کد مطلب: ۳۴۳۳۳۷

عباس آخوندی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

به هیچ وجه وارد انتخابات اتاق نمی‌شوم

به هیچ وجه وارد انتخابات اتاق نمی‌شوم

عباس آخوندی پس از انتشار تحلیلی در توصیه به فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی به صراحت اعلام کرد که قصد ورود به انتخابات اتاق بازرگانی را ندارد.

«من بر این اعتقادم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم دقیقا نقض همین سه اصل است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، این متن بخشی از استعفای عباس آخوندی از صدارت بر وزارت راه و شهرسازی بود. وی پس از این نیز وقتی وارد فضای توییتر شد، در اولین توییت خود نوشت: «برای حاکمیت قانون، آزادی، حقوق مالکیت و رقابت منصفانه از طریق گفتگو و همدلی با اندیشمندان، حرفه‌مندان و فعالان جامعه مدنی به توییتر آمده‌ام. تلاشم برای سیاست‌ورزی در اندازه و حوزه‌ تمدن ایران‌شهری است.»

آخوندی با چنین اندیشه‌هایی در چند وقت اخیر گلایه‌هایی را هم نسبت به برخی از سیاست‌های مخرب بخش خصوصی مطرح کرد. وی شب گذشته در توییتی نوشت: «اتاق بازرگانی، مستقل از دولت و اعضای خود، باید حافظ و دیده‌بان حوزه‌ رقابت و حاکمیت قانون باشد تا در مسیر باد استقامت و در برابر دولت سر خم نکند. بنگاه بنا به اقتضای خداوندگاری شترهای خود در پی منافع کوتاه‌مدت است ولی، اتاق باید به اقتصاد کلان بیندیشد.»

او همچنین در تحلیلی در دنیای‌اقتصاد در روز یکشنبه 23 دی ماه نوشت: «نداشتن نظریه‌ عمومی برای مدیریت اقتصاد ملی از سوی دولت و عدم قطعیت در سیاست‌ها واقعیت غیرقابل‌انکاری است. از این‌رو، سیاست‌گذاری ضعیف و اجرای ناکارآمد آنها بخش خصوصی را آزار می‌دهد.

همچنین عدم پذیرش هویت مستقل و مشارکت‌جو در قدرت برای بخش خصوصی از سوی دولت را می‌توان در رویه‌ تصمیم‌گیری آن دید. ولی اثر واقعی نگاه خرد و منفعت‌طلبانه برخی اعضای اتاق را در این ارتباط نیز نباید از یاد برد. آنان بنا به اقتضای خداوندگاری شترهای خود، به منافع کوتاه‌مدت و حتی رانت‌هایی که بر اثر سیاست‌های غلط دولت برایشان فراهم می‌شود دل خوش می‌کنند و از موقعیت‌ها، حداکثر بهره‌برداری را می‌کنند. البته نباید هیچ بنگاه‌داری را از این بابت سرزنش کرد چون این ماهیت بنگاه‌داری است و اگر از بنگاه‌دار رفتار جز این خواسته شود، جای شگفتی دارد که در بیان مقامات به‌وفور یافت می‌شود.

نکته ظریف این است که باید بین شخصیت اتاق و شخصیت فردی بنگاه‌داران تفکیک قائل شد. اگر اتاق تمایل دارد که به حوزه‌ سیاست‌گذاری عمومی ورود پیدا کند که به گمان من باید بکند، باید در قامت اتاق، هویت مستقلی از تک‌تک اعضا داشته باشد و بتواند در حوزه‌ اقتصاد کلان اظهارنظر کند که در پاره‌ای موارد ممکن است با منافع کوتاه‌مدت برخی از اعضای خود و یا گروهی از آنان مغایرت داشته باشد. وگرنه، اتاق خود راه را بر خود می‌بندد و باید تا ابد به گلایه‌گذاری بی‌حاصل مشغول باشد.»

همزمان با این مباحث، برخی شنیده‌ها از حضور احتمالی آخوندی در انتخابات اتاق بازرگانی خبر می‌داد که وی در گفتگو با تجارت‌نیوز به صراحت می‌گوید: «میلی به انجام کارهای اجرایی ندارم و به هیچ وجه وارد انتخابات اتاق نمی‌شوم.»

جدیدترین اتفاقات مربوط به این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی را می‌توانید در سلسله اخبار انتخابات اتاق بازرگانی تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.