کد مطلب: ۷۴۳۳۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صف طولانی عرضه خودرو در بورس کالا

صف طولانی عرضه خودرو در بورس کالا

این روزها شاهد رکوردشکنی عرضه خودرو در بورس کالا هستیم؛ با وجود این رکوردشکنی تا پایان ماه چه تعداد خودرو و با چه قیمتی در بورس عرضه شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه خودرو در بورس کالا در آستانه 5 ماهگی است و تا هفته گذشته در حدود 17766 دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده است.

این عرضه‌ها باعث شده که ارزش معاملات بورس کالا نیز رکوردشکنی کند؛ از ابتدای سال تا پایان پاییز ارزش معاملات بورس کالا به 631 همت رسید و رکورد خود را از ابتدای تاسیس تا به امروز شکست.

برخی از کارشناسان می‌گویند رکوردشکنی بورس کالا ناشی از عرضه خودرو است و اگر این عرضه‌ها تا پایان سال ادامه داشته باشد شاهد رکوردشکنی مجدد در معاملات کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

در فصل پاییز در مجموع حجم معاملات بورس کالا به حدود 13،443 عدد رسید و این افزایش سود کارخانجات و خریداران خودرو را نشان می‌دهد.

خرید ارزان خودرو از بورس

هفته گذشته بود که 2000 دستگاه خودرو پژو 207 در بورس کالا عرضه شد که با توجه به میزان تقاضا قیمت این محصول به 469 میلیون تومان(قیمت تمام شده محصول به همراه هزینه‌های جانبی) رسید.

بررسی آگهی‌های موجود نشان می‌دهد که قیمت در بازار از 520 میلیون تومان شروع و تا 695 میلیون تومان می‌رسد و این یعنی خریداران پژو 207 حداقل 50 تا 220 میلیون تومان نسبت به بازار آزاد، خودرو خود را ارزان‌تر خریدند.

گفتنی است در جریان این عرضه، میانگین قیمت تمام‌شده این خودروها به 2248 میلیارد تومان رسید؛ اما با احتساب قیمت کارخانه‌ای 1665 میلیارد تومان 207 در بازار به فروش رفته است.

در نهایت با یک ضرب و تقسیم ساده به عدد 583 میلیارد تومان می‌رسیم؛ یعنی ایران‌خودرو با عرضه تنها 2000 عدد پژو 207 در بورس کالا حدود 583 میلیارد تومان سود کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خودروساز با عرضه تارا و هایما در حدود 200 تا 100 میلیون تومان سود کسب کرده است.

تعداد خودورهای عرضه شده در بورس کالا

کدام خودورها در صف عرضه هستند؟

بر اساس اعلام شرکت ایران‌خودرو قرار است یکشنبه این هفته یعنی 11 دی ماه 4000 دستگاده پژو 207 و دستی و 500 دستگاه هایما S8 بر روی تابلوی معاملات بورس کالا برود. یعنی گروه صنعتی ایران خودرو در این هفته حدود 4500 دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

همچنین مدیرعامل سایپا اعلام کرد که به زودی نخستین عرضه خودرو چانگان 35CS پلاس در بورس انجام می‌شود.

عرضه های پیش روی بورس کالا

چالش عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس کالا نه تنها با مشکل خاصی مواجه نیست که باعث سودسازی کارخانجات و کاهش هزینه‌های مردم می‌شود. اما یک معضل وجود دارد آن هم تعداد خودروهای عرضه شده است.

در حال حاضر تعداد محدودی از خودروها در بورس کالا عرضه می‌شوند و هنوز سیستم قرعه‌کشی در طرح‌های مختلف وجود دارد که این موضوع باعث بر هم خوردن تعادل می‌شود.

تقاضای بسیار بالایی برای تمامی عرضه‌های خودرو در بورس کالا وجود دارد چرا که تمامی خودروها حدود 20 تا 300 میلیون تفاوت قیمتی با بازار آزاد دارند و خریدار ترجیح می‌دهد که محصول مورد نظر خود را با قیمتی واقعی و ارزان‌تر از بازار آزاد معامله کند و در نتیجه خریدار به سراغ بورس کالا می‌آید.

اما با توجه به اینکه تعداد عرضه‌ها کم است و تقاضای بسیار زیاد ممکن است در برخی از موارد قیمت کاذب ایجاد کند و بورس کالا باید آن معاملات را ابطال کند.

بنابراین با تعداد کم عرضه خودرو در بورس کالا، ماهیت و نوع عرضه با مشکل مواجه می‌شود و سود کارخانجات و سهامداران نیز کمتر از گذشته خواهد بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • داریوش

    همش دروغه کسی دیگه خودرو داخلی نمیخوره واردات ازادشد حالا دیگه فقط خودرو خارجی می‌خریم

  • داریوش

    همش دروغه کسی دیگه خودرو داخلی نمیخوره واردات ازادشد حالا دیگه فقط خودرو خارجی می‌خریم

    • ناشناس

      یعنی منم نخرم ….میخاستم تارا بخرم …یعنی ارزون میشه

  • ناشناس

    تا اخر این هفته خودرو ارزان میشود دلایلش خیلی روشنه حتما بعد از ارزان شدن توضیحات کامل خدمتتون ارائه میدم.
    از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت ایت الله خامنه ای در خواست دارم که نسبت به قیمت نهایی تمام ما یحتاج مردم شهید پرور ایران اقدام نمایند.
    انشالله خداوند به شما طول عمر با عزت عنایت بفرماید