کد مطلب: ۴۵۲۲۱۹

اسلامی بیدگلی پاسخ داد:

علت افت امروز شاخص بورس چه بود؟

علت افت امروز شاخص بورس چه بود؟

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی، گفت: بازار سهام طی چند ماه گذشته رشد پرشتابی را تجربه کرد و انتظار می‌رفت شاخص به مدار اصلاح وارد شود که با توجه به افت فعلی شاخص به نظر می‌رسد طی یک یا دو روز آینده روند نزولی بازار متوقف می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی اسلامی بیدگلی، عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی، ضمن تحلیل حرکت روزهای گذشته شاخص چشم انداز آتی بازار سرمایه را ترسیم کرد و گفت: بازار سهام طی چند ماه گذشته رشد پرشتابی را تجربه کرد و انتظار می‌رفت شاخص به مدار اصلاح وارد شود.

وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته بازار سرمایه شاهد ورود سرمایه‌گذاران جدیدی بود که بخشی از آنها غیرحرفه ای هستند، ادامه داد: روزهای ابتدایی افت بازار بر مبنای انتظارات اصلاحی شکل گرفت اما ترس سرمایه گذاران حقیقی تازه وارد از روزهای منفی منجر به بروز رفتارهای هیجانی، صف فروش و طولانی‌تر شدن فرآیند اصلاح شد و ما شاهد روزهای منفی بیشتری بودیم.

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی افزود: باید توجه کنیم که داد و ستد در بازار سرمایه فرآیند پیچیده و تخصصی است که به دانش، آگاهی و تجربه نیاز دارد و افراد بدون کسب تخصص و تجربه لازم در روزهای اصلاح بازار هیجانی عمل می‌کنند و باعث تشدید نوسان شاخص می‌شوند.

علی اسلامی بیدگلی به عرضه دارا یکم توسط دولت اشاره کرد و افزود: عرضه سهام دولتی در بازار سرمایه اقدام با ارزشی بود و حدود سه و نیم میلیون نفر در این صندوق سرمایه گذاری کردند با این حال به دلیل تبلیغات محدود، تنها یک سوم این عرضه با تقاضا همراه شد. میزان استقبال از ETF دولت باعث شد شرکت‌های حاضر در دارا یکم روند نزولی در پیش بگیرند و افت بیشتر شاخص را رقم بزنند.

این کارشناس بازار سرمایه به موضوع سهام عدالت نیز اشاره کرد و افزود: اکثر شرکت‌های سبد سهام عدالت ناشران بزرگ بورسی هستند و انتظار عرضه سهام عدالت از سوی افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند افت شاخص را به همراه داشت.

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی ادامه داد: با توجه به افت فعلی شاخص به نظر می‌رسد طی یک یا دو روز آینده روند نزولی بازار متوقف می‌شود اما امیدواریم این بار سرمایه گذارانی که تجربه سرمایه گذاری و فعالیت در بازار سرمایه ندارند به شکل مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند.

علی اسلامی بیدگلی افزود: قطعا سرمایه گذاری غیر مستقیم افراد غیر حرفه ای در بازار سرمایه از زیان فردی و جمعی سرمایه گذاران جلوگیری می کند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در حال حاضر با ریسک سیستمی روبرو نیست، افزود: قیمت های جهانی نسبت به ماه فروردین یا با رشد اندک همراه بودند یا ثبات داشتند، بر این اساس، شرکت ها در شرایط مطلوبی قرار دارند، طی ماه های گذشته تنش های سیاسی کاهش محسوس داشت و افزایش نرخ ارز نیز برای بسیاری از شرکت های حاضر در بازار سرمایه مزیت محسوب می شود. بنابراین ریسک خاصی در حال حاضر پیش روی بازار سرمایه نیست.

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی ادامه داد: شرایط بازار در چند روز گذشته نشان داد که ما همچنان به تقویت توسعه و تقویت امر بازار گردانی نیاز داریم. بازارگردانی کارآمد بهترین گزینه پیشگیری از نوسان غیر منطقی مثبت یا منفی شاخص است.

سهام عدالت را حفظ کنید

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتی در ادامه گفتگو با سنا به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد این دارایی با ارزش را حفظ کنند و افزود: سبد سهام عدالت از شرکت های بنیادی بازار تشکیل شده و به جرات می توان ادعا کرد این دسته از شرکت ها هیچ یک دچار حباب نیستند. به صاحبین سهام عدالت توصیه می کنم این دارایی با ارزش را حفظ کنند.

وی ادامه داد: مالکین سهام عدالت با استراتژی نگاه بلند مدت منفعتی بسیار بیشتر از امروز کسب خواهند کرد.

چند توصیه ضروری به سهامداران

اسلامی بیدگلی با اشاره به اینکه رشد چند ماه گذشته بازار سرمایه تجربه بی نظیری بود که تکرار آن به راحتی رقم نمی‌خورد، افزود: هرچند بازار به روند رو به رشد و منطقی خود باز می‌گردد اما ما شاهد افت و خیز ذاتی شاخص هم خواهیم بود. بنابراین به آن دسته از سرمایه گذاران تازه وارد که با مفاهیم بورسی و رفتار مالی آشنایی ندارند توصیه می‌کنم حتما به شکل غیر مستقیم و از طریق مشاورین دارای مجوز، سبد گردان ها و صندوق ها به بازار سرمایه ورود کنند.

منبع: سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فراموش نکنید ، بودجه دولت برای سال ۱۳۹۹ کسری شدید پول دارد ، و برای تامین این کسری دولت سه تا کالا در اختیار دارد اول دلار و سکه و طلا ، دوم بورس ، و سوم دارایهای دولت که خلاصه می شود در بانکها که همگی املاک و مستغلات هستند یا شرکت و کارخانه که این بخش برمیگردد تو بازار بورس . حالا شما اوضاع این سه کالا و سیر صعودی آن را در بازار بررسی کنید ، قطعا” نتیجه گیری هم می توانید بکنید .

    • ناشناس

      شما که اینا رو میدونی الان میلیاردر شدید؟

  • ناشناس

    ازاولش مشخص بود ای حباب یه روز می ترکه

    • علی کرمانشاه

      حباب کجاست هزاران میلیارد نقدینگی وارد بورس شده و صدها شرکت جدید عرضه اولیه داشته‌اند و صدها میلیارد سهام دولت و صندوق‌های پرقدرت تامین‌اجتمایی وبانکها وبیمه و پالایشی وپتروشیمی و سهام عدالت آزادشده عرضه شده‌اند تازه ارزیابی مجدد وبروزرسانی قیمت دارایی و املاک و تاسیسات بزرگ تولیدی که با بالابردن ارزش دلار قیمت آنها چندصدبرابرشده که قطعا دولت تا ارزیابی مجدد نکندسهام خودرا مفت‌فروش نمیکنددرتمام بخش‌ها قیمتها افزایش یافته وبروز شده‌اند طلا سکه خودرو و املاک و مسکن ولوازم‌خانگی و پوشاگ سوخت و مواداولیه تمامابروز شده و البته شرکتهای کوچک خصوصی هم قیمت‌سهام خودراسال۹۸افزایش وبروزکردند وفقط شرکتهای بزرگ صنعتی و تولیدی دولتی ونیمه‌دولتی مانده‌اند که در سال۹۹باجهش اقتصادی و اقتصادمقاومتی کلیدخورده و بانکها و بیمه اولین شرکتها بودندکه سهام ۶۰تومانی آنها بالای ۱۰۰۰ت است مرحله بعدی پالایشی‌ها و فولاد و فلزات صنعتی و پتروشیمی‌ها و نیرو و مخابرات هستند واین موج ورود نقدینگی به بورس بیشتر مربوط به کسانی بودکه ازرانت خبری اطلاع داشتندوطی۲ماه گذشته بیش از۴۰۰٪رشدقیمت داشته‌اند وهنوز به قیمت کف خودنرسیده‌اند تا مهرماه ۹۹بیش از ۵۰٪این شرکتها با افزایش سرمایه بابت تجدید ارزیابی مجدد اعلام میشوند و ۵۰٪بقیه هم نیمه دوم سال۹۹اعمال میگردد و ثپت‌واجراء و سودها وقیمتهای طلایی سهامهای شرکتها همه راغافلگیر میکنندکه ابته بیشترنصیب سهامداران صبور وباظرفیت وسهامداران رانتی که وابستگان مسئولین دولتی و مجلس و سیاسیون همسوبادولت کارگزارانی و مشارکتی میشود.حالا خود دانید هنوز سهام پالایشی ها و فولاد و فلزات صنعتی و معادن و…در کف قیمت و مناسب طلایی برای سرمایه گذاری هستند وخیلی‌ها بعدها افسوس میخورندکه فرصت طلایی میلیاردر شدن را از دست داده اند.چنین فرصتهایی شاید برای هرکس یکبار در طول زندگی پیش بیاید فکرکنید پول خرید خودرویی را درنمایندگی گذاشته‌اید که البته نیمه دوم سال۹۹ باسودآن ۱۰عددخودرو تریده‌اید بورس در محل گذر به برهه ای تاریخ ساز است و نیاز آن جهانی شدن قیمتها است که بتوانند سرمایه گذار خارجی بپذیرند و سهام شرکتهای بزرگ را دربورس بین‌المللی عرضه کنند درست مثل سهام ارامکو سعودی و شرکتهای قطری و اماراتی وکویتی که سهام زیر8دلار ندارند تولیدات آنها با شرکتهای ما یکی است ولی قیمت سهام ما هنوز باریال است و قیمت‌های مسخره وناچیز.برادر این حجم نقدینگی حباب ندارد چون با رانت خبری ورودکرده‌اند و حتی صاحبان آنها روزانه هم نگاه نمیکنند چون میدانند جهش اقتصادی درپیش است و پیشنیاز آن تجدید ارزیابی مجدد شرکتها و دارایی آنها و افزایش سرمایه وتوزیع بین سهامداران خیلی ها برای این آمده و تا بلاغ و اجرا هستند وشایدبرای مدتها بمانندهرکدام از شرکتها بزرگ بالای ۳۰۰۰٪افزایش سرمایه دارندو سالها صف خرید میشوند.

    • ناشناس

      شما که اینا رو میدونید میلیاردر شدید؟

  • ناشناس

    من میخوام بدونم یک میلیارد حجم صف فروش میشه بالای یک میلیون نفر صف فروش هستند. چرا ؟؟؟؟؟ سهامتون که با این حجم فروخته نمیشه. چرا میرین تو صف؟؟؟؟ واقعا باید نظرسنجی بشه که چرااااا؟مثلا ۵ درصد سود کردی باید با ۲۵ درصد ضرر بفروشی؟ سهامداری کنین

    • پیمان

      به اون یک میلیارد حجم توجه نکن که اینا کار نفرات با تجربه و نقد هست.اون یه میلیارد در واقع حجم نمایشی برای درگیر کردن روح روان نفرات تازه وارد و بی تجربه

    • علی کرمانشاه

      بالاخره کارخودشو میکند احتمال داره که سهامدارهای عمده با کدحقیقی توصف فروش برود تا وحشت را مضاعف کند ولی وقتی سهامدار حقیقی میبیند روزانه ۵٪-منفی و خرید محدودحقوقی نهایتا چندبرابرحجم مبناء ۲۰ الی ۷۰میلیون سهم است ونشستن سهامداران بیخود در صف شدت به اصلاح و ترس ایجادمیکند که گاها از اصلاح جارج و به ریزش تبدیل میشود چون صف میلیاردی چه سودی دارد خوب صبح اول وقت برود صف‌فروش و ساعت ۹/۳۰دیگر خریدی درکار حقوقی نیست حقوقی صف را دوست دارد و با قیمتهای ناچیز جمع میکندوقطعا اگردست‌خودش بودآن را ادامه میداد تا مثل نفت امریکا منفی شود و سهامدار بابت هرسهام که میفروشد ۱۰۰تومان هم بدهد.اصلاح که جمع شد شروع به فروش باقیمت بالاتر میکندودرست تا حجم مبناءجلو میرود و به روزبعد و رشد۵٪+دیگرفکرمیکند ازپول که بدش نمی‌آید.

  • ناشناس

    نام رقیه من مجبورم بفروشم چون اجاره نشین هستم و صاحب خونه ما رو از خونه خود. بیرون میکند من پول ندارم باید بفروشم تا خونه ای برای خودم اجاره کنم چون مطمتر بگیرم پول ندارم

    • علی کرمانشاه

      چنین پولی که حاجت دستتان است را نباید اصلا به بورس بیاوری یک وقت شرکتی بخاطر تخلفی کوچک‌چندماه نماد آن را می‌بندند ودست شما به کسی نمیرسد باید چندماه صبرکنید تا باز شود پس منطقی نیست پولی که کمتراز ۶ماه به آن نیاز دارید به بورس بیاورید اصلاح و یا نوسان قیمت باعث پایین آمدن چندروزه قیمت میشود وپول امثال شمارا درگیر میکند واگربفروشی حداقل۲۰٪زیان میکنید بورس همین است که همه کس طالب آن نیست امثال شما باید سهام صندوق سرمایه‌گذاری بدون ریسک بخرید و ماهیانه از بانک بیشتر به شما میدهندوهروقت هم میتوانی بفروشی.

  • احمد

    بعضی ها چنان به تازه واردها ایراد میگیرند انگار خودشون خیلی میفهمند اینا بودن که این بازار را گرم کردند

  • ناشناس

    شاخص روال طبیعی خود را طی کرد نه ریزش داشت نه حباب نه چیز دیگری… از روز شنبه یا یکشنبه هم به روال طبیعی خود باز میگردد. خواهش میکنم اونایی که تخصص لازم را ندارند وارد بورس نشن چون بورس جایی هست که اگر تخصص لازم رو نداشته باشی هم به خودت ضرر میزنی و هم به دیگران.

  • سهام دار بدون سهام مشخص

    شما هم با پوزش سنگ خودتان را بسینه میزنید

    • ناشناس

      3333

  • ناشناس

    سوال من اینه که تو این اوضاع داغون بر اساس کدوم موفقیت تجاری و رونق کسب و کار و تولید شاخص بورس بالا میره ؟؟؟!!! تنها اینه که پول سرگردون داره دولت رو اذیت میکنه و بهترین کار سر به نیست کردن اون تو بورس هست اخه بر ایاس کدوم تحلیل تکنیکال و چه اتفاقی امروز ظهر ی سهام منفی ۵ درصد هیت و ۹ صبح فردا مثبت ۵؟!!!!!!

  • روانبخش

    صندوق دارایکم را با کد بورس ثبت نام کردم ولی چون تا فرداش نه پول بلوکه شد نه پیامی اومد دوباره از بانک ثبت نام کردم. با اعضای خانواده برای ۴ نفر این اتفاق افتاده
    حالا ۸ ملیون اضافه پرداختی را چه جوری باید پس بگیرم؟
    از کارگزاریم پرسیدم میگه اینا دولتیه و ما نمیتونیم کاریش کنیم
    الان من ۸ ملیونم را از کجا باید پس بگیرم؟

  • ناشناس

    برای بانک پارسیان روز قرمز وجود ندارد