کد مطلب: ۶۸۵۰۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پای خودرو به بورس می‌رسد؟

قرار است برای دومین بار عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شود. در این مرحله آن دسته از خودروهایی که روند قرعه‌کشی خارج شده‌اند وارد بورس کالا می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عرضه خودرو در بورس کالا در تاریخ ١٨ خرداد با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلیق شده بود. در آن زمان مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده بود که علیرغم آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا، با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق می‌شود.

پس از آن در روز ۲۱ تیر محسن علیزاده، عضو ناظر در شورای‌عالی بورس در توئیتی نوشت: شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار، امروز عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت مصوب کرد. در آن روز وزیر صمت با ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و ساپیا خبر داد و با عرضه برخی از خودروها در بورس کالای ایران موافقت کرد.

پس از این موضوع امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که عرضه تمامی خودروها با تایید وزارت صمت خواهد بود. این فرایند برای خودروهایی که میزان عرضه آن‌ها برابر یا بیش از تقاضا باشد، شکل می‌گیرد. برای برخی خودروها که تولید آنها بیش از تقاضا است، امکان خروج از فرآیند قرعه‌کشی وجود دارد و امکان عرضه آنها در بورس کالا نیز فراهم است.

این مسئول در ادامه اظهار کرد که خودروهایی که تولید آن‌ها برابر یا بیش از میزان تقاضا برای آن‌هاست، بالقوه می‌توانند در بورس هم عرضه شوند. اما این بالقوه بودن بدان معنا نیست که حتما وزارت صمت اجازه دهد؛ لذا نیاز به بررسی دارد.

پای خودروها به بورس باز شد

پس از اتمام این موضوع توسط وزارت صمت چند وقت پیش و در جریان مجامع عمومی سالانه شرکت‌های ایران خودرو و ساپیا، مدیران این دو شرکت از عرضه محصولات خود در بازار سرمایه خبر دادند.

در وهله اول در مجمع عمومی سالانه سایپا اعلام شد که عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا، با خودروی شاهین و چند محصول دیگر به زودی آغاز می‌شود.

مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت، از موافقت با عرضه محصولات ایران‌خودرو و ساپیا در بورس کالا خبر داد و گفت: این موضوع کمک شایانی به افزایش درآمدهای گروه صنعتی ایران خودرو می‌کند.

کدام خودورها وارد بازار سرمایه می‌شوند؟

در ابتدا باید بررسی کرد که کدام خودرو از قرعه‌کشی خارج شده‌‌اند. بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، تاکنون سایپا شاهین (همه شرایط فروش)، کوئیک R (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، کوئیک (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، کوئیک اتومات (پیش فروش)، کوئیک S (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، ساینا S (پیش‌فروش، مشارکت در تولید)، پراید ۱۵۱ (پیش‌فروش)، محصولات کرمان موتور شامل جک اس ۵ (پیش‌فروش و فروش فوق العاده) و جک J۴ به همراه محصولات مدیران خودرو شامل ام وی ام، چری و فونیکس از روند قرعه‌کشی خارج شده‌اند.

همچنین طبق آخرین اخبار از هیات پذیرش بورس کالا تاکنون محصولاتی مانند شاهین گروه خودروسازی سایپا، کارا تک کابین و دو کابین، فیدلیتی و دیگنیتی تولید شرکت بهمن موتور پذیرش شده‌اند. خودرو سواری JAC-J۴، خودرو سواری JAC-S۵ و خودرو وانت KMC-T۸ تولید شرکت کرمان موتور نیز در بازار سرمایه همین وضعیت را دارند. البته سایر خودروسازان نیز تمایل خود به عرضه در بورس کالا را اعلام کرده‌اند.

کارشناسان و فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که عرضه خودرو در بازار سرمایه به نفع اقتصاد کشور است. چراکه در وهله اول نقدینگی وارد بورس می‌شود و در مرحله دوم رانت، فساد و قیمت‌گذاری کاهش پیدا می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امروز روی نمادها روکش سبز ( هرکدوم چند دهم درصد مثبت ) کشیدن تا ظاهر بازار رو خوش رنگ نشون بدن . حمایت از بورس با عمله نه با حرف .

  • ناشناس

    به زودی زود با افزایش قیمت خودرو وبورسی شدن خودرو قیمت سهامهای خودرویی رشد قابل توجهی در پیش رو خواهد داشت و قیمت سهامهای خودرویی واقعی خواهد شد وهمه نمادها ی غیر خورویی رو هم بالا خواهد کشید