کد مطلب: ۴۸۱۸۶۴

خبر مهمی که بازار ارز را لرزاند / علت اصلی کاهش قیمت دلار

خبر مهمی که بازار ارز را لرزاند / علت اصلی کاهش قیمت دلار

افت شدید قیمت دلار در روز گذشته دلایل مختلفی داشته اما شاید مهمترین آن مربوط به خبر مهمی باشد که چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همزمان با اعلام ابتلای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به کرونا، بهبود نسبی صادرات غیرنفتی و بهبود نسبی در وضعیت رشد پایه پولی، رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش خبر مهم دیگری را هم اعلام کرده بود.

او گفته بود در روند بازگشت ارز صادراتی اتفاق مهمی رخ داده است. طبق اعلام عبدالناصر همتی، صادرکنندگان بالغ‌بر ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های 1398-۱۳۹۷ را به‌تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده‌اند.

از نگاه روزنامه دنیای اقتصاد، همین یک جمله از رئیس‌کل بانک مرکزی جرقه افت قیمت‌ها در بازار ارز را زد. این مساله نشان می‌دهد که چقدر بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور اهمیت دارد. با این حال به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذار بهتر است به‌جای ابزارهای نظارتی و تنبیهی، از ابزارهای تشویقی برای بازگشت ارز صادرکننده‌ها استفاده کند. به‌عنوان مثال، صادرکننده‌ها بتوانند ارز خود را با قیمتی نزدیک به بازار آزاد به صرافی‌ها به فروش برسانند. این مساله می‌تواند در کنار برخی معافیت‌های مالیاتی مشوق بزرگی برای صادرکنندگان باشد.

آخرین اخبار درباره قیمت دلار را در صفحه ارز و طلا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حمید

    بنظر من صادر کننده هایی که ارزها رو نیاوردند باید تمام اموالشان مصادره وبعد از پس دادن دلارها به جرم خیانت به کشور در زمان جنگ اقتصادی و پیوستن به دشمن، یکی یکی اعدام شوند تا ازین پس درس عبرتی برای سایرین که خون مردم مستضعف رو تو شیشه میکنندبشه و آقایون و آقازاده هابفهمند اگه دزدی کنندقانون رهاشون نمیکنه و ممکنه سرشون به باد بره.اونوقت خواهیم دید که اقتصاد شکوفا و سطح زنگی مردم بهتر میشه.

  • ناشناس

    ایناچیه میگید دوسال ونیمه که ازاین چیزها می گید نکنه مردم رو تفهم فرض کردید!؟

  • ناشناس

    جناب آقای همتی هیچکس بهتر از جنابعالی نمی توانست وضعیت اقتصادی کشور را به نابودی برساند

  • ناشناس

    آخه چرا خبر ذکدروغ به مردم مدید 6/.3درصد افزایش پیداکرده

  • ناشناس

    تشویق با اجازه فروش بقیمت ازاد؟
    احتمالا نگارنده خود از کسانی است که دست اندر کار است.
    این صادرکنندگان که ارز را برنگردانده اند احتمالا جایی در امریکا یا کانادا با ان سرمایه گذاری کرده اند.
    تا اقازاده وجود دارد همین اش است و همین کاسه.

  • ممدی

    این همان همتی است که می خواست دلار بیست وچهار را دو روزه بیاره پائین شد سی تومان پس بشنو باور نکن .هروقت گفت ارز صادراتی را پس گرفتیم و امروز دادیم بازار بهتره تا بگه میخواهیم بدیم بازار نتیجه….منتظر دلار 36 هستیم

  • هموطن

    باید بشه چهارصدو پنجاه هزار تومن

  • ناشناس

    به خاک سیاه نشستیم چه کارکنیم

  • سعید خان

    بس کنید بابا کم چرت و پرت بخورد مردم میدید کدوم پول کدوم ارز..هشت میلیارد درامد سه ماه بیل گیتس است اپنوقت میخواهید اقتصاد دربو داغون کشور با هشت میلیارد باز سازی کنید….

  • ناشناس

    هعی زندگی