کد مطلب: ۷۵۴۲۶۸

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه‌دار است؟

عرضه خودرو در بورس کالا ادامه‌دار است؟

به گفته وزیر اقتصاد عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد داشت؛ در همین حال بر اساس آمار وزارت صمت رتبه جهانی تولید خودرو درایران رشد یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، آن طور که وزیر اقتصاد گفته است، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دار خواهد بود و شورای رقابت مصوبه‌ای برای توقف خودرو ندارد.

احسان خاندوزی درباره وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس ادامه دارد مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری بگیرد.

وی درباره آخرین وضعیت فروش و عرضه خودرو در بورس گفت: مصوبه شورای عالی بورس همان مصوبه قبلی است، اما درباره مشمول شدن ذیل قوانین رقابت و انحصار به طور قانونی، شورای رقابت است که در این باره تصمیم می‌گیرد.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس مخالف است، ادامه داد: ما به این موضوع نرسیدیم که شورای رقابت مخالف باشد و آن مصاحبه، نظر شخص رئیس شورای رقابت بود. همان مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس ادامه دارد مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری درباره قوانین رقابت و انحصار بگیرد.

موضع وزارت صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا

سخنگوی وزارت صمت هم در خصوص خرید و فروش خودرو در بورس کالا گفت: ما از روشی از سوی شورای رقابت حمایت می‌کنیم که این شورا قیمت‌گذاری کند اما در مجموع بستر بورس کالا می‌تواند جواب دهد چون ما از عرضه در بورس جواب خوبی گرفته‌ایم.

گفتنی است مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت اعلام کرد: تا بهمن امسال یک میلیون و 50 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: سال گذشته از نظر میزان تولید خودرو در جهان رتبه نوزدهم را داشتیم که با توجه به رشد تولید می‌توانیم تا پایان امسال به رتبه چهاردهم ارتقا یابیم.

سود عرضه خودرو در بورس کالا به جیب چه کسانی می‌رود؟

با کنار گذاشتن شیوه‌های قدیمی در خرید خودرو و عرضه خودرو در بورس کالا، دست دلالان کوتاه شده و خریداران خودرو منفعت بیشتری نصیبشان می‌شود. سخنگوی اقتصادی دولت درباره وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت منفعت عرضه خودرو در بورس به کارخانه و مردم رسیده است.

خاندوزی گفت: میراث دار یک کاهش عرضه در صنعت خودرو بودیم اما با فاصله گرفتن از شیوه های قبلی فروش مانند قرعه کشی، شاهد هستیم با عرضه خودرو در بورس کالا، منفعت اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جای دلالان به جیب کارخانه و مردم می‌رود و هماهنگی میان وزارت صمت و بورس کالا برای ارتقای شرایط در حال انجام است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: واقعیت آن است که بسیاری از تقاضاها مصرفی نیست و سرمایه‌ای است که باید با مالیات بر سوداگری مدیریت شود.

او گفت: وزارت صمت توانسته ۱۸ درصد تولید خودرو و ۳۰ درصد عرضه خودرو و ۴۰۰ درصد تعداد تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال قبل را افزایش دهد که این روند ادامه دارد.

به گفته خاندوزی، شیوه های گذشته مبتنی بر قرعه کشی و سایر روش‌ها، درست نبود و موجب می‌شد منفعت دلالان و واسطه‌گران به جای مردم و تولیدکننده تامین شود اما با توجه به سازوکار کاملا شفاف بورس کالا، تا پایان آذرماه از ۴۷۰۰ میلیارد تومان اختلاف قیمت کارخانه و بازار، بخش قابل توجه آن حدود ۲۰۷۷ میلیارد تومان به مصرف کننده نهایی رسیده و مردم خودروی ارزان‌تری نسبت به بازار آزاد خریداری کردند.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همش دروغه
    من با بچه هشتم نتونستم هنوز یدونه بگیرم

    • ناشناس

      ایران تنها کشوری هست
      خودرو میخری ،پیکان ،پراید ،فرش ،گاز ،لباسشویی موبایل ،لب تاب ،حتی ظرف و ظروف ،وسایل برقی
      ده سال از آن استفاده میکنی کهنه میشه بعد از ده سال آن جنس کهنه را صد برابر قیمت نو که خریدی و استفاده کردی می فروشی
      ایران سرزمین شگفتی ها

  • مصطفی

    چرا برای بورس کالا و خرید خودرو از بورس همانند بورس سهام دامنه نوسان تعریف نمیکنید که باعث گرونی و رشد قیمت خودرو تا ۲و ۳ برابر قیمت پایه نشود؟ یک سقف قیمتی ۱۰ تا ۲۰ درصد بگذارید نه اینکه سقف را بیشتر از بازار آزاد تعیین کنید. اگر این کار نشود نشان دهنده این است که خودتان خواهان گرونی خودرو هستید چون میخواهید کسری بودجه دولت را با آن جبران کنید.

  • مصطفی

    چرا برای بورس کالا و خرید خودرو از بورس همانند بورس سهام دامنه نوسان تعریف نمیکنید که باعث گرونی و رشد قیمت خودرو تا ۲و ۳ برابر قیمت پایه نشود؟ یک سقف قیمتی ۱۰ تا ۲۰ درصد بگذارید نه اینکه سقف را بیشتر از بازار آزاد تعیین کنید. اگر این کار نشود نشان دهنده این است که خودتان خواهان گرونی خودرو هستید چون میخواهید کسری بودجه دولت را با آن جبران کنید.

  • ناشناس

    جناب وزیر برای خرید خودرو از بورس دامنه نوسان تعریف کنید که قیمت خودرو دو سه برابر نشود، چرا سقف قیمتی را بیشتر از بازار آزاد می‌گذارید.

  • م.ش

    ب دروود.. من موندم این اقایون چرا میگن سود تو جیب مصرف کننده به جای دلال رفته ما را چی فرض کردین خودرو دنا ۱۸۹۵۰۰ قیمت داده اند بعد ۳۷۰ با مخلفاتش حدود چهارصد ۴۴۰ به دست مصرف کننده نرسد بعد میگن بیرون ۶۰۰ میلیون است این قیمت کی درست کرده ام ایا واقعا این خودرو ارزش دارد خودرو را در بازار گرون میکنن بهد خودشون راحتر بتونن به دلخواهشون تو بورس کالا بفروشن وای برما…..

  • پویان

    درود
    آشی که این مسئولان… برای مردم پخته اند بسیار شور شده است تا حدی که قابل تحمل نیست. این همه بلبشو در اقتصاد کشور و اینقدر بی لیا… قابل تصور نیست جز در کشوری که فراگیری اقتصادی و فراگیری سیاسی ندارد.
    با زندگی، سرمایه، آبروی کشور بازی کردن و کشور را در شرایط عقب افتاده رساندن فقط از این مسئولان می توان سراغ داشت.

  • بهنام بختیاری صدر

    بله تا زمانیکه مردم آرزوی خرید حتی یک دستگاه پراید رو بکنند ادامه دارد در ضمن واردات خودرو بجای اینکه رقابت در کیفیت ساخت خودرو داخلی رو فراحم کند رقابت قیمتها رو ایجاد کرده واقعا خسته نباشید با این مملکت داریتون

  • علی شجاعی

    خیلی راحت قیمتها را بردن بالا حالا به فکر منفعت مردم هستید واقعا اینا مردم چی فکر کردن؟با بورس کالا هم تورم ایجاد کردن و هم قیمت ها را بی دلیل افزایش دادن .قبلا اگر کارخانه قیمت ۲۰۶ میزد 160 تومان عده قلیلی میتونستن با توجه به بودجه ای که داشتن خرید کنند که کمی معقول تر بود برای قشر مصرف کننده اما الان وقتی قیمت پایه را مثلا میزنید 400 میلیون بعدا ماشین 500 فروش بره که چون تو بازار 600 هست این شما میگی سود ؟باید یه خسته نباشید به تیم اقتصادیمون بگم که واقعا شبانه روز به فکر سود مردم هستن !!!!!!!

  • غلام

    بورس بستر چاق کردن شکم خودروسازانه و همش دروغه که به نفع مردمه،،،،مگر غیر اینه که هر کد ملی فقط میتونه یکبار خودرو بگیره اونم با چندتا گزینه و فیلتر،،،،خوب تولید رو زیاد کنید تا کدملی ها در قرعه کشی کم بشه نکه الکی مردمو بازی بدین ببرین بورس و حالا هم بگین باید از قبل پول بلوکه بشه،شماها فقط هدفتون از بورس اینه که ضرر خودروسازان رو از جیب مردم بصورت کاملا حرفه ای جبران کنید والا اگه راست میگین فقط یه ماه واردات رو آزاد کنید اونوقت ببرین تو بورس

  • ناشناس

    تا زمانی که تناسبی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد، وضعیت درست نمیشود. مگر اینکه معاملات خودرو به شدت کنترل شود و سقفی برای آن تعیین شود بطوری که فرد نتواند مثلا خودرو را با بیش از 40 درصد سود (یا محاسبه هر سقفی با توجه به فاصله زمانی تا خرید و تورم و …) بفروشد و حتما مالیات بر معامله خودرو هم به جد اعمال شود. به این طریق، انگیزه برای دلالی کمتر میشود و شاید سطح تولید فعلی، بهتر جوابگوی نیاز مصرف کننده واقعی باشد.

    • حمید

      بورس وقرعه کشی ها شده بهانه ای برای بالا بردن قیمت خودرو با تقاضای بینظیر

تیترِ یک

آخرین اخبار