کد مطلب: ۴۰۶۹۵۹

دلار ۲۸۰ تومان دیگر ارزان شد / ۲ عامل اصلی کاهش قیمت ارز

دلار ۲۸۰ تومان دیگر ارزان شد / 2 عامل اصلی کاهش قیمت ارز

نرخ دلار در بازار تهران طی هفته اخیر عقب‌نشینی ۴۵/ ۲ درصدی را تجربه کرد. شاخص ارزی کشور از ابتدای هفته گذشته معاملات را زیر مرز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان آغاز کرد و در آخرین روز کاری هفته به ۱۱ هزار و ۱۴۰ تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به این ترتیب قیمت دلار ۲۸۰ تومان افت هفتگی را تجربه کرد. بسیاری از تحلیلگران افزایش فروش فنی به دلیل خروج نرخ دلار از محدوده ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان را علت افت نرخ این ارز دانستند. دلار از اواخر شهریور در این محدوده قیمتی محبوس بود و نوسانات کمی را تجربه می‌کرد.

اگرچه طی ماه‌های اخیر کاهش حساسیت نرخ ارز به اخبار غیراقتصادی مشاهده شد، می‌توان گمان کرد تصویب یا عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF و همچنین تداوم کاهش تعهدات برجامی ایران از متغیرهای تاثیرگذار بر شاخص ارزی کشور باشند.

عقبگرد 3 درصدی سکه

قیمت هر سکه طرح جدید در آخرین روز کاری هفته قبل به 3 میلیون و 850 هزار تومان رسید. از این رو عقب‌نشینی بهای سکه در مقیاس هفتگی به 3 درصد رسید.

سقوط قیمت فلز گرانبهای داخلی به کف 10 ماهه عمدتا در پی کاهش نرخ دلار اتفاق افتاد. همچنین قیمت طلا در بازار جهانی که تا پنج‌شنبه گذشته زیر سطح ۱۵۰۰ دلار تثبیت شده بود؛ عاملی دیگر برای افت قیمت سکه بود. برخی از تحلیلگران کاهش تقاضای مصرفی سکه در بازار را نیز بر کاهش قیمت این کالا موثر می‌دانند.

عده‌ای دیگر نیز معتقدند قرار گرفتن سکه بر مدار نزولی در کنار کاهش نوسانات قیمتی آن موجب کاهش تقاضای سفته‌بازی فلز گرانبهای داخلی شده است. دیروز طلای جهانی صعود بیش از یک درصدی قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب بازگشایی افزایشی بازار سکه در شنبه دور از انتظار نخواهد بود.

صعود پرقدرت طلا بر فراز مرز 1500 دلار

هر اونس طلا در بازار جهانی تا ساعت ۱۶ جمعه به ۱۵۱۳ دلار رسید. به این ترتیب بازار جهانی طلا در آستانه ثبت بهترین رشد در پنج هفته اخیر قرار گرفت. داده‌های ضعیف کالاهای سرمایه‌ای آمریکا در روز پنج‌شنبه از ‌مهم‌ترین حامیان قیمت طلا بود.

همچنین آمارها از سریع‌ترین افت فعالیت‌های تولیدی ژاپن در سه سال اخیر خبر داده‌اند. از این رو افزایش نگرانی‌ها از وضع اقتصاد جهانی، روز گذشته طلا را به بالای مرز روانی ۱۵۰۰ دلار کشاند. سیاست‌گذاران فدرال رزرو در نشست آخر هفته خود سرنوشت نرخ بهره آمریکا را مشخص خواهند کرد. طبق آخرین آمار دیده‌بان CME احتمال کاهش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره برای سومین بار متوالی به ۵/ ۹۳ درصد رسیده است.

برگزیت که طی روزهای اخیر در برزخ به سر می‌برد و همچنین روند مذاکرات چین و آمریکا نیز تحت نظر فعالان بازار طلا قرار دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بسیاری از تحلیل گران رو میشه معرفی کنید؟؟
    این چرت ُ پرتا چیه به خورد مردم میدید،
    آدم اگه عاقل باشه، چهارسال توی این خراب شده زندگی کرده باشه میفهمه که ،ارزون شدن همین یه مقدار کمی که شما توی بوق کردید جار میزنید بخاطر ایام چهل هشتم ماه صفرِ که یه تعداد قابل توجهی زائر خارجی میان ایران

  • ارش

    اکر دلار هم بشه 1000 تومان مگه جنس پایین میاد چیزی که قیمتش بالا رفت دیگه محاله پایین بیاد فقط این بازی با اعداده

  • Sasan

    از خرید گوشی تلفن همراه و وسایل خارجی در این روزها به شدت خود داری کنید هر روزی که به پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ نزدیک تر میشیم دلار میاد پایین تر

  • خ

    مرگ برآمریکا

  • ناشناس

    واقعا که ،،اگه دلار ارزون شده چرا کالاها روز به روز گرونتر میشه یاللعجب

    • ناشناس

      از روی باد هوای این حرفو زدی، من نشنیده میگیرم?

  • احسان

    احتکار چیه؟!
    مگه پوشک بچه ست!(:
    طلا تو بازار جهانی داره میره بالا بعد تو قیمت واقعی رو چجوری به دست آوردی که شد 8 تومن؟! تو بازار همه محصولات خارجی با دلار 18 تومن داره محاسبه میشه دوره این کامنت های خودجوش هم گذشته(:
    الان جلوی واردات رو گرفتن روحانی هم سربسته گفت!
    ما تو بازاریم نه مثل کسانی که نشستن تو خونه در حال نوشیدن چای و لذت بردن از هوای بارانی کامنتی از روی نسیم پاییزی میذارند که چیزی گفته باشند(:
    دلار تا آذر ماه قیمتش حداقل به 15 میرسه و سکه تمام بالای 4800 این کامنت من رو داشته باشین?

  • ناشناس

    من تاجر هستم.
    میرم ارمنستان دلار میخرم و میام ایران میفروشم ۴.۵ برابر سود میکنم.
    این کاره هاش میفهمن این چه معنی میده.
    مخصوصا سربسته گفتم چون این حرفام مخصوص ۴ درصد جامعه می با شد ?
    متاسفم برای ۹۶ درصدی ها . کی میخوایین بیدار بشین

  • ناشناس

    امروز چهارم آبان ۱۳۹۸سیرابی سه هزار تومان گران شد مسئولینه سیب زمینی رسیدگی کنند???

  • بی طرف

    برای انتخابات دلار را موقتی می یارن پایین و از خرداد گاز کش میبرن بالا .مثل قبل انتخابات ریاست جمهوری .عاقل باشید .با روند کاهش بفروشید و تو کب بخرید و متتظر پرواز بعدی قیمت اون باشید

  • صاحب نظر

    برای انتخابات دلار را موقتی می یارن پایین و از خرداد گاز کش میبرن بالا .مثل قبل انتخابات ریاست جمهوری .عاقل باشید .با روند کاهش بفروشید و تو کب بخرید و متتظر پرواز بعدی قیمت اون باشید