کد مطلب: ۴۰۰۶۲۸

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

بررسی علت ریزش بورس در روز گذشته / سرمایه‌گذاری در چه سهم‌هایی منطقی است؟

بررسی علت ریزش بورس در روز گذشته / سرمایه‌گذاری در چه سهم‌هایی منطقی است؟

بورس تهران دیروز سهامداران را شوکه کرد و با افت هشت هزار واحدی، کانال ۳۰۰ هزار واحدی را از دست داد و شاخص کل در سطح 294 هزار واحدی قرار گرفت. سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز به بیان علت ریزش بازار و بررسی وضعیت گروه‌های مناسب سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

بورس تهران دیروز، در آخرین روز معاملاتی خود سهامداران را شوکه کرد.

بازار سهام که از از ابتدای هفته با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه شده بود، روز گذشته پا را فراتر گذاشت و با افت هشت هزار واحدی، کانال ۳۰۰ هزار واحدی را از دست داد و شاخص کل در سطح 294 هزار واحدی قرار گرفت.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره ریزش بازار در روز گذشته می‌گوید: رفتار بازار به طور عمده نشات گرفته از تحولات سیاسی منطقه‌ای بود به علاوه اینکه به آخر ماه نزدیک می‌شویم که زمان تسویه اعتباری عمده‌ای از شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس است.

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر پس از رشد خوب شاخص بسیاری از سرمایه‌گذاران به سوددهی رسیده بودند و ترجیح دادند که سود خود را ذخیره کنند، همچنین طی این دوره افراد جدیدی به بورس ورود کردند و این جو هیجانی به آنها القا شد و باعث شد صف‌های فروش روز گذشته زیاد شود.

این کارشناس می‌افزاید: اما در هر صورت فاکتورهای اصلی بازار هنوز تغییر نکرده است. از اواسط هفته آینده گزارش ماهانه شرکت‌ها و پس از آن نیز گزارش‌های شش ماهه نخست سال را در پیش داریم که به نظر می‌رسد گزارش‌های مطلوبی نسبت به سه ماهه اول سال باشند، با این حساب نمی‌توان گفت که بازار از ماه دیگر با سقوط مواجه خواهد شد.

وی در ادامه می‌گوید: در مجموع روز گذشته بازار تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه‌ای و تسویه اعتباری‌ها بود که به روند اصلاحی بورس پس از یک رشد کمک کرد. این احتمال وجود دارد که بازار در اوایل هفته آینده روند نزولی را همچنان داشته باشد اما در ادامه روند معاملات بهتر خواهد شد.

نصیرزاده در پایان تاکید می‌کند: نمی‌توان گفت همه صنایع در حال حاضر ارزندگی دارند اما گروه‌هایی مانند پتروپالایشی، فلزات اساسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سیمان و گروه دارو هنوز فاکتورهای بنیادی مثبتی دارند و نسبت درآمد به قیمت آنها منطقی بوده و به تناسبی که ارزش سهام آنها رشد کرده، سود آنها نیز رشد داشته، این پتانسیل در 30 تا 50 شرکت اصلی بازار وجود دارد و برای سرمایه‌گذاری میان‌مدت مناسب هستند. اما با دید کوتاه‌مدت باید گفت که احتمالا چند روزی روند هیجانی و اصلاحی بازار را در پیش خواهیم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    علت ریزش بازار نواسان گیری سفته بازی و ضربه به سهام داران خرد و پارک پول های برای خرید کف قیمت ها در هفته اینده است

  • ناشناس

    نباید تر و خشک باهم منفی شود فقط مشکل ایجاست

  • علی قدسی افکند

    واقعا شوک اور بود ،!

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    اصلاً موضوع ارزندگی نیست.
    سرمایه گذاری در بورس شاخصهای اقتصادی لازم دارد که عمدتاً در سرمایه گذار وجود ندارد.
    مثلاً پریود مدّنظر برای سود مشخّص با آنچه در عمل اتّفاق می افتد مغایر است.
    یا شخصی که حقیقی است توقّع اقتصاد حقوقی دارد.

  • ناشناس

    همه چی خوب
    همه چی عادی
    یک عمره اینا دروغ میگن
    هر کی تو بورس سرمایه گذاری کرده
    در بیاره
    ببره تو بازار ارز و طلا
    وگرنه به خاک سیاه می شینه

  • ناشناس

    با سلام احتمالا بازار با توجه به ضعف بازارهای رقیب با استقبال سرمایه .گذاران همراه خواهد بود