگینی بر آنها اعمال می‌شود که ظاهرا ممکن است تا ۳۵ درصد هم باشد. حال باید دید طرح صیانت در این شرایط کشور چقدر می‌تواند قابل اجرا باشد؟

برای مطالعه بیشتر خبر تاثیر طرح صیانت بر قیمت موبایل را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بدبخت شدیم

  • بنده خدا

    نابود شدن کسب وکارهای اینستاگرام

  • ناشناس

    شدیم کره شمالی تبریک